9 säkra sätt att få prenumeranter att läsa ditt nyhetsbrev! | TkJ.se

TkJ.se – Teknik, antivirus & säkerhet, Windows och datorer

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Annonser

Bank Norwegian Låna pengar snabbt! Privatlån mellan 5.000 och 500.000 kr till vad du vill!

Fello Mobilabonnemang Inga anslutningsavgifter eller öppningsavgifter och bäst av allt inga bindningstider. Välj surfnivå!

Storytel Gillar du ljudböcker så kommer du älska Storytel! Njut av tusentals bra ljudböcker och e-böcker direkt till din telefon, surfplatta eller dator.

Nextory Marknadens största utbud av ljudböcker & e-böcker!

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.

Feedburner

TkJ RSS

Skapa nyhetsbrev

9 säkra sätt att få prenumeranter att läsa ditt nyhetsbrev!

NyhetsbrevsskolanDriver du en webbsajt ska du ha ett nyhetsbrev via e-post. Få sätt är så enkla att skapa en kontakt med dina besökare och potentiella kunder som via e-post. Genom att erbjuda ett gratis nyhetsbrev får du en kontinuerlig möjlighet att locka dina kunder tillbaka till din sajt.

I den här artikeln får du 9 tips på hur du lockar dina prenumeranter till att öppna ditt nyhetsbrev och läsa det. Det är inte ovanligt att öppningsfrekvensen på nyhetsbrev är så låg som 20 procent – något du tveklöst kan förbättra!

Det finns en rad olika tjänster som låter dig hantera och skicka ut nyhetsbrev. Det går att göra det manuellt, men det rekommenderar jag inte. Arbetet med prenumerationer tar mycket tid i anspråk, och så länge du inte värderar din egen tid till noll, skaffar du en bra tjänst.

Min favorit är svenska Get a Newsletter, som nyligen presenterade sitt nya och ännu bättre gränssnitt. Get a Newsletter är ett prisvänligt alternativ för dig som vill skicka ut ett nyhetsbrev till ett par tusen mottagare en gång i veckan. Tjänsten hanterar prenumerationer, låter dig skapa dina nyhetsbrev i en bra editor, och dessutom får du mängder av statistik om dina utskick. Du kan testa Get a Newsletter gratis.

Gör ditt nyhetsbrev med Get a Newsletter

Jag använder själv Get a Newsletter sedan flera år tillbaka och är väldigt nöjd med tjänsten. Nyligen kom den i en ny snyggare och lättanvänd version.

Ett problem med alla som skickar ut nyhetsbrev, är att få mottagarna att öppna brevet. Många tenderar att skylla på att mottagarna får så mycket mejl, eller att nyhetsbrevet fastnar i spamfilter. Det stämmer till bara viss del.

Om du vill veta vad som är det största skälet till varför dina prenumeranter inte öppnar ditt nyhetsbrev, fråga dig detta: varför skulle de göra det?

Har du inget bra svar på det, kommer här 9 säkra sätt att få fler prenumeranter att öppna ditt nyhetsbrev!

Rekommendera gärna den här artikeln på Facebook – om du gillar den! Tack på förhand! :-)

 

1. Rubriken är din viktigaste säljare!

Du kan utgå från att dina prenumeranter får massor av mejl varje dag. Öppnar du själv alla dina e-post? Troligtvis inte. De mejlen man öppnar först är de som har en rubrik som lockar till läsning. Det går inte nog att understryka vikten av en säljande rubrik!

Om du brukar skriva ”Nyhetsbrev från mitt företag” behöver du tänka om. Du kommer öka öppningsfrekvensen ordentligt genom att tänka igenom rubriken. Se också till att med tiden följa statistik. Vilka rubriker genererar högst öppningsfrekvens? Läs och lär.

2. Skriv mer personligt

Många företag ser sitt nyhetsbrev som ett elektroniskt reklamblad. Åter igen – hur ofta läser du reklamblad? Tänk om! Börja skriva mer personligt. Inled nyhetsbrevet med en ledare med tydlig avsändare.

Skriv ditt nyhetsbrev som om det vore ett personligt mejl till mottagaren. Med det menar jag inte att du behöver vara personlig rakt igenom – du kan fortfarande sälja produkter och liknande, men du tjänar på att tänka mejl istället för reklamblad!

3. Vem är avsändaren till nyhetsbrevet?

På tal om avsändaren… Förutom ärendet (rubriken) på ditt mejl, så är det enda som syns vem som är avsändare. Ett personnamn är bättre än ett företagsnamn. Som sagt – var mer personlig i ditt mejl!

4. Det viktigaste först!

Precis som i en tidning eller i en längre artikel ska du börja med det mest intressanta överst. Om du ska lista produkter som du har erbjudande på, börja med de produkter som är mest populära, och fyll därpå i fallande ordning med det som är minst populärt underst.

När jag skickar ut mitt nyhetsbrev för TkJ.se har jag med en lista över veckans publicerade artiklar. Denna lista skapas automatiskt utifrån hur många sidvisningar respektive artikel har haft. Det med flest visningar kommer överst.

5. Underlätta avregistrering!

”Va?” kanske du tänker nu. Ska det vara enkelt att avregistrera? Ja, det ska det! Du vill nämligen inte ha prenumeranter som inte vill ha nyhetsbrevet. Sådana prenumeranter är inget att ha – de kommer bara bli irriterande på ditt mejl. Dessutom har det visat sig att prenumeranter känner sig tryggare med nyhetsbrev om de vet att de enkelt kan avregistrera sig.

Förutom att ha med en länk till att avregistrera sig, lägg även in en länk för registrering. En del prenumeranter skickar nämligen vidare brevet till sina kompisar och då vill du att det ska vara lätt för även dessa att bli prenumeranter.

6. Håll det rent och prydligt

Gör inte ditt nyhetsbrev alldeles för likt en hemsida. Håll det mer rent, med en enkel design. Samtidigt måste nyhetsbrevet kännas igen från sajten. Behåll logotyp och färgval, så att prenumeranterna känner igen sig.

7. Låt nyhetsbrevet ligga på webben också

De allra flesta tjänster som skickar ut nyhetsbrev lägger till en länk till en webbversion av brevet överst. Kontrollera att det är så. Du får gärna lyfta fram webbversionen av nyhetsbrevet på fler ställen, så att det är lätt för prenumeranter att länka till ditt utskick.

Här kan du läsa en bra bloggpost med ett utmärkt tips – nämligen att du ska skriva en säljande mening före länken till webbversionen. Skälet är att länktexten blir den första textraden i mejlet, och det är denna som visas i e-postappar på mobiltelefoner och annat.

8. Ge ett mervärde i nyhetsbrevet

Om du vill skapa ett intresse av nyhetsbrevet behöver du erbjuda mer än att bara tipsa om produkter eller artiklar på din sajt. Jag nämnde att du bör skriva en ledare här ovan. Du kan göra ännu mer!

Ett bra tips, för dig som säljer produkter, är att skriva tips om hur man kan använda produkterna. Det är ett bra mervärde!

9. Kontinuitet. Kontinuitet! Kontinuitet!

Skicka ut ditt nyhetsbrev kontinuerligt. Bestäm hur ofta. En gång i veckan är ett bra val. Inledningsvis bör du testa dig fram för att se vilken dag och tidpunkt på dagen som ger mest öppningar. Detta spelar nämligen rätt stor roll. Generellt brukar nyhetsbrev fungera bäst i början av veckan. När du har bestämt dig för en dag och tid, håll dig till detta.

Fler artiklar om nyhetsbrev hittar du i Nyhetsbrevsskolan.

STARTA NYHETSBREV: Sponsrade länkar

Vill du starta ett eget nyhetsbrev? Prova Get a Newsletter! Mycket lättanvänd tjänst som du kan prova helt gratis!

  • Starta-Blogg.se

    Jag gillar ditt nyhetsbrev Tommy och har sett vilken fin effekt det får på ditt besöksantal. Jag har också skaffat ett nyhetsbrev och hittills haft öppningsfrekvens på 80, 79 och 68%. Antar att öppningsfrekvenser minskar efterhand som nyhetens behag lägger sig….

    Bra tips, skulle också slå ett slag för andra raden i nyhetsbrevet. I mailprogram ser man ofta rubrk + första raden på mailett och i Getanewsletter har de som standard förstarad ”Ser mailet konstigt ut, öppna det i din webbläsare” – behåller man den raden tror jag man får sämre öppningsfrekvens…

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande sajter om datorer och Internet. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing

Sponsorer

Följ oss på Facebook

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

FS-Data Mycket kompetent och stabilt webbhotell för professionella användare. Har funnits sedan 1997!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick