TkJ.se – Teknik, antivirus & säkerhet, Windows och datorer

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Radannonser

PrivateVPN
REA: Surfa SÄKERT med PrivateVPN!
En av världens STÖRSTA och SNABBASTE VPN-tjänster! Skydda dig mot avlyssning och spårning. Säkra dina lösenord på publika WiFi. NU HÖG TkJ-RABATT!
Testa - pengarna tillbaka om inte nöjd >>

NEXSTORY: Ljudböckerna för dig! Sveriges trognaste och ledande tjänst för att lyssna på tusentals ljudböcker till fast månadsavgift!
Prova gratis 14 dagar >>

PureVPN Väldigt stor VPN-tjänst, världens snabbaste VPN-tjänst! Passar för dig som laddar ner mycket.

NordVPN Populär VPN som håller hög hastighet! Superenkel att använda, för både Mac och PC och smartphones.
Börja surfa säkert! >>

OVPN - svensk säkerhet! OVPN är en svensk VPN-tjänst med hög kvalitet - rekommenderas!

KÖP NYA BATTERIER! Alla former av batterier, BILLIGT! Vanliga, till datorer och mobiler, verktyg och andra prylar.

Hitta RÄTT banklån! Behöver du låna pengar, använd Lendo för att hitta den bank med bäst villkor för just dig!

Vill du annonsera här?
Läs mer här!

Annons

Feedburner

TkJ RSS

Chrome OS

7 skäl till varför Google Chrome OS floppar

Skribent:
Publicerad: , 15:21
Uppdaterad: 2009-11-20, 23:50
Respons: 35 kommentarer

Google presenterade i dagarna sitt operativsystem Google Chrome OS. Jag har plöjt igenom en massa bloggar och åsikter om operativsystemet, och kan konstatera att jag har väldigt svårt att se att det här blir någon framgång hos några andra än Google-fanboys.

Google Chrome OS står på en grund baserad på Linux, och du startar rakt upp i en webbläsare; Google Chrome, så klart (Download Squad). Några andra applikationer ska inte köras i systemet, utan allt ska göras genom webbläsaren och med hjälp av webbapplikationer i molnet.

Jag ska inte sticka under stol med att jag gillar den här tanken. Det är en väldigt bra framtidsvision. Fördelarna med att inte köra lokala applikationer gör underverk för säkerheten, till exempel.

Ett av huvudmålen för Google Chrome OS är minidatorer (netbooks). Dessa kör idag som regel Windows XP – även om Windows 7 börjar komma hårt. Eftersom minidatorer inte erbjuder så bra prestanda, borde det räcka med webbapplikationer, och i sådana fall bör ett operativsystem som Google Chrome OS vara perfekt.

google chrome os

Men när man analyserar det hela lite mer noggrant inser man att det trots allt bara är en framtidsvision. Att få det här att fungera i praktiken – det vill säga att faktiskt lyckas sälja datorer med Chrome OS – har jag ytterst svårt att tro att man klarar av. Och här kommer mina skäl till det:

1. Windows av vana. De allra flesta konsumenter väljer Windows som operativsystem. De känner sig vana med det. När minidatorerna kom var Linux ett starkt alterantiv, men sedan visade det sig att inte tillräckligt många var intresserade av Linuxdatorer, trots att de var billigare, så de flesta datortillverkare fasade ut dem. Idag finns det knappt några minidatorer med Linux – så gott som alla kör Windows.

2. Förinstallerade program. Eftersom Google Chrome inte kör några förinstallerade program, kan inte tredjepartsleverantörer betala datortillverkarna för att få sina program inkluderade. Datortillverkare tjänar rätt mycket pengar på att lägga med demoversioner och sådant, och här tjänar man in en del pengar för att finansiera minidatorerna, som annars har ytterst små marginaler.

3. Lägre pris? Jag har läst analyser som säger att minidatorerna kommer att bli billigare på grund av att datortillverkarna slipper betala för Windows. Chrome OS kommer att vara gratis. Jag tycker det är väldigt naivt att tro att datortillverkarna skulle dra av denna förtjänst på slutpriset. De pengarna skulle snarare gå till att förbättra den idag så dåliga vinsten på minidatorerna. Inte en chans att de drar av hela priset för Windows.

4. Gränssnittet. Som jag skrev ovan är de flesta vana vid Windows gränssnittet. Allt fler väljer till exempel Mac idag, och det beror till stor del på det utmärkta gränssnittet. Google kan ingenting om gränssnitt. Deras gränssnitt verkar utvecklas av programmerare och det är genomgående så jävla dåligt att man får näsblod.

5. Drivrutiner. Vill du koppla in en skrivare, en webbkamera, en extern hårddisk, ditt 3G-modem, eller något annat till USB-portarna? Då lär du behöva drivrutiner. Hur många hårdvarutillverkare tror du lägger utvecklingspengar på andra operativsystem än Windows och eventuellt Mac OS X och Linux?

6. Webbapplikationer räcker inte. Jag älskar webbapplikationer. Jag använder nästan uteslutande sådana, men det finns saker som jag inte kan göra på webben. Photoshop till exempel. Eller lyssna på Spotify. Eller arbeta ordentligt med en artikel, då jag föredrar Word (alternativt Writer eller AbiWord) framför Google Docs. Hur synkar du din iPod?

7. Vem vågar? Till sist handlar det om huruvida datortillverkarna vågar satsa på det. Är det någon som vågar pumpa ut en massa minidatorer med ett helt nytt operativsystem, i hopp om att det ska mottas bättre än vad Linux gjorde på minidatorerna? Jag är skeptisk till det.

Per Eriksson, en av de IT-journalister jag har väldigt stort förtroende och respekt för, verkar vara inne lite på samma linje, såg jag efter att jag skrivit ovan.

Tror du att jag har rätt eller fel?

Gillade du artikeln? Här kan du visa ditt stöd!

PRISGUIDE ÖVER ANTIVIRUS: Sponsrade länkar
2018 års säkerhetspaket med antivirus och komplett skydd!
Säkerhetspaket Pris Licens
F-Secure SAFE 490 kr
(163 kr/enhet)
1 år
3 enheter
Mycket populärt säkerhetspaket, för Windows, OS X, Android, iOS och Windows Phone. Bra skydd vid e-handel!
Panda Global Protection 425 kr
(142 kr/enhet)
1 år
3 enheter
25% rabatt! Skyddar PC, Mac, Android mot skadlig kod och din integritet. Backup. Trimmar datorn. Testa gratis!
Symantec Norton Security 599 kr
(120 kr/enhet)
1 år
5 enheter
Min personliga favorit! Resurssnålt och full av funktioner, lätt att använda. Skyddar PC, Mac, Android, iOS. Läs mitt test!
McAfee All Access 445 kr
(89 kr/enhet)
1 år
5 enheter
PC, Android, Blackberry och Symbian. Stoppar skadlig kod, nätfiske, skyddar nätverk etc.
Kaspersky Total Security 669 kr
(223 kr/enhet)
1 år
3 enheter
Lättanvänt och kraftfullt. Populärt! Skyddar ”privatliv, pengar, identitet, foton och filer” på PC, Mac, Android, iOS, Windows Phone. Testa gratis i 30 dagar!
ESET Multi-Device 742 kr
(247 kr/PC)
1 år
3 PC
Väldigt resurssnålt, omtyckt av gamers och andra som vill ha hög prestanda. Snabbt, lättanvänt och skydd med höga betyg.
BullGuard Internet Security 300 kr
(100 kr/PC)
1 år
3 PC
50% RABATT! Riktigt bra paket som håller din dator skyddad mot alla hot, och optimerar även din PC för bättre prestanda. Testa gratis!
Bitdefender Total Security Multi-Device 349 kr
(70 kr/PC)
1 år
5 enheter
Imponerande lättanvänt – använder vad man kallar OneClick-hantering – och snabbt säkerhetspaket, för PC, OS X, Android. Just nu 50% rabatt! På engelska.
 

35 kommentarer

  1. Anders2012-09-09 at 10:36Reply

    Du kan nog snart plocka bort en av dina punkter
    http://techcrunch.com/2012/09/08/spotify-browser/

  2. Fredrik2010-11-14 at 17:52Reply

    någon kanse har sakt det här redan men går det inte att använda chrome os som ett allternatift operativsystem.

    laptops i dag har ofta ett ”quickstart” operativsystem så att du kan komma åt din mail (som lagras på nätet) lite musik och lite bilder (sparat på hårdisken) plus urusla kommunikationsprogram. är det inte på denna front som operativsystemet kommer börja? eftersom du aldrig behöver oroa dig om att ett program slutar fungera eftersom det inte finns något program, dessutom tror jag att mycket mer avancerade webb-baserade program kommer att göras tillgängliga tack vare chroms programbutik, kanse även spotify och photoschop, detta i sin tur skulle leda till att om du köpte ett program hemma så skulle du kunna sitta på ett internetkaffe på andra sidan jorden och redigera dinna semesterbilder samt ladda upp de på sociala medier inom 2 minuter.

    jag skulle inte häller bli förvånad om chrome os skulle utveckla ett offline mode där du kan titta på dina bilder, läsa synkade mail eller olika pdf dokument. något annat som inte skulle förvåna mig vore om den utvecklade stöd för film + lånande av film från voddler eller liknande.

    jag tror även att stöd för extentions kommer ersätta de flästas desperation av instalerade program.

  3. Nathanael2010-05-30 at 13:37Reply

    Är det bara jag och Conny som stör sig på att dra igång våra monsterdatorer på 750 W, vänta 30 sekunder, därefter ett par sekunder till för att få tillgång till nätet?

    Jag har en – med dagens mått – bättre dator, med ssd-hårddisk… Jag har optimerat allt jag kan för att få den att starta så snabbt som möjligt. Ändå hinner jag gå och kissa före jag kommer åt internet:P

    Personligen blev jag helt frälst när jag såg introduktionsvideon till detta underbara OS.
    Tanken på att ha en multituch-skärm tillsammans med de vanliga styrsätten ( http://www.sweclockers.com/nyhet/10317-google-staller-krav-pa-chrome-os-datorer ) fick mig att skriva in små, psykiska hjärtan i Googles sökfält.

    Jag förstår inte hur du resonerar med dina ovanstående dementeringar av Google Chrome OS – Vad finns inte tillgängligt på internet idag, till exempel?
    Om du läst på lite – skulle du sett att Google köpt upp väldigt många företag som tillhanda ger till exempel fotoredigering på nätet.

    I och med detta kommande koncept, kommer jag ha en utmärkt komplettering till mitt nuvarande system.

    All makt åt Google, vår befriare!

  4. Conny2010-01-07 at 10:07Reply

    Hej de var många tankar men de verkar som att vi har blivit insnöade i windows och kanske inte vill ha någon förändring, men varför ska man behöva en monster dator för att surfa på nätet etc ?

  5. Björn Svensson2009-11-27 at 03:53Reply

    Jag måste nog be dig ta ett par Treo, gå hem och vila, och komma tillbaka och skriva om och skriva rätt imorgon.

    Det här kändes ungefär lika genomtänkt som att ge sig upp på krogen en tisdag, när man skall upp och jobba klockan halv fem.

    Jag har i åratal sökt med ljus och lykta efter en bra och fungerande Linux-distribution. Mitt enda problem hittills har varit ljudet. Då jag gillar Creative och deras Soundblaster, coh Creative inte gillar Linux och OpenSource, så har jag blivit fast på Windows.

    Punkt två om förinstallerade program har du nog rätt i, även om jag tror att google kommer låta oss få veta mer än väl vilka program som dom rekommenderar.

    Gränssnittet spelar väl för tusan ingen roll. Själv använder jag 7 olika gränssnitt varje dag, men jag klagar inte för det. Om det kommer ett bra OS med funktioner som jag gillar, så spelar det inte någon större roll hur det ser ut, bara datorn är användbar.

  6. lionheart2009-11-25 at 21:50Reply

    Jag hoppas och tror att det kommer att gå vägen och fan vad det känns bra.
    Tråkigt gränssnitt? Och det har inte office? Tillåt mig garva högt.

  7. Alexander2009-11-25 at 21:14Reply

    Tycker det känns obehagligt på sätt och vis. Google skulle ju då i princip ha kunna ha full koll på mitt liv. Veta precis vilka dokument jag skriver, ha full koll på de hemsidor jag besöker m.m. värre en fra

  8. Tomas Carlsson2009-11-24 at 11:30Reply

    Jag tror du har rätt i mycket, men jag tror också att vi framtiden ser något i stil med Google Chrome OS i de flesta datorer, fast mycket längre fram än de flesta räknar med idag. Man säger att teknikutvecklingen är snabb, fast egentligen är den inte det. Det är bara att visionerna och drömmarna kommer tidigare och tidigare, sen kommer den fungerande tekniken långt senare. Jag har skrivit om det här: http://skildra.blogsome.com/2009/11/24/glom-chrome-os-ett-tag/

    • TkJ2009-11-24 at 14:02Reply

      Tomas: Absolut – visionen är det inget fel på. Jag tror också att det är hit vi är på väg, men jag tror inte att Google Chrome OS – idag – är något som kommer att fungera på marknaden.

  9. Maccaddam2009-11-24 at 10:46Reply

    Jag var med redan på den tiden då PCn kom och alla ville ha en egen burk med egen hårddisk på skrivbordet. Känslan av att tro sig ha full koll bara för att man kan ta på burken som innehåller alla data den finns fortfarande.

    Att det gick lika bra eller bättre att använda den dumma terminalen som var kopplad till stor- eller minidator, men det var inte lika ”demokratiskt”. Det är jag, inte storebror, som ska bestämma över vad jag gör på min dator. Under alla år har ”datacentralen” försökt att effektivisera genom att försöka begränsa möjligheterna i den lokala PCn.

    Tyvärr – vi får vänta till nästa generation tills Google OS slår igenom.

    Apropå gränssnitt, varför en massa lull-lull på skärmen, det är mycket enklare med google-gränssnitt.

  10. Magnus2009-11-23 at 12:48Reply

    Här finns 44 gratisprogram som körs i molnet, den här utvecklingen går inte att stoppa.: http://www.idg.se/2.1085/1.270889

    Google har hemskt användarvänliga gränssnitt till skillnad mot sina konkurrenter. Som någon nämnde, titta på hotmail.

  11. Manou2009-11-22 at 21:57Reply

    Har kollat på Chrome OS demot (http://www.youtube.com/watch?v=ANMrzw7JFzA&feature=player_embedded)och blev såld, kanske för att jag en en teknik-freak. Men jag tror starkt på att det är på det här sättet vi kommer att använda datorer och nätet precis som stellan skrev och som jag också var inne på i mitt blogginlägg(http://www.din-it-kunskap.com/google-chrome-os-har-landat-ladda-ner-kallkoden/).

    Sen tycker jag att den ena behöver inte utesluta den andra. Det kommer alltid finnas folk jag vill ha vanliga OS och applikationer och de som föredrar att ha allt molnet. Med tanke på netbook-datorernas klena hårdvara kan Chrome OS det bästa att använda

  12. TkJ2009-11-22 at 14:27Reply

    Peter: Jag håller inte med. Tycker att Googles webbapplikationer har hemska gränssnitt, med dålig användarvänlighet. Jag använder dagligen Gmail, Google, Docs, Analytics och AdSense, och jag upplever dem som plåstrade gränssnitt, där man bara fyller på allt eftersom utan någon tanke på logik. Douglas Bowman har en bra bloggpost som vidrör det här: http://stopdesign.com/archive/2009/03/20/goodbye-google.html

  13. Peter2009-11-22 at 13:55Reply

    Oj oj. ”Google kan ingenting om gränssnitt”…. årtusendets övertramp. Ute och cyklar igen..

    Du har ju missat poängen helt och hållet. Tanken med Chrome OS är ju att allt körs via ett webbläsarinterface. Varför då kan man kanske fråga sig? Jo, för att majoriteten som använder en dator nyttjar den mestadels till att surfa på webben. Av den anledningen spelar det ingen roll om man kör Windows, OS X, Linux eller Chrome OS förutsatt att man använder en webbläsare man är van vid.

    I princip alla användare är ju vana vid att använda webbläsare därför blir inlärningströskeln för Chrome OS väldigt liten, då hela interaktionen går ut på att efterlikna användandet av en webbläsare.

    Jag tycker Google lyckats bra med användbarheten på följande program/verktyg:
    google.com – avskalat och enkelt när sidan introducerades
    docs.google.com – snabbt, lättanvänt överskådligt
    gmail – samma som ovan, jämför exempelvis med hotmail
    android – förvisso framtaget tillsammans med TAT, men google har säkert haft ett finger med.

  14. Olle2009-11-22 at 11:00Reply

    Tror att Chrome OS kommer att lyckas, fast inte på dagens netbooks. Tror att OSet är idealt för stora företag, de behöver endast en enkel dator(google påpekade att man ska tänka större skärm och tangentbord). Datorn startar på fem röda och kan användas utan en massa säkerhetsuppgraderingar. För dessa företag ligger det mesta åtkomligt via Intranet, och nästan det enda som körs lokalt är Office-paketet. I de fall applikationer ändå måste köras, så läggs dessa på Citrix-servers och körs via browsern. Förutom licens-pengar till Microsoft, och att enklare datorer kostar mindre, är väl den stora vinsten tidsbesparingen(som kan vara en halvtimma om dagen) och att energiåtgången blir lägre, vilket är nog så viktigt idag.

  15. MongoBongo2009-11-22 at 04:38Reply

    Netbooks största marknad är de välutvecklade delarna av Kina och dess kringliggande kulturella gelikar Taiwan, Singapore, Hongkong och Sydkorea. Det är även här i princip samtliga netbook-tillverkare ligger.

    Googles San Francisco-baserade tänk kommer aldrig att funka fullt ut på denna marknaden. Därför tror jag inte heller att tillverkarna kommer släppa in det.

    Men Google är Google, och man ska inte räkna ut dem för snabbt. De lär sig säkert och kommer att anpassa sig därefter så småningom.

  16. Leva i Molnet - 7 skäl varför Google Chrome OS lyckas2009-11-22 at 00:07Reply

    […] hade inte tänkt skriva mer om Google eller Chrome OS, men den här artikeln kan man bara inte låta bli […]

  17. Hans2009-11-21 at 22:39Reply

    Hans Gruber har skrivit en intressant reflektion kring Chrome OS: http://daringfireball.net/2009/11/a_car_and_a_bicycle

    @Mikael: Det är kanske ett medvetet drag av Google, att göra gränssnittet enkelt och tråkigt för att minimera distraktioner. För mycket woow-faktor kan påverka användande. Dessutom kan man ju tex byta tema (utseende) i tex Gmail.

    Ang punkt 6: Webbapplikationer – är det enklare att skriva en webbapplikation än ett riktigt program?
    Jag tror att webbapplikationer och program kommer på något sätt komplettera varandra i framtiden. Håller med att ett riktigt program är att föredra. Men kanske det blir nåt liknande som Evernote?

  18. Torbjörn2009-11-21 at 21:38Reply

    Så att om jag saknar täckning för mitt 3g-modem så saknar jag dator? Jag tilltalas inte av tanken, dessutom tror jag att konkurrenter, i första hand Microsoft kommer med motdrag så det floppar nog ordentligt.

  19. Ollebro2009-11-21 at 21:36Reply

    Bara för man är van vid windows innebär det inte att det måste vara negativt för Chrome os. Windows är en dålig vana.
    alla kan inte se ut som windows, då hade datorvärlden vart otroligt efterbliven. jag hade vart så glad ifall jag haft råd att köpa mig en mac då jag jobbar, trots endast ett fåtal timmar med oset, så mycket bättre med osx än windows.

    att slippa förinstallerade program är ju en dröm. att tvingas lägga 2 timmar för att städa ens ny köpta dator och resultatet fortfarande inte är riktigt bra är jävligt tråkigt och dåligt.

    få företag vad jag vet stödjer linux idag med drivrutiner, och det är det som är så skönt med communityn. de ser till att allt funkar ändå, och det kan google dra nytta av.

    dock håller jag med dig angående webbapplikationer då de verkligen inte är lika bra som program. föredrar riktiga program framför webblösningar alla dagar i veckan.

  20. David2009-11-21 at 21:11Reply

    Du missar en aspekt. ”Du kanske inte behöver två bilar. Du kanske behöver en bil och en cykel”

    Tycker detta resonemang låter mycket logiskt.
    http://daringfireball.net/2009/11/a_car_and_a_bicycle

  21. Thomas Ljung2009-11-21 at 20:33Reply

    Ang, pkt 6. Jo, det kanske kan räcka i vissa fall. Webbapplikationer ligger i tiden.

  22. Thomas Ljung2009-11-21 at 20:31Reply

    Håller med dig. Pkt 4 o 5 avgör.

  23. [email protected]2009-11-21 at 19:07Reply

    För en netbook kan det vara rätt intressant – men som många andra så vill jag kunna använda datorn utan tillgång till internet, och det är ju fortfarande rätt stor del av planeten där man inte har tillgång till internet, och om man har det (exvis via mobilt bredband) så är ju kostnaden för mobilt bredband om man är utomlands väldigt hög.

  24. nasenmann2009-11-21 at 18:45Reply

    fina poäng du har där. framförallt ser jag poängen att kunna köra krävande icke-webb-applikationer som idag oftast är beroende på windows-kärna.
    det man kan hålla emot är att framtidens applikationer kommer mer och mer lagrasa ut mot nätet i och med att bredband blir allt mer tillgängligt. detta gör att några nakdelarna med ett nät-OS som chrome kommer att minskar i framtiden.
    som ett mellansteg skulle man kunna tänka sig att chrome-OS till en början körs parallelt, med windows eftersom chrome-oset startas mycket snabbare än windows. windows används isåfall enbart för de tillfällen där webb-applikationer inte räcker till.

  25. 2 skäl till varför jag håller med TkJ om att Google Chome OS kommer floppa2009-11-21 at 18:16Reply

    […] håller med om vad TkJ skriver i sin blogg gällande Google Chrome OS. Det kommer sannolikt floppa, även om jag hoppas […]

  26. Filip2009-11-21 at 17:47Reply

    ”Jag tror det här tilltalar yngre folk och ungdomar. De kan inget om brandväggar och antivirus men är duktiga på sociala nätverk som tex Facebook etc.”

    Antagligen så kan ”yngre folk”, eller vet i alla fall hur man Googlar, bättre brandväggar och antivirus än den äldre befolkningen.

  27. Natasha2009-11-21 at 17:37Reply

    Hej ! Jag tror du missat ett viktigt skäl till – bandbredden. Det dår inte köra webbapps perfekt via mobilmodem tex. Det är viktigaste . Inte alla sitter på jätte lina :)

  28. Mikael2009-11-21 at 17:35Reply

    Hans, jag tror att du svarade på din fråga själv.

    ”Google Maps, Google Earth, Google Docs och framför allt Gmail”

    Gränssnitten är så tråkiga och usla att man tycker synd om dem.

  29. Johan2009-11-21 at 17:34Reply

    ”Flopp” är ett starkt ord. Vänta tills du testat Chrome OS innan du dömer ut det.

    1, 4 ”Windows en vana”, ”Gränssnittet”? Vem är inte van med en webbläsare? Det är ju det som är grejen med Chrome. Du behöver inte lära dig ett jota.

    6. ”Webb räcker inte”? För den målgruppen Google riktar in sig på räcker säkert webbapps ganska långt på en netbook. Du måste förstå att Chrome inte kommer försöka konkurrera på samma sätt med Windows och OS X. Det handlar om val: behöver du mer än webbapps – kör inte Chrome.

    Angående de andra punkterna tror jag Google har resurser nog att push ut Chrome om de känner för det.

  30. Hans2009-11-21 at 17:00Reply

    Du har skrivit konstigt påstående nr 8: >>Google kan ingenting om gränssnitt. Deras gränssnitt verkar utvecklas av programmerare och det är genomgående så jävla dåligt att man får näsblod.<<
    Mycket märkligt skrivet av dig. Google har ju förenklat gränssnittet på många webbplatser och även webbapplikationer som tex Google Maps, Google Earth, Google Docs och framför allt Gmail. Jag kan inte se något som är skapat av programmerare? Så vad menar du med att Google inte kan någonting om gränssnittet?? Du får komma med konkreta exemplar i dina påståenden.

    Annars är diskussionen kring Chrome OS intressant. Jag tror det här tilltalar yngre folk och ungdomar. De kan inget om brandväggar och antivirus men är duktiga på sociala nätverk som tex Facebook etc.

  31. Stellan2009-11-21 at 16:57Reply

    Jag tror att du har helt rätt. Och helt fel. I ett kort och kanske även meddellångt perspektiv kommer Chrome OS att bli en flopp.
    Men på lång sikt är trenden obeveklig. Allt dras mot nätet. Och därför tror jag att Chrome har stor chans att bli en hit. På lång sikt.
    En anledning är förstås att det är just Google som bygger. Men det är Googles tjänster som får mitt liv som företagare och privatperson att fungera. Google har uthållighet, och en unik möjlighet att sy ihop operativet med alla de här tjänsterna. Det man nu gör är att skaffa sig ett försprång som man kan utnyttja den dagen då allt fler tar steget och flyttar ut på nätet.
    Det är min teori. Men jag är inte beredd att slå vad om det. Som inbiten Appleanvändare hoppas jag förstås att Jobs & Co är likka framsynta :)

  32. Fred2009-11-21 at 16:53Reply

    http://www.photoshop.com/ (Adobe) har ju en rätt ok editor online nuförtiden. Jag håller med dig till fullo annars, jag vill ha apps i datorn – känns bättre på något sätt.

  33. @Macfeast2009-11-21 at 16:43Reply

    Tror tyvärr du har helt rätt… Jag läste och tänkte att vafan, det borde ju gå? Sen tog du upp punkten med iPods, etc. Hade inte slagit mig tidigare… Hur många kör inte 3G-modem idag liksom? Eller man kanske vill ha en fotostation on the go?

    Tanken var god, men jag tror dessvärre att du har alldeles rätt. Frågan är hur Google tar emot detta från marknaden, om man kommer att släppa in native apps – men är inte tanken förstörd då?
    Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. 7 skäl, men inte bara det – 7 skäl mitt i Googles mage. :)

  34. Alexandra Jau2009-11-21 at 16:00Reply

    Skäl 8: Internetconnection – Alla har inte fett bredband och kan därför använda internetbaserade program hela tiden. Jag har mobilt bredband själv och en max kvot i mb att surfa för varje månad. Dessutom går det ganska segt. För dem utan fast (och snabbt?) internet är inte Chrome OS ett alternativ.

Skriv gärna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande sajter om datorer och Internet. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing

Följ oss på Facebook

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

Inleed från 19 kr/mån! Webbhotell med bl a 2 GB lagring, 50 GB trafik, obegränsat antal domäner - samt ordentligt backup-system!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.