Flopp för hyrfilmer online är piraternas fel?
Det går segt för tjänster som försöker hyra filmer via nätet. Få kunder använder sig av tjänsterna, och av alla filmer som hyrs ut står onlineuthyrningen för endast 3 procent. Ekonominyheterna kallar det för en flopp i en artikel som citerar Dagens Nyheter.
SF Anytime och Film2home är sura för att det går dåligt och lägger skulden på pirater och politiker som inte stoppat pirater. Hos Film2home vill man att Sverige ska göra som Danmark och censuera bort The Pirate Bay, eftersom de tror att sajten påverkar deras intänkter.
Själv tror jag att det helt enkelt inte finns tillräckligt många kunder som kan använda tjänsterna på ett bra sätt. Att betala för att strömma filmen till datorn via ett halvbökigt gränssnitt, jämfört med att ladda ner filmen enkelt och gratis – då är det inte konstigt att folk väljer Pirate Bay.
Men sedan finns det ställen där den tekniska lösningen fungerar smart. Hemma har vi Telia IP-TV och kan via digital-TV-boxen ansluta oss till SF Anytime, och ett gäng andra betaltjänster, för att strömma filmer direkt till TV:n. Smart! Tyvärr har kvaliteten varit sisådär när jag testat, och utbudet är inget vidare. Priserna är dessutom högre än den lokala videouthyraren.
Fast framför allt är problemet att jag alldeles nyligen noterade den här tjänsten. Jag visste inte ens om att det gick att beställa film via SF Anytime från min digital-TV-box, för att det är ingen som talat om det för mig. Om en IT-snubbe som jag har missat det här, då har de inte lyckats med sin marknadsföring och då är det inte så konstigt att de bara har 3 procent av marknaden.
Och nu när jag till slut har hittat tjänsten, så går de ut och vill censurera Internet. Där försvann chansen att avancera till 3,00001% av marknaden…
| Annonser |
|
|


Örjan
sa,
mars 7, 2008 @ 11:13 | Svara
Ibland blir det här med rättigheter helt enkelt en pseudodebatt. Allt är inte nedtankningens fel. Det är helt enkelt för dyrt att använda dessa tjänster.
När jag på videobutiken hyr en DVD rulle en vecka för 19 kr och 3 nya filmer i 3 dar för 99 kr. Varför i hela friden ska jag då betala 40 spänn för ”sällskapsresan” och 50-70 kr för nyheter per film och oftast bara få ha dem 24h?
Priserna är mao helt åt skogen. Hade det kostat 9 kr per film och dygn samt 19 kr för nyheter så hade jag varit där. Varför det lägre priset. Jo, SF anytime kan inte leverera chips och läsk ännu som min lokala videobutik.
Fick SF anytime nyligen via min bredbandsTV och blev chockad över priserna.
Anna Zorzet
sa,
mars 7, 2008 @ 11:15 | Svara
Sen så kräver iallafall Film2home att man använder Internet Explorer! Tänkte faktiskt använda tjänsten, men jag använder inte Explorer, så där förlorade de ytterligar 0.00001% eller nåt.
Lambda
sa,
mars 7, 2008 @ 11:31 | Svara
För egen del räcker ett besök på sf anytime, och när jag då möts av en skylt som säger:
Internet Explorer 6 eller senare
så slipper de mina besök framförledes.
Jocke
sa,
mars 7, 2008 @ 12:04 | Svara
Ja och priset…Kollade nyss på SF anytime, 39:- för acapolypto! Helt sjukt!
Uppenbarligen då inte lönekostnaderna som är problemet för vanliga video butiker. Att komma och snakca om ”värdet på tjänsten att kunna sitta hemma och välja” är i brist på bättre ord BS.
Jfr i USA där jag vid besök numera endast hyr filmer i obemannade hyr-dvd-automater. Pris 1-2dollar och alltid senaste filmerna! De finns i de flesta matvarubutikerna bredvid läskautomaterna…
En annan intrssant sak är att det från dag ett verkade som media har joinat kampen MOT olaglig nerladdning. Senaste artikeln i DN inget undantag, inte någon som helst kritiskt bedömning av ”branchens” uttalanden…
//JK
Kalle
sa,
mars 7, 2008 @ 12:08 | Svara
Jag hyr hellre film som streamas över nätet istället för att ladda hem via ett illegalt alternativ. Jag brukar ofta vara inne på tex SF Anytime och snoka efter filmer jag vill se.. Men gång på gång upptäcker jag att det faktiskt inte finns någon hyggligt ny film att se som jag inte redan sett. Utbudet är rent av katastrofalt. Jag tycker det är en smula snedvridet att börjar anklaga piratverksamheten innan man ens har något vettigt att erbjuda.
/K
Peter
sa,
mars 7, 2008 @ 12:08 | Svara
Tommy: Visst har du rätt. Det handlar mycket om tjänsternas utformning, och utbud och att man måste vara bättre/enklare/snyggare/attraktivare än de illegala tjänsterna för att överhuvudtaget få några kunder. Allting som är ”sämre” kommer inte ha en chans i framtiden.
Jocke
sa,
mars 7, 2008 @ 12:24 | Svara
Apocalypto heter filmen så klart..:)
Basic personligt sa,
mars 7, 2008 @ 12:25 | Svara
Gerard Versteegh fortsätter att ljuga…
Den där Gerard gör mig tokig. Nu har han uttalat sig igen om den där hemska fildelningen, och fortsätter att ljuga och propagera för ett “vi stora bolag sänder, ni korkade konsumenter betalar och tar emot”-internet som ingen vill ha. …
Mats
sa,
mars 7, 2008 @ 13:01 | Svara
Håller med. När det går dåligt skall det gnällas på nedladdningen. Att tjänsterna har dålig kvalite, är svåra att använda och är dyra har säkert ingen betydelse. Hoppet står än en gång till Apple som alltid har insett att det skall vara enkelt, billigt och snyggt. Deras variant av att hyra filmer via iTunes och kunna flytta runt filmen mellan olika apparater under 24 timmar rockar. Fast bäst blir det att använda deras AppleTV – inget krångel.
Fredrik
sa,
mars 7, 2008 @ 13:53 | Svara
Sen kan det ju bero på andra saker också, detta får man inte på piratebay?
SF-Anytime kräver en PC med Windows
Tyvärr kan du inte använda SF Anytime från en Mac- eller Linux dator. Du måste ha en PC med Windows 98 eller senare, XP rekommenderas.
Gunnar
sa,
mars 7, 2008 @ 15:15 | Svara
Själv möttes jag av ett budskap om att jag måste ha Windows när jag besökte Film2home. Tack för den, liksom. Om de inte vill sälja saker till mig får de faktiskt skylla sig själva.
Gunnar
sa,
mars 7, 2008 @ 15:15 | Svara
(Hoppsan, såg inte de tidigare kommentarerna.)
Martin
sa,
mars 7, 2008 @ 15:22 | Svara
Ja frågan om de som uttalar sig i artikeln ens har använt sina egna tjänster själva??? Med tanke på att man måste ha Explorer 6 för att använda båda sajterna har man ju i princip klippt bort 40% av alla användare. De som använder sig av Firefox, Safari eller Opera brukar oftast vara de personer som är öppen för att använda och testa ny teknik. Hela branschen är ju för sorglig. Varför kan de inte bara göra som Piraterna erbjuda ett billigt och enkelt alternativ till att få film hem och som dessutom har en bra katalog. Itunes USA har t.ex öppnat upp smidiga alternativ.
Bra artikel om detta ämne:
http://www.wired.com/entertainment/hollywood/magazine/16-03/st_essay
Frida
sa,
mars 7, 2008 @ 15:39 | Svara
Om man nu inte har en digitalbox men ändå kan se på analog tv via sitt hyresbolag som använder dessa två alternativ,digital/analog och enligt löften kommer att fortsätta göra detta trots att det analoga nätet påstås ligga nere,hur gör jag då med dessa fortfarande omständiga digitalbox nerladdningarna.Om jag inte mins fel så har er tidning mer än en gång desutom gjort reklam för Pirate Bay !?.
Christatos
sa,
mars 7, 2008 @ 15:44 | Svara
”Båda medger att det ofullständiga utbudet är ett problem. SF Anytime erbjuder 1.400 titlar från ett 30-tal filmbolag. Men man saknar fortfarande samarbeten med filmjättar som Paramount, Universal och Sony. Även Film2home saknar filmer från många av de stora filmbolagen.”
Man är ledsen att det inte hyrs ut mer men medger att det inte finns några populära filmer att hyra?
Kajax
sa,
mars 7, 2008 @ 15:50 | Svara
Om jag nu vill vara laglig och uynyttja t ex SF-Anytime så kan jag det inte !
Jag bor nämligen i Frankrike och då kan man inte längre hyra av SF-antime pga upphovsrättsliga skäl. Så länge branschen inte löst copyrightfrågan tycker jag man ska sluta skrika på hjälp från lagstiftarna.
Hans
sa,
mars 7, 2008 @ 17:36 | Svara
Såhär gick det när jag vill köpa/se film via PC/bredband. Testade 8 sajter. (har inte windows)
http://www.sfanytime.se:
Fugerar ej. ”SF Anytime kräver en PC eller Mac med Windows XP”
http://www.Hometv.se
Fugerar ej. ”Du måste använda Microsoft Internet Explorer (6+) för att HomeTV skall fungera.”
http://www.Sputnik.dk:
Fugerar ej. ”Denne tjeneste benytter funktionalitet, der er baseret på Microsoft teknologier.”
”På nuværende tidspunkt betyder det, at brugere af tjenesten som minimum skal have Microsoft Windows 98 som operativsystem.”
http://www.Viasatondemand.se:
Fugerar ej. ”Viasat On Demand är byggd för Microsoft Internet Explorer 6 eller senare.”
http://www.Comhem.se:
Fugerar ej. ”Du behöver en dator med nätverkskort (Ethernet) och en dator med Windows 2000, XP, Vista med Internet Explorer 6″
http://www.Film2home.se:
Fugerar ej. ”Test av din dator. Detta tar bara ett par sekunder…”
Sedan händer inget mer.
http://www.CDON.com:
Fugerar ej. ”Vår tjänst är tyvärr inte kompatibel med din webbläsare, troligtvis använder du Firefox eller Opera.”
http://www.thePirateBay.se:
Fungerar!! Ställer inga krav på att man måste stödja monopolföretag. Men då kan det tyvärr vara olagligt istället.
Kan börja ladda film gratis inom 2 minuter.
Är det fel på min vilja eller gnällspikarnas teknik? Kan tillägga att CDON har en fantastisk support som ger föslag på hur jag ska kunna kommar runt problemen men de lovade inte att det fungerade och det var rätt svårt.
Artikel 19
sa,
mars 7, 2008 @ 18:14 | Svara
En del reklam på din sida visas trots ett av Firefox vanliga tillägg. Vad ska man göra om man vill hindra Firefox från att blockera annonsmaterial?
TkJ
sa,
mars 7, 2008 @ 18:26 | Svara
Hans: Mycket bra genomgång!
Artikel19: Sluta besök sidor som finansieras med reklam, helt enkelt…
Markus
sa,
mars 7, 2008 @ 18:52 | Svara
Tillägg till Hans lista…
http://www.publiken.se/sv/
”Hej. Tyvärr verkar du inte uppfylla de krav som ställs för att köpa och se film härifrån.
Observera att dessa filmer endast kan spelas upp på datorer med Windows 2000 eller Windows XP som operativsystem, samt med Windows Mediaspelare 9,10 eller 11. Internet Explorer 6 eller senare krävs för att installera licensen för filmen.”
Harri
sa,
mars 8, 2008 @ 00:26 | Svara
tyvärr så fungerar bara tjänsterna med windows inte mac os x inte linux (en del kräver också internet explorer)
Christian Rudolf
sa,
mars 8, 2008 @ 10:41 | Svara
SF har ju inte gjort sig kända som kund och relationsfokuserade!
Faktum är att dessa bolag bara vill göra det lätt för sig, de är i grund och botten monoplister och sådana bryr sig inte om kunden.
Varför tänker de inte: Ok, Pirate bay är inte bra eller lagligt men vi accepterar dem som konkurrent och bygger våra tjänster därefter. Vi konkurrerar med:
Enkelhet
säkerhet
tillgänglighet
varumärke
trygghet
bra support
Listan kan göras ännu längre men jag tror ni förstår min poäng. SF bryr sig inte om mig som kund, de vill ta mina stålar och i den processen hänger de sig åt att bajsa mig i ögat också!
Jag som kund vägrar ge sådana bolag mina pengar, det är fan inte ok att bete sig som de gör, då förtjänar man svält och att bli folk tycker att de är jubelidioter!
Sedan förstår jag att de beter sig på det sätt som de gör, för att de kan det. ENligt lagen har de ju lyckats bygga upp ett rättighetesmonopol på vissa produkter och företag strävar mot att bli monoplister i många fall men det är inte vackert att se!
Christian Rudolf
sa,
mars 8, 2008 @ 10:42 | Svara
hans
Grymt inlägg!
Karl
sa,
mars 11, 2008 @ 18:30 | Svara
hehe, det var en lång lista med tjänster som inte funkar på annat än Windows och IE. Såg att http://www.headweb.com idag skickade ut sin betaversion så nu finns det iallafall en tjänst som funkar på mac!
niklas
sa,
april 20, 2008 @ 06:04 | Svara
skulle vara intresserant att kunna köpa en pirat dekoder för marksänd digital-tv så snart det går. har läst man kan bygga en pirat dekoder av mobil telefon delar o lite data delar o video delar ihop till en pirat dekoder för marknät så man kan se på tv1000 o filmnet gratis
niklas
sa,
maj 10, 2008 @ 14:25 | Svara
regering har lurat oss vi skulle få fler tv kanaler att kunna se på med bara vanlig bords antenn men dom ändrar lite o lite senare sa dom att det skulle räcka med bara en väldig liten digitalbox att koppla mitt i antenn kabeln innan videon så att man använder vanlig tv fjärr o video fjärr att byta kanaler sedan ändrar dom sig att det måste ha ett stort o fet digitalbox med box fjärr sedan ändrar dom man måste ha box och schart kabel sedan bestämt dom att koda 1.2.4 så att det blir betal-tv så att man måste ha box med massa grejer o hindra videon att kunna spela in och mm är det inte bättre att bygga en egen digitalbox o se alla kodade kanaler gratis o då kan man bygga en digital box precies hur man vill då kan man bygga en digital boc som räcker med vanlig tv fjärr varför inte en pirat box för mark sänd digital-tv
niklas
sa,
juni 1, 2008 @ 22:30 | Svara
jag tror det går att bygga en piratdekoder för marksänd digital-tv av delar från mobil telefoner och dekodrar och mass annat o kanske prova att köpa en digital box från annan land kanske då den av kodar kanaler men tror mest på att man bygger ö ändra inutti i ett digital box så att den av kodar alla betal tv
Jocke
sa,
december 22, 2008 @ 16:44 | Svara
Passa på att se gratis filmer hos HomeTV. De visar hela sitt utbud fritt mellan 15/12 – 31/12. Någon slags kampanj för att få snurr på det hela. Jag har redan sett ett gäng filmer där nu och är helnöjd. Det är ju gratis om inte annat…
God jul alla filmälskare!
Henrik
sa,
december 26, 2008 @ 17:16 | Svara
Hometv.se suger! Kräver codecs till mediaplayer 9.0 fast att jag har 11. Jag har försökt allt, ladda ner codecs separat, från windos hemsida osv. Har försökt hometv.se support men inget svar där.
Jocke
sa,
januari 10, 2009 @ 19:40 | Svara
HomeTV.se erbjuder en fri film per månad! Jag har testat ett par gånger och är helnöjd. Ska man hyra går det på 19-39 kr. Helt ok pris tycker jag.
mvh