TkJ. se – En av Sveriges ledande teknikbloggar!

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Radannonser

PrivateVPN
REA: Surfa SÄKERT med PrivateVPN!
En av världens STÖRSTA och SNABBASTE VPN-tjänster! Skydda dig mot avlyssning och spårning. Säkra dina lösenord på publika WiFi. NU HÖG TkJ-RABATT!
Testa - pengarna tillbaka om inte nöjd >>

PureVPN Världens snabbaste VPN! Passar för dig som laddar ner mycket. Skydda dig på öppna WiFi, använd BitTorrent anonymt, titta på amerikanska Netflix, kryptera all din trafik och göm ditt IP-nummer! Testa idag - pengarna tillbaka inom 31 dagar!

NordVPN Populär VPN som håller hög hastighet! Superenkel att använda, för både Mac och PC och smartphones.
Börja surfa säkert! >>

VILFO - Router med VPN! Med routern Vilfo går all din trafik via VPN - supersmidigt, skydda dig automatiskt på alla datorer, surfplattor och smartphones! Undvik geoblockering på alla enheter - Netflix USA via Google Chromecast!
Läs mer om Vilfo...

KÖP NYA BATTERIER! Alla former av batterier, BILLIGT! Vanliga, till datorer och mobiler, verktyg och andra prylar.

Vill du annonsera här?
Läs mer här!

Annons

Feedburner

TkJ RSS

Chrome OS

Chrome OS – Google skapar operativsystem

Skribent:
Publicerad: , 16:10
Uppdaterad: 2009-11-13, 14:53
Respons: 24 kommentarer

Chrome OS heter det operativsystem som Google håller på att utveckla, och som är avsett framför allt till minidatorer – netbooks. Rykten om att Google ska göra ett operativsystem har pågått länge och de besannades till viss del när företaget lanserade Android, ett OS för mobiltelefoner (Acer har dock tagit fram en minidator med Android).

GoogleChrome OS verkar dock vara något annat. Det kommer att byggas på Linux i grunden och därefter kommer det att vara webbläsaren Chrome som du kör applikationer i. Tanken är helt rätt. En minidators främst syfte är att användas till Internet, och de flesta användare kör bara en webbläsare. Genom att ha ett nerskalat operativsystem i grunden och en bra webbläsare så kommer man runt alla de problem som uppstår med Windows XP som bas.

De flesta som läser den här bloggen är som jag – datornördar. Därför är Chrome OS förmodligen inget som tilltalar, eftersom vi vill ha kontroll över allt och kunna installera en massa andra program än webbläsare. Men ska man vara realist så är gemene man inte som oss. :-)

Medier har redan börjat skriva om att Google nu slår mot Microsoft. Det gör de, när man tittar på marknaden för minidatorer. Men Chrome OS kommer i övrigt inet att kunna ersätta Windows. Aftonbladet körde till och med rubben Dödsstöten mot Microsoft (annan rubrik i artikeln).

Med Google Chrome OS kommer du inte att behöva installera några programvaror, fundera över uppdateringar och dylikt, utan det handlar uteslutande om webbapplikationer. De allra flesta grundläggande verktyg finns numera i webbaserade applikationer. E-post, bildbehandling, ordbehandling och så vidare.

Crome OS kommer att bli väldigt intressant. Jag tvivlar på att jag kommer vilja köra det på min minidator, men det ska bli spännande att testa. Det kan bli en framgång. Eller inte. Det är verkligen inget lätt arbete att få datortillverkare att installera ett annat operativsystem än Windows på sina maskiner. Inte ens för Google.

Skulle du tänka dig köra Google Chrome OS?

Uppdateringar:

Gillade du artikeln? ⇨ Bjud på kaffe – swisha 25 kr till 0703321680!

 

24 kommentarer

  1. Google optimering2012-09-12 at 10:08Reply

    Google har ju iaf kommit med lite roligare tjänster det här året :)

  2. Edvinssons blogg2010-01-20 at 21:33Reply

    7 tjänster Google misslyckats med…

    Google är ett av de största företagen i världen. Med en årlig omsättning på över 6 miljarder och succétjänster som Gmail, Google Earth, Google analytics och framförallt Google Search i bagaget kan man tro att företaget inte kan misslyckas m…

  3. love2009-11-16 at 01:04Reply

    jag undrar hur det kommer gå för mobiltbredbandskunderna då.. har man en netbook har man också, ofta, mobilt bredband, och där har man oftast en maxgräns på nerdata. frågan är om operativsystemet kommer innebära så mycket trafik att du snabbt överskrider gränsen på den mängd data du har rätt att surfa för… kan det vara så?

  4. Johan W2009-09-04 at 14:40Reply

    Det är så coolt det Google håller på att utveckla! Nu kan man äntligen får alla dina webbapplikationer med sig vart man än går. Skulle jag ha samma operativsystem installerat på min stationära dator så kan jag nu ta med mig nästan hela hårddisk när jag är ute och reser med min netbook. Man slipper synka då man egentligen alltid använder samma operativsystem, fast på två olika datorer. Snacka om praktiskt!

  5. Arve Sollie2009-08-11 at 00:45Reply

    Google skal eie OperativSystem, Applikasjoner og DATA. Det skremmer livskiten av meg. Plutselig en dag våkner du opp og oppdager at alle dine brev, bilder, scrapbook, alt du har produsert av dokumenter, kun eksisterer på et server-cluster som eies av et kommersielt bolag. En dag legger en russisk oligark (som har til-egnet seg alle oljefelt i Asia), inn et bud og kjöper Google for noen hundre/tusen milliarder. Og der sitter han med full kontroll over hele klodens private bibliotek. Internett som skulle väre et demokratisk medium har blitt en black-mailers våte dröm. Eller, en dag oppdager vi at Google og NSA er samme sak, og da trenger de ikke lenger FRA-kloner og Echelon, vi legger all informasjon rett i hendene deres. No more privacy, I owe my soul to the company store(age).

  6. makelle2009-08-04 at 17:07Reply

    TKJ skrev
    ”De flesta som läser den här bloggen är som jag – datornördar. Därför är Chrome OS förmodligen inget som tilltalar, eftersom vi vill ha kontroll över allt och kunna installera en massa andra program än webbläsare. Men ska man vara realist så är gemene man inte som oss. :-)”

    Tja det beror förstås på hur man definierar ”datornörd”. Att vara kontrollfreak är dock en annan sak. Inte heller tror jag att nördar är personer som vill hålla sig till gammal teknik och värna om den som, typ, en veteranbilentusiast, ånglokfantast eller betamaxivrare som ännu inte gett upp hoppet om sin investering.

    Men jag förstår dilemmat. Vi är ännu rotade i den gamla tekniken och har svårt att överge allt för något nytt och att börja om. Kanske kan detta beroende av gammal teknik vara större för en nörd som satsat så mycket och kanske inte ser annat än just sin egen teknologiska nisch. När då ny teknik utmanar gammal teknik är det kanske den nischade nörden som stretar emot mest.

  7. makelle2009-08-04 at 16:38Reply

    m66,
    det är inte Google som lägger saker på din dator. Google är webbaserat men Windows fungerar inte riktigt bra ihop med ren webbteknik. Det är t ex Windows som kräver ett register inte Google.

    Visst finns det tillägg till webbläsare för att smidigare kunna använda Googles tjänster men ingen tvingar dig att installera dessa; detsamma gäller också Microsofts webbläsartillägg. Att de ändå kommit på din dator utan din vetskap kan bero på flera saker; du är inte ensam om datorn, du är inte uppmärksam nog när du installerar eller vad du installerar, det går inte alltid att skilja webbteknik och stationär teknik åt i en blandad miljö.

  8. makelle2009-08-04 at 16:17Reply

    Med Chrome OS´s webbgränssnitt kommer användarvänligheten att komma i förgrunden. Att det dessutom körs på Linux innebär att stabilitet, säkerhet och öppen källkod kommer i förgrunden.

    Jag antar att en dator med Chrome OS först kommer att köras av människor som använder sig av nätet i första hand och som inte vill bry sig om ideliga uppgraderingar eller ägna dyrbar tid åt säkerhetsåtgärder, så som virusskydd, backup, tillgänglighet etc. Ja en ny generation datoranvändare kommer att anamma ett helt nytt paradigm.

    Själv kommer jag säkert förpassa mycket av mitt agerande på nätet till ett säkrare, användarvänligt och smidigare OS och tillägna en mer konventionell datorverksamhet till en helt annan burk. Men med tiden ser jag att Chrome OS kommer att jämna vägen för webbapplikationer som jag är övertygad om kommer att vara minst lika bra och anpassbara som nuvarande stationära skrivbordsapplikationer.

    Självklart måste konceptet Chrome OS utvecklas ytterligare för att kunna tillfredsställa de kräsnaste men mycket snart kommer fördelarna att överglänsa nackdelarna och möjligheterna att bli större än vad all konventionell teknik kan erbjuda. Den stationära, och tills nu nödvändiga, eran är snart över när allt blir uppkopplat, tillgängligt och nya och mer storslagna vyer och möjligheter uppenbarar sig.

    Men det är inte självklart att Chrome OS kommer att närma sig målet snabbare. Säkert är dock att det verkar som en katalysator som snabbar på utvecklingen. Det är de som ser de nya möjligheterna och som kan ta vara på dem som kommer att leda utvecklingen.

  9. TkJ2009-07-24 at 11:35Reply

    stigadam: Nej, Chrome OS körs inte i webbläsaren. Chrome OS är ett operativsystem som sedan kör Chrome som webbläsare.

  10. Andreas2009-07-16 at 13:26Reply

    Jag kan känna viss oro över Google samlar information om mig, men tror att detta problem kommer att lösa sig över tiden om Googles OS skulle bli dominerande. När den stora massan får upp ögonen för ett problem så kommer massiv kritik att tvinga Google att ändra på sina metoder så att de blir acceptabla för gemene man, alternativt kommer det att stå där med en begränsad användarskara. Jo det kan ta tid innan det inträffar och jag kommer att oroas fram tills dess. Dock, så länge användare känner till konsekvensen av att använda en viss teknologi så kan de göra ett medvetet val. Det måste vara det viktiga, dvs att användare ges möjligheten att göra ett aktivt val baserad på all relevant information. Frågan kanske borde vara, hur säkerställer man att användare får all relevant information. Går det att säkerställa?

  11. Apelbuske2009-07-14 at 22:41Reply

    Finns det ingen som oroar sig för att låta Google invadera våra hem? De har mer information om mig (och mitt surfande) än någon annan organisation i vår värld. George Orwell och 1984 var en nysning i jämförelse.

  12. stigadam2009-07-09 at 16:09Reply

    Chrome OS körs via webbläsaren, betyder inte det att jag inte behöver välja antingen – eller, utan att jag kan ha både och? Det vill säga att jag på min Windows/linux/mac-burk kan installera Chrome och köra det andra OS när jag behöver det?

  13. Gabriel2009-07-09 at 12:20Reply

    Självklart! Jag vet inte mycket om det än, men jag håller verkligen tummarna för att det blir bra!

    Det är nog främst bra för de mindre avancerade datoranvändarna, som exempelvis… morsan. =)

  14. Andreas2009-07-09 at 08:54Reply

    Allt som utmanar Microsoft är bra. Förhoppningsvis tar sig Google in på andra domäner än netbooks också framöver. Har tvingats använda Windows sedan 1987 och har alltid tyckt det är makalöst dåligt jämfört med konkurrerande OS med avseende på prestanda och stabilitet. Hur kan ett OS vara slöare i många situationer än motsvarande fönsterbaserade OS som fanns 1987 trots att PC-processorerna är 1000 gånger snabbare idag (minnen, bussar etc är mycket snabbare)?

    Största hotet mot konkurrerande OS som Googles Chrome OS och OS X är att majoriteten av människor aldrig ens använt ett alternativt OS och ändå sitter och säger att Windows är bra. De tycks inte veta vad som tekniskt går att åstadkomma och vilken skit Windows är map prestanda och stabilitet. Dålig prestanda och stabilitet måste givetvis kosta ofattbara summor globalt för alla företag och även i humankapital (mitt humör går ner ordentligt när Windows strular och går även ofta ut över familjen). Funktionellt är det klart att Windows kommer att fortsätta dominera så länge människor okritiskt håller sig till Windows istället för att utvärdera vad man skulle kunna få istället. Apples OS X är ett utmärkt exempel på vad som tekniskt går att åstadkomma. Varför vill vi då fortsätta underhålla ett OS som Windows? Microsoft kommer sannolikt aldrig att få ordning på prestanda och stabilitet eftersom de inte lyckats på över 20 år. Jag tror de helt enkelt skiter i det och lägger krutet på snygga animeringar och annat krimskrams. Jag kör Windows på alla mina datorer pga att jag är låst till att använda vissa program. Jag hoppas kunna befrias de närmsta 10 åren.

  15. Klang IT2009-07-09 at 04:36Reply

    Det ska dock bli intressant att i ett längre perspektiv se vad molnbaserade tjänster kommer att utvecklas till jämte traditionella program och operativsystem.

  16. peter2009-07-09 at 02:44Reply

    Jag ”älskar” att testa nytt på Pc marknaden..Klart jag ska testa op i google..har ju en test” dator..som bara nu då står och väntar :heheh: Men kör ju windows/Xp/the-Last v21 ;)

  17. LeoB2009-07-09 at 00:31Reply

    Det är ju Linux som är själva operativ-systemet i Google Chrome OS. Ovanpå det har man lagt sin webläsare och ett nytt användargränssnitt. Det är kanske jättebra, men varför kör man sitt eget race vad gäller web-läsaren? Senaste version av Firefox (dvs 3.5 som släpptes för någon dag sedan) är ju väldigt snabb och bra. Det skulle varit mycket bättre om Google lagt ned resurser där tycker jag. Någon som vet mer om vet mer om varför de valt att inte göra det? (Alltså skvaller…)

  18. J.B.2009-07-08 at 21:34Reply

    Helt klart intressant med ett Google Chrome OS! Jag gillar och använder de flesta av Googles tjänster och tycker de har väldigt innovativa och smarta applikationer.
    Håller med Peter om att Google har ett vettigt tänk när det kommer till gränssnitt! Jag tycker att det ska bli väldigt spännande att se hur detta artar sig. Kanske kan vara nåt för min Samsung N120 när det väl kommer…

  19. hd2009-07-08 at 20:07Reply

    Jag kommer absolut testa google-os på min mini 9a. Om svt play, sr.se funkar så räcker det för mig. Allt annat man behöver finns ju hos google.

  20. Mika2009-07-08 at 18:19Reply

    För att göra en lång historia kort.. NEJ! Jag använder Windows och känner mig trygg med det..

  21. m662009-07-08 at 17:07Reply

    Google suger! Kollade min schemaläggare å där fanns Google instoppad utan att jag någonsin lagt till nån toolbar. Kollade sen regedit och där fanns ju Googlesaker så man blev mörkrädd.
    Visst Google är en bra söktjänst sen är väl IGoogle bra men Google har väl inte på min dator att göra?
    Google har allt men dom ska ge fanken i min dator!
    Jag är ingen datornörd men jag klarar mig.
    kommentera gärna mitt inlägg så jag kan förklara eller försvara mig.

  22. m962009-07-08 at 16:47Reply

    Det är ju bara en tidsfråga innan i princip ALLA program kommer köras via nätet (iaf sånna som vanligt folk använder).. så att man inte ens som natanörd behöver ha några önskningar om att installera lokalt. Men det är väl inte helt omöjligt att man kommer kunna installera nåt lokalt även på en chrome dator? Jag tror det kommer bli bra om man dessutom anordnar lagringsutrymme på nätet ihopkopplat med Chrome.

    Enda anledningen att jag inte kör linux eller nåt annat gratisoperativ i dagsläget är att jag CAD:ar en massa. Möjligtvis pga spel också.. men det blir ändå sällan så spelen skulle jag kunna vara utan. Men det lär väl komma spel som funkar med chrome-operativet förr eller senare också. Liksom CAD.

  23. Peter2009-07-08 at 16:34Reply

    TKJ skrev: ”De flesta som läser den här bloggen är som jag – datornördar. Därför är Chrome OS förmodligen inget som tilltalar, eftersom vi vill ha kontroll över allt och kunna installera en massa andra program än webbläsare. Men ska man vara realist så är gemene man inte som oss. :-)”

    Vilket otroligt konstigt konstaterande..

    Själv tror jag absolut att det kan finnas plats för Chrome OS även för oss entusiaster. För egen del beror det mycket på att Google skriver följande om hur de tänker kring gränssnittet/användbarhet: ”The user interface is minimal to stay out of your way”.

    Även om jag är väldigt positivt överasskad av Windows 7 är det operativet allt annat än minimalistiskt. Sitter man på en netbook med ett väldigt begränsat antal pixlar på skärmen är varje intjänad pixel för ramar till fönster osv väldigt viktigt. Detta har Microsoft struntat totalt i när det gäller Windows 7. Istället är det rundade fönster, feta ramar osv. Jämför exempelvis med hur apple tänkt i Mac OS X. Där finns det knappt några ramar vilket gör att ytan används mycket mer effektivt.

    Nackdelen med OS X i netbookavseende är väl förmodligen att det fortfarande kommer vara betydligt mycket tyngre än Chrome OS, i övrigt gillar jag deras tänk när det gäller gränssnitt.

    Nu är jag ingen mactaliban, utan använder gärna Ubuntu, Windows och OS X..

  24. Bloggliv - allt om datorer & IT2009-07-08 at 16:25Reply

    Ingen aning om jag vill köra Google Chrome OS – det finns ju ingen information om gränssnitt, program, prestanda eller dylikt. Behövs nog mer kött på benen innan det går att säga något.

Skriv gärna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande teknikbloggar. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

Inleed från 19 kr/mån! Webbhotell med bl a 2 GB lagring, 50 GB trafik, obegränsat antal domäner - samt ordentligt backup-system!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.