TkJ. se – En av Sveriges ledande teknikbloggar!

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Radannonser

PrivateVPN
REA: Surfa SÄKERT med PrivateVPN!
En av världens STÖRSTA och SNABBASTE VPN-tjänster! Skydda dig mot avlyssning och spårning. Säkra dina lösenord på publika WiFi. NU HÖG TkJ-RABATT!
Testa - pengarna tillbaka om inte nöjd >>

PureVPN Världens snabbaste VPN! Passar för dig som laddar ner mycket. Skydda dig på öppna WiFi, använd BitTorrent anonymt, titta på amerikanska Netflix, kryptera all din trafik och göm ditt IP-nummer! Testa idag - pengarna tillbaka inom 31 dagar!

NordVPN Populär VPN som håller hög hastighet! Superenkel att använda, för både Mac och PC och smartphones.
Börja surfa säkert! >>

CyberGhost VPN Över 3000 servrar världen över, upp till 7 enheter och funkar på alla plattformar! Testa idag!

VILFO - Router med VPN! Med routern Vilfo går all din trafik via VPN - supersmidigt, skydda dig automatiskt på alla datorer, surfplattor och smartphones! Undvik geoblockering på alla enheter - Netflix USA via Google Chromecast!
Läs mer om Vilfo...

KÖP NYA BATTERIER! Alla former av batterier, BILLIGT! Vanliga, till datorer och mobiler, verktyg och andra prylar.

Vill du annonsera här?
Läs mer här!

Annons

Feedburner

TkJ RSS

Musik

108000 Facebook-användare protesterar mot Spotify

Skribent:
Publicerad: , 09:44
Respons: 26 kommentarer

Spotify-protest på FacebookFörra veckan meddelade Spotify att man kommer att införa ytterligare begränsningar på gratiskontona Spotify Open/Free. Det innebär att att användare bara får lyssna på 10 timmar i månaden och bara fem gånger på varje specifik låt. Vill du ha tillgång till hela tjänsten behöver du betala 49 alternativt 99 kronor i månaden för Unlimited respektive Premium.

Givetvis har det dykt upp en Facebook-grupp som protesterar mot de nya begränsningarna. I skrivande stund har över 108000 svenskar gått med i gruppen. Samtidigt har över 27000 sagt att de inte stödjer gruppen och 222000 inbjudna har inte meddelat något.

Jag förstår varför Spotify inför begränsningarna. De är ett företag som behöver tjäna pengar, så att de kan betala skivbolag och artister – för att inte tala om att täcka konstnaderna för bandbredd och teknisk plattform. De behöver gå med vinst, precis som alla andra företag. Deras gratistjänst har reklam, men reklamen klarar inte av att finansiera utgifterna.

Facebook-gruppen Protest mot att Spotify lägger ner gratistjänsten har hittills engagerat över hundra tusen Facebook-användare. Titeln på gruppen är en smula missvisande eftersom Spotify inte lägger ner gratistjänsten… Attityden på protestsidan är att Spotify är giriga.

Reklamradio fungerar väl?

Kritiker säger ofta att ”men reklamradio klarar ju av det!”. Ja, det stämmer att reklamradio kan leva på reklam. Det stämmer dock inte att alla företag som sysslar med reklamradio lyckas. Många stationer klarar inte att sälja tillräckligt med reklam. Bara för att det finns reklamradiostationer som klarar dra runt sitt företag, innebär inte att alla lyckas med det. Hade den här naiva teorin fungerat i praktiken hade alla företag alltid lyckats.

En väsentlig skillnad mellan en reklamradiostation och Spotify, är att Spotify inte är lokalt. Om du lyssnar på en reklamradiokanal kommer du höra att de allra flesta har reklam för lokala företag. Det kan inte Spotify genomföra eftersom de inte vet var du är.

Spotify

Spotify är faktiskt väldigt billigt

Jag betalar idag för Premium-konto för både mig och min fru. 99 kronor i månaden per konto är ingenting med tanke på utbudet.

Som exempel lyssnar jag idag på Foo Fighters nya skiva. Den kostar 149 kronor på CD-skiva. Det är 50 kronor billigare med ett Premium-konto på Spotify. Och det här är för en enda skiva! Jag skulle tippa på att jag lyssnar minst 30 timmar i veckan på Spotify, och att få tillgång till all musik – även i mobilen – utan reklam för 99 kronor är ingenting.

I mitt inlägg om Spotifys begränsningar citerar jag en bloggkommentar som slår huvudet på spiken:

Tidigare var det ett jäkla liv om att cd-skiva på 159 spänn var för dyr, nu tjafsar man om att bokstavligt miljoner låtar till en kostnad av 99 kr i månaden är för dyrt! Löjligt!

Jag förstår att det finns många som inte vill betala för Spotify. Köp inte tjänsten då. När du ska köpa en bil får du provköra den, men vill du behålla den behöver du naturligtvis betala (även om du heter Carl-Ingemar Perstad).

Gratistjänster blir ofta betaltjänster

Att använda sig av gratis för att sedan gå över till betaltjänst är ett gammalt beprövat trick. Blocket, någon? Eller var det någon som slutade använda Blocket för att gå över till någon av de hundratals gratis annonsmarknader som startade när Blocket började ta betalt? Nej. Därför att Blocket är överlägset, det är värt pengarna.

Jag tycker snarare det är fantastiskt att Spotify faktiskt har ett gratiskonto, även om det är begränsat. Det är mer än vad de flesta liknande konkurrenter har. Syftet med gratistjänsten är att användare ska få testa Spotify innan de köper, för att du inte ska behöva köpa grisen i säcken.

Man pratar ofta om gratisgenerationen, och att de är vana vid att allt ska vara gratis på nätet. Men så är det inte. Det är inte gratis att driva en Internettjänst och folk arbetar inte utan lön.

För dig som letar efter ett gratis alternativ till Spotify, kan jag tipsa om Grooveshark. Fördelen med Grooveshark är att det är helt gratis, och att det finns mer musik än Spotify. Nackdelen är att det saknar vettig struktur och det är ofta svårt att hitta kompletta album. Men prova gärna!

Läs också:

Gillade du artikeln? ⇨ Dela gärna på Facebook & Twitter!

Kommentarer

26 kommentarer

  1. Wedholm2011-08-13 at 23:46Reply

    Läste precis om inlägget så här några månader senare… För mig är det självklart att Spotify och liknande tjänster ska kosta pengar. Jag skulle helst se att ett premiumkonto kostade 500 kr/månad. Då får Spotify, skivbolag och artister in pengar så att de kan leva på sina tjänster/alster.

    500 kr per månad motsvarar ungefär värdet av fyra CD-skivor. Istället för dessa får man en sökbar tjänst där man på några sekunder har tillgång till hundratusentals låtar. Vad är bäst egentligen? 100 000 låtar eller 45 låtar, där man dessutom måste byta skiva i CD-spelaren. Lär er prioritera, snorungar!

  2. Johnny2011-04-19 at 13:04Reply

    Sett enbart från mitt eget perspektiv, så är det som sagt hur värt det som helst att betala 99/månaden för. Skulle gladeligen också betala det dubbla, om det fördelades bättre eller om jag visste vart pengarna gick.

    Men jag är ganska så övertygad om att förändringen varken handlar om att Spotify har det kämpigt, eller för att man vill gynna artisterna/låtskrivarna, utan enbart för att skivbolagsgiganterna i USA har vägrat. En stor del av Spotifys succé har trotts allt byggt på gratisvarianten och reklamintäkterna, frågan är om de inte gör det svårare nu att slå i USA? Plus att de får mer konkurrens osv.

    Men det är mycket möjligt att majoriteten inte bryr sig i vart pengarna går. Både bland de som vägrar betala och de som betalar, men då ska man ju inte heller automatiskt utgå från att det bara handlar om ren snålhet eller att man inte vill betala artisterna..när det kanske knappt ens går till dessa, särskilt inte om man inte lyssnar mest på ”hitmusik”.

    En till intressant artikel från 2010 om detta:

    ”En förklaring till storbolagens omhuldande av Spotify kom i förra veckan, då det stod klart att de fått köpa aktier i bolaget för en spottstyver. Och redan nu visar det sig att de stora skivbolagen får in mer pengar från Spotify än från den digitala musikbutiken Itunes.

    Den tidigare så kristyngda musikbranschen börjar andas optimism. Fildelarna är på reträtt, skivförsäljningen ökar och streamad musik har redan genererat en del pengar till skivbolag och upphovsmän. Men en rundringning till flera av Sveriges independentbolag ger en helt annan bild, åtminstone när det gäller Spotifys medverkan till vändningen.

    – De inkomster som vi har fått från Spotify är väldigt små. När man kollar på avräkningarna är det extremt lite pengar som kommer in, även med ganska stora volymer av streaming. Jag tror inte att det överstigit tusen spänn på ett halvår, säger Magnus Bjerkert på Adrian Recodings”

    Spotify medför en låg tröskel till musiklyssnande eftersom folk lyssnar på fler artister. Pengarna vi delar ut fördelas därför till fler artister jämfört med skivförsäljning, säger han.

    Inte bara små skivbolag, utan även stora artister, missgynnas alltså. När fler artister delar på intäkterna blir följden att summorna inte är tillräckliga för någon, bortsett från de stora skivbolagen.

    http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/spotify-gynnar-storbolag

  3. Pentti2011-04-19 at 09:32Reply

    Sunt förnuft helt enkelt. Jag är benägen att hålla med Stefan Nilsson i hans tes om gratisgenerationen. Men vill bara påpeka att många, däribland jag, stått vid sitt ord om att när någon tjänst som gör det enklare än att piratkopiera dyker upp så skulle jag betala.
    Med spotify så blir det helt enkelt lika jobbigt att leta låtar olagligt som det var att leta låtar lagligt innan spotify.

    Dessa ”protestanter” mot Spotify riktar naturligtvis sin energi åt helt fel håll. Spotify fyller bara ett behov som finns, det är ju skivbolagen som ser till att spotify inte har råd att ha en fullständig gratistjänst.
    Så hela facebooktramset är totalt meningslöst.

  4. Mattias2011-04-18 at 21:18Reply

    De i min närhet som gnäller är den typ av personer som inte har några problem med att blåsa 100 spänn på en fika. Men när det gäller att betala för musik så är det helt plötsligt hutlöst.

    Vissa borde ha vett nog att skämmas, men det är väl att hoppas på för mycket ;-)

  5. Wedholm2011-04-18 at 19:27Reply

    Ja frågan är vilka som är giriga, Spotify eller deras gratislyssnare? Många var vi som skrattade åt att Ove i Solsidan inte hade ”hunnit” betala för Spotify och tyckte han var snål när reklamen gick på under 40-årsfesten. Det finns helt klart en hel del Ovar därute.

    Jag tycker 49 kr/månad ändå låter väldigt billigt. Inget att brusa upp över.

  6. Kenny2011-04-18 at 19:09Reply

    La la, La la, La: http://www.idg.se/2.1085/1.373262/spotify-drar-in-miljarder

    För övrigt så bryr jag mig inte. Jag är inte villig att betala 49:-/mån för att lyssna på några få låtar när det finns tusentals låtar som är gratis och flera tjänster som levererar en bättre tjänst än Spotify.

    Det är intressant att se att vissa kallar andra för giriga när de inte verkar förstå marknaden eller besluten som har gett upphov till denna ändringen. Oh well, Jamendo och alla andra Open Source Record Labels har levererat grymt bra gratis musik till mig i flera år, och deras reklamfinansiering har inte stoppat dem än från att ständigt utveckla en bättre tjänst med ett större urval.

    Jag antar att folk är helt enkelt för bundna till de stora industrierna och oförmögna att ändra eller utforska nytt bland konkurrenter.

  7. Pedro Alvarez2011-04-18 at 15:19Reply

    Kan inte riktigt förstå denna hysteri runt en tjänst som går från gratis till att kosta ”så mycket som” 49/99 kr
    Om Spotify hade legat på ett mycket högre pris… Kanske skulle det finnas logik att klaga. Men i det hela är det väldigt enkelt. sluta använd tjänsten, eller skippa en enda festkväll så har de flesta betalt Spotify för hela året. Det finns inget som är gratis, någon måste alltid betala.

  8. Ken2011-04-18 at 14:28Reply

    Att kunne batala en liten summa för att kunna lyssna på musiken är väl egentligen inte någon skillnad till att betala TV/Radioavgift och båda dem tycks fungera bra, eller?

  9. Anders J2011-04-18 at 14:20Reply

    Älskar verkligen Spotify! Har betalat för deras Premiumtjänst sen dag 1! Numera delas liven in i före och efter Spotify… Förstår inte riktigt allt gnäll, 49 kr i månaden är ju inte ens vad en öl på krogen kostar. Utan tvekan värt varenda lite krona!

    Tänk om även filmindustrin kunde fatta vad Spotify fattat. Ge oss ett vettigt sätt att se på film så betalar vi för oss (iaf de flesta…). Headweb! Snälla! Ge oss möjlighet att få betala en fast summa per månad!

  10. Anders2011-04-18 at 14:18Reply

    Önskar bara att det hade funnits en filmsida som hade
    fungerat lika bra som Spotify och bara kostat 49 kr i månaden.
    Då hade man haft all musik o film som man behöver för 98 spänn
    i månaden.

  11. E2011-04-18 at 13:05Reply

    Folk som vägrar att betala för sig är vidriga. Spotify är som sagt ett företag som behöver gå i vinst för att kunna klara av alla sina utgifter och kunna utveckla sin produkt så den blir ännu bättre.

    Verkar som väldigt många är oerhört giriga, gratis smakar väl alltid bäst, men ifall man vill att företaget ska ha en chans att överleva får man väl betala? Ifall man gillar en tjänst så mycket som många verkar göra när det gäller Spotify faller det sig väl bara naturligt att betala för sig?

    Nu slipper jag ladda hem då även många udda band finns på Spotify, självklart finns inte allt, men jag betalar gärna för en tjänst som har 95% av all musik jag lyssnar på och det på samma ställe! Att jag kan lyssna genom mobilen gör det ju ännu bättre. Som sagt, de enda som är giriga är de som vägrar betala. Kan förstå ifall du aldrig använder Spotify så ofta som tex jag gör (några timmar per dag) men då påverkar ju detta inte direkt dig heller. Ifall du som jag har Spotify som din ”main” musikspelare ska det väl inte vara en sån stor grej att betala. Blir så less på folk. Inse att saker inte kan vara gratis, folk måste få betalt för sitt jobb, precis som du vill ha när du jobbar. Eller du kanske vill komma och jobba för mig helt gratis?

  12. Per-Erik Ottosson2011-04-18 at 12:35Reply

    Jag har sedan en tid tillbaka gått helt över till WiMP, http://www.wimpmusic.se

  13. TkJ2011-04-18 at 12:21Reply

    ”Men det finns många duktiga reklamsäljare i landet, det räcker med att lyssna på den lokala stationen här, där är de verkligen vassa på reklam trots att de sänder här på ”vischan”. Vad skulle dessa då inte kunna göra i områden med ett större antal företag och lyssnare?”

    Det är inte alls säkert. Konkurransen bland nationell reklam är mycket högre än lokal. Jag är rätt säker på att Spotify gjort allt vad de kunnat för att sälja mer reklam till gratiskontot. Hade de tjänat pengar på denna affärsdel hade det inte varit nödvändigt med Premium-konton.

  14. Emil2011-04-18 at 11:53Reply

    ”men denna musik säljs ju fortfarande på skivor också, ska dessa då vara gratis eller hur tänker du? om din skiva går sönder, ska du då få en ny?”

    Självklart inte(borde man egentligen få, garanti!?), det kostar ju pengar att skapa skivor och utgivarna vill ju också tjäna pengar.

    ”Emil: Tror du att det kostar mindre för Spotify att licensiera och strömma musik som är från 60-70-talet?”

    Det lär det ju inte göra, även om 50års gränsen för musikupphovsrätt tangeras. Dock enligt min mening så borde licenserna för äldre musik kosta mindre, en sorts värdeminskning borde finnas på licensen. Priset på fysiska skivor brukar minska relaterat till hur ”gamla” de är.

    ”Och om du tror att det är en smal sak att sälja radioreklam, kan du ju ge dig in i branschen. Du kommer säkert att göra en förmögenhet på provision.”

    Troligtvis inte, då jag inte är någon försäljare. Men det finns många duktiga reklamsäljare i landet, det räcker med att lyssna på den lokala stationen här, där är de verkligen vassa på reklam trots att de sänder här på ”vischan”. Vad skulle dessa då inte kunna göra i områden med ett större antal företag och lyssnare?

  15. Johnny2011-04-18 at 11:47Reply

    Jag tycker absolut att både Spotify, låtskrivarna och skivbolagen ska tjäna pengar.

    Men denna förändring beror ju inte på att Spotify inte har velat köra med sin gamla affärsmodell… utan på de amerikanska skivbolagens motvilja att testa något som har funkat bra här. (enligt de svenska skivbolagen iallafall) Hittat lite intressanta artiklar om deras maktspel:

    2 månader sedan, IDG:

    ”Däremot kan Warner Musics tvekan bli ett problem för Spotifys väntade USA-lansering. Vd Daniel Ek har tidigare sagt att den stora utmaningen ligger i att övertala skivbolag om att en gratistjänst driver försäljningen av betalda abonnemang och att förhandlingarna till stor del kretsar kring detta.”

    3 månader sedan:

    ”Den främsta stötestenen i förhandlingarna har enligt flera källor varit att skivbolagen inte velat ge tummen upp till tjänstens gratisvariant, finansierad genom att annonser dyker upp i tid och otid. Istället har de amerikanska skivbolagen ställt krav att Spotify redan på förhand ska slänga upp ett par rejäla checkar – totalt värda runt 100 miljoner dollar.”

    http://blog.svd.se/wallstreet/2011/01/15/ar-spotify-slutligen-pa-vag-att-kliva-in-i-usa/

    ”Spotifys beslut riktas antagligen mot USA”: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1442395/rdquoStora-skivbolag-svara-att-overtygardquo.html

  16. Fredrik2011-04-18 at 11:47Reply

    Spotify är en otroligt bra tjänst. Att betala denna lilla summa varje månad för all musik man använder är egentligen inget att ens fundera över, inte ifall man lyssnar väldigt mycket på musik och använder sig av Spotify till 99% som en annan.

    Jag har skrivit det förr och nämner det igen. Hade Spotify gjort en helomvändning och låtit sina gratiskonton finnas kvar samtidigt som man höjde för premiumanvändare till 199kr/mån hade jag fortsatt att betala. Precis som Tommy skriver, 149kr/CD. 99kr för Spotify. Återigen är inget att ens gnälla över. Betala!

  17. TkJ2011-04-18 at 11:20Reply

    Emil: Tror du att det kostar mindre för Spotify att licensiera och strömma musik som är från 60-70-talet?

    Och om du tror att det är en smal sak att sälja radioreklam, kan du ju ge dig in i branschen. Du kommer säkert att göra en förmögenhet på provision.

  18. Magnus Thörnblad2011-04-18 at 11:02Reply

    men denna musik säljs ju fortfarande på skivor också, ska dessa då vara gratis eller hur tänker du? om din skiva går sönder, ska du då få en ny?

  19. Emil2011-04-18 at 10:48Reply

    Jag har full förståelse för att både artister, musikbolag och Spotify vill tjäna pengar, men för mig som lyssnar på musik från 60-90 tal tycker jag att det är fräckt att ta betalt för musik som levt sitt kommersiella liv ett par gånger redan, LP,CD,Radio.

    Dessutom tycker jag att du har fel Tommy med ditt resonemang angående lokalreklam, när man skaffar ett Spotify-konto skriver man ju in sitt postnummer, detta hamnar således någonstans(en databas förmodar jag), med några bra reklamsäljare så är detta en smal sak att utnyttja och på så sätt få in reklam intäkter även från lokala företag.

  20. Daniel2011-04-18 at 10:36Reply

    Jag har ”premium” som jag betalar via mitt mobilabonemang, i det stora hela märks det ju inte att man betalar för det. Jag skulle tro att jag lyssnar 50/50 på iTunes respektive Spotify nuförtiden.

  21. Jens2011-04-18 at 10:30Reply

    Mycket bra skrivet, Tommy! Man ska dessutom vara medveten om att det enbart kostar 49 spänn om man inte vill ha möjligheten att lyssna i mobilen, vilket de som haft gratistjänsten inte kunnat göra innan heller. 49 spänn!! Det är verkligen ingenting. För oss som vuxit upp och köpt mycket plattor är det ju billigare än någonsin, åtminstone bland de av oss som har ambitionen att betala för oss. Vuxet skulle man kunna kalla det beteendet, i motsats till den barnsligt naiva föreställningen att allt ska vara gratis, som skrämmande många, i övrigt fullt färdigutvecklade individer, upprepar som ett mantra i bloggkommentar efter annan.

  22. Magnus Thörnblad2011-04-18 at 10:07Reply

    Jag tycker det är lite kul också att du skriver att ”Attityden på protestsidan är att Spotify är giriga.” haha, vilka är det egentligen som är giriga? Spotify som är ett vinstdrivande företag eller alla i ”gratisgenerationen” som bara SKA ha allt gratis. Jag tror det är dags för denna generation att växa upp och inse att ska du få en bra tjänst så kostar det pengar! Det är antagligen alla dessa gnällspikar som tycker allt ska vara gratis som även önskar fler funktioner och mer musik i Spotify. Hur dom får ihop den ekvationen är för mig oförståeligt.

  23. TkJ2011-04-18 at 10:06Reply

    Stefan: +1 på det!

  24. Linus2011-04-18 at 10:02Reply

    Riltigt bra skrivet!

  25. Stefan Nilsson2011-04-18 at 10:00Reply

    Detta bekräftar alla fördomar om den så kallade ”gratisgenerationen”. Under flera år har man hävdat att man inte laddar ner för att det är gratis utan för att det inte finns några lagliga tjänster som är tillräckliga. Därefter startar Spotify upp som lyckas fylla behovet för hundratusentals människor. När man plötsligt ska börja betalt så är den inte tillräckligt bra längre…

Skriv gärna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande teknikbloggar. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing
”Advanced

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

Inleed från 19 kr/mån! Webbhotell med bl a 2 GB lagring, 50 GB trafik, obegränsat antal domäner - samt ordentligt backup-system!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.