TkJ.se – Sveriges ledande teknikblogg

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Radannonser

VIMLA mobilabb 50 kr/mån! Gott om samtal, SMS och mobildata! Oanvänd datatrafik flyttas till nästa månad, så du förlorar aldrig något! Superbilligt och bra täckning via Telenors nät.

PrivateVPN
REA: Surfa SÄKERT med PrivateVPN!
En av världens STÖRSTA och SNABBASTE VPN-tjänster! Skydda dig mot avlyssning och spårning. Säkra dina lösenord på publika WiFi. NU HÖG TkJ-RABATT!
Testa - pengarna tillbaka om inte nöjd >>

NEXSTORY: Ljudböckerna för dig! Sveriges trognaste och ledande tjänst för att lyssna på tusentals ljudböcker till fast månadsavgift!
Prova gratis 14 dagar >>

PureVPN Väldigt stor VPN-tjänst, världens snabbaste VPN-tjänst! Passar för dig som laddar ner mycket.

NordVPN Populär VPN som håller hög hastighet! Superenkel att använda, för både Mac och PC och smartphones.
Börja surfa säkert! >>

OVPN - svensk säkerhet! OVPN är en svensk VPN-tjänst med hög kvalitet - rekommenderas!

KÖP NYA BATTERIER! Alla former av batterier, BILLIGT! Vanliga, till datorer och mobiler, verktyg och andra prylar.

Vill du annonsera här?
Läs mer här!

Annons

Feedburner

TkJ RSS

Windows

Därför ska du inte installera om Windows

En myt som envisas med att hänga kvar är att man behöver installera om Windows med jämna mellanrum. Jag har sedan lanseringen av Windows XP hävdat att det bara är korkat att installera om datorn, för det är betydligt mer arbete än att fixa felet som gör att man vill ominstallera…

Ett par gånger i månaden får jag e-post från användare som har installerat om sin dator, och därmed också valt att formatera hårddisken, för att sedan upptäcka att alla program, digitalfotografier, dokument och e-post är försvunna. Det är alltid någon datorkunnig kamrat som rekommenderat en ominstallation och termen säkerhetskopiering har aldrig kommit på tals.

”Var hittar jag mina digitalfoton nu när jag formaterat och installerat om datorn?!” frågar de mig och berättar att de hade fem års foton från dina barns uppväxt på hårddisken och ingen säkerhetskopia. Det är inte roligt att förklara för dem att de raderat alltihop.

Sluta installera om datorn! Om operativsystemet börjar gå segt, beror det på att du har för många program installerade som ligger i bakgrunden och tar upp prestanda, eller att du har drabbats av en trojan eller virus av något slag. Det här löser man man att städa systemet, inte att ominstallera.

Det här skriver Lifehacker om i en artikel. Här förklarar de varför du som användare inte regelbundet behöver ominstallera Windows. Det är, som jag skrev ovan, en myt. Visst, när vi hade Windows 95 var det tyvärr en vanlig lösning att göra så. Men hur många kör med Windows 95 idag?

Den enda gången man behöver installera om Windows XP, Vista eller 7, är om datorn är totalförstörd av virus eller om du ska sälja den.

Ett stort problem är att datorsupporten hos många tillverkare ofta ger rådet att installera om Windows när kunder ringer med frågor. Skälet till varför de gör det är att de inte vet svaret på din fråga, eller att de helt enkelt tröttnat på dig. Kom ihåg att det sällan är några datorproffs som sitter i supporten. Självklart gäller det här inte alla – det finns en del riktigt kompetent personal här, men tyvärr finns det också en rätt många fånar.

Läs det här: Så får du en snabbare dator!

Gillade du artikeln? Här kan du visa ditt stöd!

PRISGUIDE ÖVER ANTIVIRUS: Sponsrade länkar
2018 års säkerhetspaket med antivirus och komplett skydd!
Säkerhetspaket Pris Licens
F-Secure SAFE 490 kr
(163 kr/enhet)
1 år
3 enheter
Mycket populärt säkerhetspaket, för Windows, OS X, Android, iOS och Windows Phone. Bra skydd vid e-handel!
Panda Global Protection 425 kr
(142 kr/enhet)
1 år
3 enheter
25% rabatt! Skyddar PC, Mac, Android mot skadlig kod och din integritet. Backup. Trimmar datorn. Testa gratis!
Symantec Norton Security 599 kr
(120 kr/enhet)
1 år
5 enheter
Min personliga favorit! Resurssnålt och full av funktioner, lätt att använda. Skyddar PC, Mac, Android, iOS. Läs mitt test!
McAfee All Access 445 kr
(89 kr/enhet)
1 år
5 enheter
PC, Android, Blackberry och Symbian. Stoppar skadlig kod, nätfiske, skyddar nätverk etc.
Kaspersky Total Security 669 kr
(223 kr/enhet)
1 år
3 enheter
Lättanvänt och kraftfullt. Populärt! Skyddar ”privatliv, pengar, identitet, foton och filer” på PC, Mac, Android, iOS, Windows Phone. Testa gratis i 30 dagar!
ESET Multi-Device 742 kr
(247 kr/PC)
1 år
3 PC
Väldigt resurssnålt, omtyckt av gamers och andra som vill ha hög prestanda. Snabbt, lättanvänt och skydd med höga betyg.
BullGuard Internet Security 300 kr
(100 kr/PC)
1 år
3 PC
50% RABATT! Riktigt bra paket som håller din dator skyddad mot alla hot, och optimerar även din PC för bättre prestanda. Testa gratis!
Bitdefender Total Security Multi-Device 349 kr
(70 kr/PC)
1 år
5 enheter
Imponerande lättanvänt – använder vad man kallar OneClick-hantering – och snabbt säkerhetspaket, för PC, OS X, Android. Just nu 50% rabatt! På engelska.
 

76 kommentarer

  1. Anders K2011-08-14 at 20:28Reply

    Den här författaren kan inte mycket om datorer.

    • TkJ2011-08-14 at 21:44Reply

      Anders K: Jag anser mig ha mer än tillräckligt med erfarenhet och kompenets om datorer för att kunna det här, men du får gärna förklara dig istället för att bara syssla med påhopp.

  2. David2010-11-26 at 00:31Reply

    Jag, som modern internetanvändare, laddar ofta ner program, spel, och andra saker som överensstämmer med mina intressen för tillfället. Men när jag kanske ett halvår senare tröttnat på dessa tycker jag att det är lättare att spara saker jag vill spara på en portabel hårddisk, formatera och installera om. Gör mig inte så mycket att jag måste sitta och vänta i 30 min medans datorn hämtar uppdateringar istället för att behöva leta upp vartenda fragment av rippade program som inte avinstallerats korrekt. Har jag ett problem med datorn ser jag till och fixa det.. men ibland vill jag bara börja på ny kula. Synd att det ska va så jävla krångligt nuförtiden.

  3. KillaSkrilla2010-05-03 at 14:47Reply

    Min dator har fått aids och vet inte vad jag ska göra…

    Är inte så datorkunnig men ingen nybörjare men har en massa virus malware spyware (ngt som gör att alla program hänger sig. typ bitar av skärmen börjar försvinna och massa andra skumma ologiska problem osv.) det började med att ngt program med AP eller AR i början installerade sig hann inte riktigt se. sen slutade brandväggen och antiviruset fungera . sen började datorn snea ut helt

    .. och datorn gick skitslött (innan alla virus)… nu är den helt katastrof. funkar bara några minuter sen måste jag starta om för att den ska funka igen ,det går att kolla på film ibland men oftast hänger den sig helt och får stänga av manuellt.

    hade varit nice att bara installera om windows (har alla mina saker på externa hårddiskar)… men förra gången jag gjorde det slutade mitt ljud att fungera…så försökte ominstallera igen då hängde det sig vid 97% varje gång…

    vet inget om hur man tar bort virus. fått en ny fil i processerna som heter Gbamia.exe som tar upp en massa energi (också Gjl.exe seaport.exe pnkbstrb.exe pnkbstra.exe reader_sl.exe wscntfy.exe khvcol.exe alg.exe och defwatch.exe) googlade och hittade info om det mesta utom Gbamia.exe…

    Min fråga är om man installerar om windows försvinner alla virus då? typ måste jag installera det på något speciellt sett? är lite rädd för att ominstallera också då min förra dator blev helt knullad när jag gjorde det…

    känns som att tvätta ett par gamla skor att bara försöka städa datorn lägga ner en massa timmars jobb och sen kanske allt kommer tillbaka direkt igen. minns en datorkunnig polare som skulle städa min dator tog en massa timmar och var skitkrångligt.

    någon som har något tips? ni kan själv föreställa er en vardag utan dator och internet i sverige…

  4. Natanael L2010-01-17 at 15:46Reply

    För övrigt så har jag aldrig gjort någon ominstallation annat än på datorn jag fick av en vän som skaffade en ny (installationsskivan följde med).

    På min Ubuntu-laptop så har jag haft versionerna 7.10, 8.04, 8.10 och 9.10. När jag gick från 8.10 till 9.10 så gjorde jag en färsk installation på / (root, /home fick vara orörd, kontot var kvar efteråt :).

    Jag behöver sällan fixa problem i Linux av någon annan anledning än att jag själv orsakat dem efter en massa mixtrande.

  5. Natanael L2010-01-17 at 15:19Reply

    Linux FTW! \o/

    Själv har jag / (root) på en partition, swap på en och /home (typ ”C:\Users”) på en annan. Backup före ominstallation? Vadå backup före ominstallation? Behövs ju inte alls här.

    Den ”vanliga” backupen har jag dock, om än något inaktuell … *host host*

  6. J-Martin2010-01-14 at 18:02Reply

    Helt riktigt MCDST finns bara för XP, och innefattar certen 70-271 och 70-272 (om jag inte har missuppfattat det hela) Ungefär motsvarande cert finns finns för Vista och 7 också.
    MCP 70-685 ska motsvara ungefär 70-271, men har väl lite mer inriktning mot företags-support (tror jag).
    Snart kommer det ett rykande färskt TrainingKit från MSPress också http://bokus.com/b/9780735627093.html

    Det som är betydligt viktigare än teknisk kunskap, är ju att man har rätt attityd, och sådant är ju inte så lätt att läsa sig till i böcker, och det finns inga, och kommer nog inte att finnas några certifieringar i det heller.

    Om man bortser från de få undantagen, så har nog de flesta support-tekniker ”rätt” attityd, och inser att det finns flera olika lösningar på samma problem. Samt att en lösning som fungerar bra för en användare, kanske inte är den bästa för någon annan.

    Sedan håller jag inte med dej Tommy; Jag tror att du skulle bli en jätte bra telefon-support. Du kan väl ha det som extraknäck? ;-)

  7. Sockna2010-01-14 at 13:53Reply

    Om man är smart nog att klyva hårddisken i i en C resp D partition och flyttar ”Mina dokument” mha TweakUI till D så slipper man att alla foton mm försvinner vid en eventuell ominstallation. Man kan ju också undra vad dessa datorkunniga är för folk som inte kan se till att personens data backupas innan om installationen. Jag har hjälpt otaliga med deras datorer och alltid varit noga med backup av foton, dockument, e-post, favoriter mm.

    Att försöka fixa en dator som går segare än sirap har inte jag nerver till då går det oftast snabbare att installera om då de flesta nöjer sig med de program som följer med datorn. Det som tar tid är uppdateringar av operativsystemet, java, flash mm som är ett måste idag.

  8. Aemony2010-01-13 at 01:06Reply

    Man kan ju även anmärka här att MCDST är ett certifikat utformat för XP och inte de nyare Vista och Seven. Även om systemen är någorlunda liknande så finns det ändå stora skillnader, speciellt i just gränssnittet, och numer säljs bara datorer med Vista/7 förinstallerat, för vilket det inte finns ett certifikat att ta.

  9. J-Martin2010-01-12 at 23:15Reply

    Nu är det ju så att vissa oseriösa (my point of view) företag anställer support-personal, som inte har klarat av sin MCDST.

    Alla vet ju hur det ser ut på sådana företag
    http://deadtroll.com/video/helldeskcable.html

    För att jobba seriöst med support så måste man klara av minst en ”tegelsten” http://microsoft.com/MSPress/books/8796.aspx
    …men det är ju inget för Tommy eller någon annan ”Twelve-O’Clock-Flasher” ;-)

    • TkJ2010-01-12 at 23:50Reply

      J-Martin: Du har helt rätt i att jag skulle vara kass i telefonsupporten. :-) Jag är ju i första hand skribent och i andra hand ”datorproffs”. När jag inte kan något frågar jag andra, och när jag tror jag kan något men har fel, säger ni läser till. :-)

  10. Vidar Hedell2010-01-12 at 06:53Reply

    Håller med dig till 100%. Men man måste rensa bort skräp och program som inte används då och då. Köpte en dator för 3 år sedan och har aldrig formaterat om den. Därimot reparerat Windows en gång.
    Så stå på dig.

  11. mats högberg2010-01-11 at 13:09Reply

    det är väll mycket lättare att spara data man vill ha kvar på en annan hårddisk eller bränna ner på skiva sen ominstalera windows än att sitta och försöka ta bort det man inte vill ha det tar ju minst 3gånger så länge och en del får man inte bort hur man än bär sig åt

  12. Stefan2010-01-10 at 20:57Reply

    Det smartaste är nog att köpa en extern hårdisk eller två
    och backa up alla filer man vill ha kvar på två ställen som inte
    är Sytemet C: eller vart man nu har systemet Installerat….

    Eller om man vet vad man gör fixa back up DVD’s med systemet
    när allt fungerar som man vill…..kan dock ta en del skivor om
    man vill backa up allt…..

    Och sen beror det väll mycket på vad man gör på datorn
    om man testar mycket sacker som kan ställa till det…..
    Den stora boven är ju offtast rester av gamla program som inte
    har avinstallerats på rätt sätt men många program lämnar ochså
    mycket skräp kvar i registret…..Så om man ej kan Regedit
    som jag vet många ej klarar av så är ju en ominstallering
    den lätare vägen……
    Själv så använder jag jämt Regedit effter en avinstallering…..
    och ochså visa dålda systemfiler då jag letar effter kvarligande
    filer som gömt sej av en del program….

    CCleaner är ett bra program för folk som inte förstår Regedit
    och hjälper med många fel (Men inte alla dock) men ändå ett
    bra alternative att köra effter en Installation eller avinstallering….
    men glöm ej att spara dom kakor du vill ha sparade först…dock.

    Trojan, malware or virus dock kan ju va svårt att fixa även om
    man kan en del om datorn….och vist det fins ju program för det
    men offtast så funkar datorn sämre effter en infection och då
    tycker jag en ominstallering är ett bra alternativ för dom flesta….

  13. Per2010-01-09 at 10:45Reply

    Jag tycker att en ominstallation av xp är vettigt lite nu och då (speciellt om man installerar och testar många program). Självklart sitter jag inte och installerar om XP via installationsskiva, har delat upp disken i minst 2 partitioneroch har operativsystemet och de nödvändigaste programmen på ena och spar data på den andra. Sen efter en hel del optimering har jag gjort en image fil av ena partitionen. Sen är det bara att lägga över den när jag känner att datorn går segt eller att jag har testat för många program. det tar ca10 min totalt att få en fräsch dator :) Förstår dock om ett tips som detta inte riktar sig mot personer som har formaterat datorn och glömt att backa upp foton m.m.

    För lite mer novistips så tycker jag att Ccleaner gör ett bra städjobb i samarbete med revouninstaller.

    /Per

  14. Lars Johnsson2010-01-09 at 10:17Reply

    Varför inte ta upp den enkla lösningen? Med dagens och föresten även gårdagens stotlekar på hårddiskar kör man väl inte med bara 1 partition?

  15. lionheart2010-01-08 at 16:51Reply

    No way! Om ngn är korkad så är det dom som inte fattar att man måste göra en backup på filer som man vill behålla. Nu har vi haft datorer i över 20 år, nåt måste man väl ha fattat på den tiden, annars gå över till penna o kollegieblock.
    Man MÅSTE formattera om datorn ca en gång om året för dessa förbannade skräpfiler som finns i register o annat SLÖAR ned uppstart o dator trots att man försöker rensa med div program.
    Spara filer som doc o bilder på ett usb-minne eller extern disk och börja formattera!!! That’s a fucking good advice!

  16. Bobby2010-01-08 at 14:34Reply

    Eller så kör man en Windowsdator med ytterligare en dator som har Windows Home Server eller skaffar en Mac med en TimeMachine lösning.

  17. Sonny2010-01-08 at 14:34Reply

    Hej!
    Egentligen beskriver du ett ”moment 22” här. Om användaren inte kan förstå eller klara att ta en backup – hur skall denna i så fall klara att felsöka och avistallera program och optimera datorn?

    Jag har möjligen ledtråd till varför en del personer inte tar backup, jag har hört resonemanget; ”det är inte någon god idé med en separat hårddisk [att ta backup] med Microsofts licensregler och alla uppdateringar”.

    Vidare finns det resonemang om att inte ”spara” JPEG filer till något som helst medium därför att; ”jpeg-formatet är förstörande vilket gör att jag inte ens vågar defragmentera min hårddisk”.

    Jag tror att dessa resonemang är mycket vanliga ute i stugorna.

    Supporten ger naturligtvis rådet ominstallation av systemet därför att det är en genväg som tar bort alla eventuella fel i operativsystemet – vem det hur länge de annars får hålla på med kunden. Dagar, veckor, månader ja kanske år.

  18. Per Johansson2010-01-08 at 14:16Reply

    Om man som jag roar sig med att testa en massa olika program så blir datorn seg tillslut även om man avinstallerar. Jag har operativsystemet plus programmen på en disk och styr dokument, bilder m.m. till en extra disk vilket gör att jag bara behöver backa upp favoriter, e-post och vissa inställningar före en ominstallation. När man installerar om är man i alla fall säker på att man fått bort ev. trojaner och virus.

  19. Bengt Sundvall2010-01-08 at 13:53Reply

    Nils-Werner Claesson!
    Om man ska ge sig in i ordmärkarbranschen gäller det att göra det på ett professionellt sätt.

  20. Elias2010-01-08 at 13:50Reply

    Om jag ska vara mer konkret med vilka städ-, skydds och analysprogram jag använder så är det följande.

    Städningsprogram:
    Advanced SystemCare
    CCleaner
    Paragon Total Defrag
    Revo Uninstaller
    TuneUp Utilities
    Autoruns

    Skyddsprogram:
    AVG Free Edition
    Lavasoft Ad-Aware
    Spybot
    Sandboxie

    Analysprogram:
    FreshDiagnose
    PC Wizard 2008
    Speedfan
    ActivePorts
    Aktivitetshanteraren (Windows inbyggda)
    Process Explorer

  21. Bengt Sundvall2010-01-08 at 13:48Reply

    Helt överens med Tommy k. Även om man har backuper på allting är det ju ett helvetiskt arbete bara med att installera all programvara igen om man som jag har uppemot 200 stycken installerade.
    Jag brukar regelbundet köra en 4-5 rensprogram (registret m.m.) och hålla autostartande program på ett minimum plus att jag har ett bra antiviruspaket + ett par antispionvaruprogram som håller buset borta. Jag tycker inte att knöliga Vista blivit långsammare med tiden.
    Och varför ger inte ”hjälpsamma” kamrater och datasupporter i stället rådet att skaffa mer internminne? Kostar inte så förskräckligt mycket.

  22. lasse2010-01-08 at 13:22Reply

    Hej,själv tycker jag som Du att man Ej skall instalera om datorn.Tack

  23. Magnus2010-01-08 at 13:16Reply

    Tänk, så många tvärsäkra människor det finns, som inte tänker längre än den egna näsan räcker!
    Jag har en d-a massa program och pryttlar installerade. Det skulle ta mig en evighet att få ordning på allt efter en formattering. En hel del program skulle jag aldrig lyckas få igång igen.
    Min fru skulle spara timmar på att dra över alla egna filer till en usb-sticka och formattera om datorn jämfört med att söka fel.
    Det är alltså individuellt vad som är smartast.

  24. Pelle2010-01-08 at 11:34Reply

    Hej! vet man inte att informationen på hårddisken försvinner vid en formatering så tycker jag inte att man har rätt kunskap för att försöka ge sig på att fixa eventuella problem som kan dyka upp heller! då är det bättre att be om hjälp! dessutom så skapas ändringar i registret som endast kan fås bort med en formatering! vad gäller backup så är det inga garantier att sånt hjälper heller! bara minskar risken! TÄNK PÅ ATT DATORN ÄR ETT HJÄLPMEDEL SOM LAGRAR ETTOR OCH NOLLOR! FEL HÄNDER!

  25. Lars-Erik Vikenadler2010-01-08 at 11:01Reply

    Installera inte om windows . Gjorde det förra veckan, vilket elände jag fick med att installera sp2, sp3 och drivrutiner för bildskärm.
    Det bästa du kan göra, installera inte en massa skitprogram.

  26. Clay Agemyr2010-01-08 at 10:35Reply

    Mitt tips är att ha minst två partitioner, en för OS o alla program, vanligen C:\, och en för alla data, D:\.
    Använd sedan ngt tweak-program (ex.vis Magic Tweak) o flytta alla mappar med filer du sparar till D:\.
    T.ex Mina Dokument, Mina bilder, Min musik, Favoriter etc.
    Själv flyttar jag även alla Temp mappar, pagefile och IE mappar till D:\.
    Skaffa sedan ngt program som kan skapa en image av C:\.
    Har själv under årens lopp använt Symantec Ghost, Powerquest DriveImage (nu uppköpt av Symantec) samt Acronis TrueImage Home.
    Gör en backup av C:\så fort det går efter en nyinstallation, och gör sedan en ny med jämna mellanrum (då du installerat nya program) men spara den första.
    Skulle du vilja gå tillbaka till den ursprungliga installationen så är det hur lätt som helst, med ngt av ovanstående prog tar det 15-20 min o du kan om du vill formatera om C:\ innan du gör det.
    För att hålla din backup (image) up to date kan du återställa den när du har lite tid och köra Windows update och spara den igen.
    Det här ”systemet” har sparat många timmars arbete åt mig under åren.
    Jag är en person som gärna testar nya program och ”experimenterar” vilket har lett till flera krasher. Att då ha en backup på hela system-partitionen och kunna få tillbaks den på 15 min har varit ovärderligt. Jag har också klarat mig från en del svårartade virusattacker genom att helt enkelt göra en återställning av system-partitionen.
    På det här sättet räcker det med att installera Windows en gång.

  27. Boose2010-01-08 at 09:52Reply

    Vad skulle man med support till om alla kunde detta?
    Samt att jag genom åren lärt mig att ni ”Å ni stora IT Gurus”
    sätter stor vikt på och berättar gärna och ofta hur bra och hur länge era datorer gått utan ominstallation. DETTA ÄR STATUS. För givetvis så är ju ghostning samt register kloning inte ”någon ominstallation” detta är ju givetvis en proffsig felsökning och problemlösning. Hahaha. Nä tack, jag betackar mig för hjälpen från ”proffs” som förmodligen har för mycket fritid eller har kunder som går på den tidsåtgången.
    Ja jag är givetvis helt okunnig och tappad. Men tänk er en värld där recoverlösningen till datorerna är utformade med smart partionering och autobackup. Då kommer it supporten att bli en av arbetslivets minst efterfrågade kategorier. SAVI

  28. Kyden2010-01-08 at 09:43Reply

    Kommentar betr. ovanstående artikel att ominst. av XP
    I mit fall (staionär PC, processor 3,00) Stoppar PC så fort
    går in på Kontrollpanelen, för att gå vidare måste bryta
    strömmen och starta om, jag tror att felet ligger i opera-
    tivsystermet alltså XP, jag har kört XP skivan, men inte lyckats, felet kvarstår samt att jag inte lyckats få in SP3,
    ge mig ett råd, med min exerna hårddisk hat jag sparat
    allt privat , bäde fotos, filmer, e-post från Outlook, Hur
    gör för att få ordning på XP, Tack för en bra artikel, Hälsningar Kyden

  29. Jonny Nilsson2010-01-08 at 09:38Reply

    Hej! Har haft dator sen urminnes tid. Aldrig ominstallerat något OS. Det gäller att anv. datorn med ”sunt förnuft”.Ha datorn uppdaterad, se till tt ha skyddsprogramen alerta.

  30. Gull-britt2010-01-07 at 14:42Reply

    Jag har fått installera om vista några gånger, och det beror dels på min ovana vid dator, sen har för många fel/varningar visat sej i loggboken, när datorn/program inte fungerat riktigt och jag jagat lösning några dagar alltmedans fler o fler fel uppträder så ger jag upp och nyinstallerar.Sista gången fick jag veta dagen efter nyinstallation att det var antiviruset som hade spårat ur dvs cpu på 100 %.

  31. Viktor2010-01-07 at 10:54Reply

    Mycket intressant diskussion. Jag går även jag lite emot TkJs argument för att städa datorn istället för formatering. Det är för de mer datorkunniga personerna som vet var man ska leta efter problemen.
    Sen att en ominstallation ska vara lösning på alla problem är larvigt, men sant.
    Jag har lämnat sedan ett tag tillbaks Windows och kör huvudsakligen Mac OSX numer, ett modernt operativsystem som fungerar som det ska. Tyvärr är det dyra maskiner, men så länge det enda sånär värdiga alternativet är producerat av Microsoft är det värt det. Jag önskar att folk kunde inse det. Jag håller alla tummar för att Chrome OS kommer att krossa Windows (på amatör-/privatpersonsmarknaden) de närmsta åren. Det är morgondagens operativsystem. Heja Google!

    • TkJ2010-01-07 at 11:06Reply

      Jag håller med Viktor om att det här har blivit en mycket intressant diskussion! Jag får skriva en uppföljare till det. Alltid lika kul när ni läsare engagerar er och kommer med alternativa åsikter! :-)

  32. Joc2010-01-06 at 17:37Reply

    Å nä, sluta använda Windows och sluta använda datorer är väl ändå inte i samma anda. Och jag tror nog inte alla känner till avinstall programmet du använder, känner inte själv till det men det kanske funkar bra och då är det kanske där problemet ligger. Tillsammans med det faktum att man borde kanske istället trycka på att lära folk att separera os från deras filer och vikten av att kopiera till annat media. Egen erfarenhet säger att man kan felsöka sin maskin i timmar och då känns det som lika så bra att lägga den tiden på att ominstallera. En annan orsak till sega och trötta datorer är ju ”10 program som snabbar upp din dator” som en del verkar svälja med hull o hår. Men visst, har man som du ett avinstallationsprogram som verkligen funkar så är det ju inget problem. Men det hade varit på sin plats att du förklarade det i början för det är ju detta som är nyckeln till din framgång, 7 år utan ominstall eller vad det nu var…

  33. Hans2010-01-06 at 16:33Reply

    Diskussionen om det här inlägget är mycket intressant. Jag har tyvärr inte kunskaper om vilket som är ”rätt” att göra. Kan bara utgå från mina egna erfarenheter. Jag håller med att Revo Uninstaller är ett tacksamt verktygsprogram som hjälper att ta bort program ordentligt. Även att CCleaner är oumbärligt program som används dagligen. Man lär också sig avgöra om ett program är bra eller inte.

  34. Micke G2010-01-06 at 16:31Reply

    Om man inte begriper att man måste göra backup på data och fotografier, då ska man nog inte ges sig på att installera om dator. Klart att det är både snabbare och smidigare många gånger att installera om en dator, allt annat är bullshit. Detta är typiska artiklar som hör hemma i Aftonbladets IT-bilaga. Lägg av att skriva sådana här meniongslösa artiklar till folk som köper era totalt värdelösa tips rakt av…

  35. ooo eee2010-01-06 at 16:10Reply

    Program som ska återställa registreringsfiler verkar inte funka.
    Det går lika trögt ändå. Vilket prog kan plocka bort oväsentliga startfiler?

    Vore ju nåt om det fanns ett program lika enkel som Ad-Aware som listar upp
    allt som kan tas bort.

  36. J-Martin2010-01-06 at 12:58Reply

    Jo, men visst finns filebackPC http://fileback-pc.com/
    Jag vet dock inte om det fungerar så bra under Windows7 ?

    NTBackup fungerar ju inte över huvudtaget längre, så man får nog ta och uppdatera sin gamla MCSE med 70-680 . . .

    Jag har i alla fall beställt boken http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0735627088

    Om man inte vet vad NTBackup är, så kan jag rekommendera lite läsning på Microsofts supportsidor http://support.microsoft.com/kb/814583/

    • TkJ2010-01-06 at 13:27Reply

      J-Martin: Respekt till alla som orkar läsa engelskspråkiga tegelstensböcker inom IT! Senaste gången jag försökte läsa en datorbok var när .NET kom, och jag blev lite överentusiastisk. Efter tio sidor klarade inte tålamodet mer så den åkte i pappersinsamlingen.

  37. Nils-Werner Claesson2010-01-06 at 12:00Reply

    Hej

    Du har blandat ihop: ”Komma på tal” och ”Komma till tals”. Varför ska jag inte använda Adblock Plus på din sida när du skriver på en oproffessionell nivå?

  38. Åsa2010-01-06 at 03:19Reply

    Jag brukar installera om min dator ganska ofta, men det beror mest på att jag inte kan så mycket och då är det enklare att installera om den än att försöka att ta bort alla felmeddelanden som kommer. Fast jag är först noga med att spara alla viktiga mappar, foton och musik som jag har på datorn.

  39. Key Peterson2010-01-05 at 18:14Reply

    Maccaddam: Det finns ett program som jag använde redan till W98 och heter ”Fileback PC”. Provade det på Vista för skojs skull och döm om min förvåning när det fungerade. Är det bästa back-up-program jag sett. Vet inte om det går att få tag på längre?

  40. Aemony2010-01-05 at 15:30Reply

    Ted:
    Jag är faktiskt enormt intresserad av att testa Sandboxie och har länge velat göra just det, men eftersom jag har en dator med över 5 GB RAM utspridda över komponenterna kan jag inte uppoffra x64 Windows för ett operativsystem som kanske är mer städat, men på många andra sätt slöare.

    Hade bara Sandboxie funnits till x64 också så hade det varit en annan femma, men med tanke på att tillverkarna inte ser en anledning att utveckla Sandboxie till x64 operativsystem så får jag nöja mig med att testa Revo Uninstaller som TkJ tipsade om.

  41. Kjell2010-01-05 at 15:19Reply

    Då jag använde windows (kör numera mac) så installerade jag operativet, gjorde alla inställningar som jag ville ha det, installerade dom program jag ville ha etc.

    sen då jag var nöjd gjorde jag en ghost-backup som jag sparade på en annan partition.

    Alla bilder och annat privat sparade jag aldrig på c-disken, utan det sparades på annat ställe. Så då windows trilskades så var det bara ghosta tillbaks befintlig image som tog i runda slängar 10minuter, sen var det bara uppdatera virusdefinitioner och eventuellt spara över bokmärken som man gjort backup regelbundet tidigare.

  42. Ted2010-01-05 at 14:25Reply

    Aemony: Har du provat Sandboxie ( http://www.sandboxie.com ) ? Perfekt för att testinstallera program utan att de skräpar ner systemet.

  43. Maccaddam2010-01-05 at 13:53Reply

    Tänk om Microsoft hade tagit säkerhetskopiering på allvar! Minsta lilla bokföringsprogram har en egen säkerhetskopiering och ofta en påminnelse ”Har du tagit säkerhetskopia?” Från Word, Excel o s v finns ingen backup-funktion. Windows backup är gömd så att vanliga användare har problem att hitta den och att använda den. Och när jag försöker använda den i Windows7 måste det göras till en NTFS-disk, inte Fat32!

    Backup är lika viktigt som antivirus, finns det ett riktigt bra backup-program som är enkelt att använda, tar automatiska backuper som passar amatörer?

  44. TkJ2010-01-05 at 13:12Reply

    Marcus: Det jag främst irriterar mig över är när inkompetent supportpersonal (notera att jag skrev att det så klart finns kunnig sådan personal) ger rådet att formatera och installera om, utan att förklara att detta innebär att allt på hårddisken försvinner. Det här är tyvärr väldigt vanligt.

  45. Marcus S2010-01-05 at 12:47Reply

    Håller tyvärr inte med dig Tommy.

    Jobbar själv med en IT-Suport på ett halvstort svenskt företag och sköter då den interna supporten mot dom på företaget. Folk kan vanligtvis väldigt lite om systemet osv och då pratar jag endå om folk som jobbar med datorerna hela dagarna. Bara att få dom att flytta sin data till servern för att det ska tas backup på kan ta tid.

    När då väl ”kunden” hör av sig till mig och har problem så kan det ta sjukt lång tid bara för dom att förklara vad som är fel och sedan förklara vad dom gjorde när det blev fel. Oftast så blir en ominstallation snabbare även fast jag sköter den åt dom så sparar det massor med tid.

    Ominstallation med ghost osv är självklart ett alternativ som jag rekomenderar.

    Mvh

    Marcus

  46. Torbjörn Jansson2010-01-05 at 12:42Reply

    I den nya tidningen PC&Teknik finns en artikel om att installera om Windows. Sänder du inte ut dubbla budskap?

    • TkJ2010-01-05 at 13:10Reply

      Torbjörn: Tja, det är fler än jag som skriver i tidningen, och det är – som synes av kommentarerna här – långt ifrån alla som tycker att ominstallationer oftast är korkade. Det här är mina personliga åsikter.

  47. Håkan Sandberg2010-01-05 at 12:33Reply

    Bra artikel. Håller med om att supporten mest består av fånar som inget kan. Enklast är då att rekommendera ominstallation så är man av med problemet.

    Blev själv rekommenderad detta då jag inte kom åt internet. Lösningen var att aktivera internetknappen två gånger då funktionen att aktivera både internet och bluetooth gemensam.

    Rådet fick jag av ASUS support som inte kunde förklara detta.

    Urdåligt.

  48. voltaire2010-01-05 at 10:59Reply

    Regelbunden säkerhetskopiering är alltid önskvärt, närmast ett måste.
    Själv använder jag mej av virtuella maskiner (under VirtualBox och en Linux-värd) och kan bland mycket annat därmed snabbt och enkelt göra cykliska säkerhetskopior på respektive operativsystem.
    Att då och då göra en komplett nyinstallation av Microsofts os – givetvis efter backup av önskvärda program och data – är däremot en bra ide:
    1) man får en fullständig rensning av ”registry” och gammalt skräp
    2) man upprätthåller en egen know-how om installationen.

  49. Maccaddam2010-01-05 at 10:56Reply

    Tyvärr Tommy, det fungerar INTE att städa datorn för att få sin gamla XP att bli märkbart snabbare. Problemet ligger i första hand på alla uppdateringar och patchar som Microsoft bombarderar oss med.

    Om du har en XP SP1 till exempel och har automatisk uppdatering påslagen vid nyinstallation dräller det in 100-tals uppdateringar från Microsoft. Och datorn blir allt lååångsammare.

    Skulle vara bra om man kunde ta bort uppdateringarna och direkt installera SP2 och SP3. Men det går väl inte?

    Dessutom en stor känga till Microsoft som inte under alla år haft någon vettig rutin för säkerhetskopiering. Alla bokföringsprogram till exempel har en egen rutin för backup, men inte MS Word, Excel etc.

  50. Bjarne2010-01-05 at 10:45Reply

    Man kan ju installera windows utan att formatera
    och då får man tillbaka alla viktiga filer som gör att windows arbetar problemfritt
    Har gjort det några ggr och alltid varit nöjd med resultatet

  51. Tommy2010-01-05 at 10:37Reply

    Undviker själv att installera om i möjligaste mån, har dock allt viktigt på en separat disk (som backupas) så problemet är inte så stort. Det som dock gjort att jag varit tvungen att installera om en XP maskin som jag har ett par ggr är för att Norton Internet Security verkar ha en fil som heter CCAPP.exe som suger 99% av CPU’n efter ett tag. Installerade om den senast i julhelgen, dock utan att installera Norton..
    Detta är dock numera en ”lekdator” för spel o så, så det är egentligen bara att blåsa den då och då om det behövs, men visst vore man glad om man slapp :)

  52. Uzagi2010-01-05 at 10:28Reply

    Det sägs finnas två typer av människor i världen.

    De som inte tar backup, och de som numera tar backup.

    Sedan måste jag faktiskt hålla med dem som förordar ominstallation. Ibland är en ominstallation snabbare att göra än att leta reda på ett mystiskt fel. Sedan känns det trevligt med ett nyinstallerat fräscht OS lite då och då, men en gång om året kanske är att ta i.

  53. Fredrik2010-01-05 at 09:59Reply

    Personalen på datorsupport är oftast mycket kompetent på det område de arbetar. Datorsupporten är oftast en ren hårdvarusupport varför all muukvarusupport därmed är upp till den enskilde teknikern. Då mjukvaran i sig är komplex så är det inte alltid lätt att ta reda på vad som kan vara fel. Därför blir man ofta ombedd att ominstallera vid svårare mjukvaruproblem.

  54. Edwin2010-01-05 at 09:08Reply

    Som Support tekniker och trogen läsare måste jag säga att det du säger är total skitsnack. Vadå Städa? Hur många vanliga människor kan man ge en instruktion till att städa upp i datorn? 9/10 användare vet inte vad disc clean är eller Defrag, plus enklare program som CC cleaner. Ännu mindre kunskapen och förmågan att ghosta en PC.

    Det är enklare att formatera datorn från support sidan eftersom att det spar tid att göra det, än att försöka förklara för en svensson hur han städar datorn. Antog att du haft erfarenhet av support för det är något alla vet, man är inte trött på användarna utan alla med IT/support erfarenhet vet att instruera användare till att se över vilka Services som är aktiva är inte en möjlighet.

    Sen att folk är (obildade) och INTE säkerhets kopierar är en helt annan sak, det beror på okunnighet i allmänhet.

    Det är svårt och få ”vanliga” människor och leta upp och förstå sig på avancerade program, hur många vet exempel om msicuu2 som är ett utmärkt program som rensar det mesta.

    Sen att ge sig in in TEMP och i Windows mappen och ta bort gammla installations filer är det inte många som orkar heller.

    Nej du Tommy,

    Ominstallationer sparar både tid och kraft, och säkerhets kopiering är något folk borde lära sig. Lika väl som att man ska dra upp locket innan man går på muggen, i dagens samhället så daddas det för mycket.

    Med Vänliga hälsningar
    Edwin

  55. Bobby2010-01-05 at 00:27Reply

    Grejen är att folk inte förstår anledningen till att ha backup:er förrän första hårddiskkraschen. Själv kör jag både Windows 7 på stationär, Mac OSX på Macbook + Windows Home Server på en tredje dator. Iochmed att Microsoft tyvärr inte gjort en klient för Windows Home Server på MacOS så kör jag Windows 7 som backas upp upp mot WHS datorn. MacOS datorn som är min mest använda dator kör jag Dropbox med för att duplicera mitt data. Varför jag kör MacOS är för att jag har minst problem med den, efter år av utvärdering. Tyvärr får man leva med att t ex Flash suger på MacOS och att det inte finns samma programutbud, men ju mer molnapplikationer som kommer desto mer ointressant är installerade program. För mig är det väldigt lika mellan Windows 7 och Mac OS, båda har sina fördelar och nackdelar, men oavsätt operativ så behövs det alltid en backuplösning.

  56. Jonas Persson2010-01-04 at 18:04Reply

    Ett annat alternativ är ju helt enkelt att välja ett annat operativsystem.

    • TkJ2010-01-04 at 19:39Reply

      Jonas Persson: Ett annat alternativ, i samma anda, är att sluta använda datorer.

  57. Elias2010-01-04 at 15:55Reply

    Jag köpte min senaste dator (XP) 2006 och jag har aldrig behövt installera om systemet. Det finns program för rensning och skydd av alla slag, använd dem istället för att installera om systemet. Jag har hundratals program installerade och vill för allt i världen inte behöva installera om alla dem. Men det är klart, om man bara använder datorn till att surfa så är det enklare…

  58. Little Linn2010-01-04 at 12:34Reply

    Jag använder vanligtvis min iMac men också en lite äldre laptop av fabrikat PC och den är min mammas gamla som jag skapat ett nytt konto på bara. Men problemet är att hennes konto med alla hennes tusen dokument och filer inte går att ta bort. Så då har man ju gått i de tankarna – ”kanske man ska installera om nu”, har du stött på problemet innan?

    När man gått in i kontohanteraren och valt ”ta bort konto” så hänger sig datorn helt enkelt.

  59. Janne2010-01-04 at 09:38Reply

    Ominstallation är ju oftast snabbt gjort och det finns inget bättre än en helt ny installation. Som nån sa, ha en egen partion för operativet. Att sitta och leta upp felen om det skulle bli aktuellt är ju oftast mycket mer tidsödande.

  60. Anders2010-01-04 at 09:09Reply

    Jag hade rekommenderat att göra en image av din dator vid första installationen(inkl de appar du brukar använda dig av). Installera sedan om datorn var 3e månad från din image. Din profil(arbetsdokument, bilder osv) ska givetvis finnas som backup på en extern disk. Ha inte denna disk ansluten till internet. varför inte använda Windows inbyggda backup? Säkerhet är A och O. Snegla även på någon typ av kryptering för din viktigaste information.

  61. Klang IT2010-01-04 at 01:04Reply

    Nja, jag vet inte jag. Jag skulle nog rekommendera en ominstallation en gång om året. :)

    Dessutom är det korkat om något att bara ha en kopia av digitalfoton! Har man en säkerhetskopia på en extern hårddisk och gör ytterligare en när man ominstallerar systemet så är man säker! Det största problemet med ominstallation är ju brist på säkerhetskopior, inte systemet i sig. Dessutom är det många gånger mer tidskrävande att leta rätt på ett allvarlig säkerhetsproblem än att ominstallera ett helt system. Jag rekommenderar er att ha återställningsskivorna redo, spegla hemkatalogens innehåll och andra väl valda kataloger till en extern disk lite då och då så är en ominstallation lätt gjord. Och framförallt så löser ominstallationen med garanterat problemet med virus, trojaner, spionprogram mm, vilket inte timmar av felsökande alltid gör. Det största problemet är ju att man ofta aldrig vet om man har lyckats återställa allt som någon obehörig har lyckats ställa till med i operativsystemet utan att ominstallera hela systemet.

  62. Patrik2010-01-03 at 22:45Reply

    Tappar man data vid en planerad ominstallation, vafan händer då inte vid en hårddiskkrasch.

  63. Aemony2010-01-03 at 22:04Reply

    Sätter man upp sitt system i förväg för enkla ominstallationer går allt snabbt och enkelt. Två partitioner, med alla användares filer på den andra partitionen och bara systemet och program på huvudpartitionen så ser vi en total ominstallation på huvudpartitionen ske på under en halvtimme, inklusive att installera alla extra program och drivrutiner man behöver och att avinstallera IE8 och andra Windows-komponenter man inte behöver. Därefter är det bara att peka om sin nya användares mappar mot de redan befintliga på den andra partitionen så vips, har du en ominstallerad dator med allt viktigt material kvar.

  64. Bobby2010-01-03 at 21:21Reply

    Sist jag installerade Windows 7 så tog det 10 minuter, sen är det väldigt få andra program som behöver installeras. Typ Firefox, Google Chrome och givetvist Total Commander. Så allt som allt högst 20 minuter, ganska lite ändå. Allt detta också pga att jag föredrar moln-applikationer än installerade apps, typ, hellre Google Apps än Office mm mm.

  65. floodis2010-01-03 at 21:20Reply

    Håller med Jonas Persson. Visst om man som du Tkj har sin egen Windows-tidskrift och kan allt in- och utvändigt om Windows så behöver man säkert inte installera om. Men precis som i supporten så är de flesta människor inte så kunniga.

    Istället för att lära sig hur man letar upp problemet och sedan lär sig hur man fixar problemet och sedan om man har tur så fixas verkligen det problemet så är det mycket lättare att bara installera om och det går mycket snabbare. Det är kanske lättare att lära folk att kopiera över ”Mina dokument”-mappen till nån extern lagringspryl än att lära dem hur Windows fungerar på ett snäpp högre nivå?

  66. Jonas Persson2010-01-03 at 20:01Reply

    Ofta går det snabbare att göra en ny installation faktiskt.

  67. Sigge2010-01-03 at 19:46Reply

    Otroligt men sant så kan supporten ge rådet att ominstallera windows. Har varit med om det själv när jag hade problem med mitt ADSL. Följ Tkjs råd. Det går även att rädda filer på en dator där inte windows startar. Om inte hårddisken är helt kaputt kan du plocka ut den och sätta in den i en annan dator som sekundärdisk, för att kopiera de värdefulla filerna.

  68. Max2010-01-03 at 19:16Reply

    Har installerat om en gång men tog säkerhetskopior på allt.

  69. Aemony2010-01-03 at 18:52Reply

    Det var länge sedan jag själv installerade om datorn på grund av att den hade börjat bli seg, men det blir allt oftare att jag installerar om datorn någon gång varje år för att få bort alla rester från avinstallerade program som ligger i AppData, registret, program-mappen och i Windows-mappen.

    Väldigt få program nuförtiden har avinstallationer som tar bort 100 % av allt material programmet har skapat under dess livslängd på datorn, och eftersom jag väldigt ofta installerar väldigt många program för att testköra dem och sedan avinstallera dem direkt igen blir det lite skräp kvar på datorn.

    Och så gillar jag att installera om operativsystem. På min skollaptop installerade jag Hackintosh, Ubuntu 9.04, 9.10 betan, Windows Vista och Windows 7 runt 11 gånger under en veckas tid bara för att roa mig under lektionerna.

    • TkJ2010-01-04 at 11:12Reply

      Aemony: Om du avinstallerar program med Revo Uninstaller istället för Lägg till eller ta bort program, så tas allt skräp också bort. På min äldsta dator kör jag Dells grundinstallation av Windows XP, och den har tuggat på i åtta år nu. Jag använder den som testmaskin och installerar mängder av program hela tiden och testprylar med drivrutiner och skit som medföljer. Inte en gång jag har behövt installera om. :)

      Det jag vill få fram är att gemene man inte tar säkerhetskopior och de vet inte vad en formatering med ominstallation innebär, mer än att ”det löser dina problem”. Så de formaterar och installerar om och sedan undrar de var sina program och filer har tagit vägen. Då är det bättre att lösa problemet istället för att börja om från början.

Skriv gärna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande teknikbloggar. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing

Följ oss på Facebook

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

Inleed från 19 kr/mån! Webbhotell med bl a 2 GB lagring, 50 GB trafik, obegränsat antal domäner - samt ordentligt backup-system!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.