TkJ. se – En av Sveriges ledande teknikbloggar!

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Radannonser

PrivateVPN
REA: Surfa SÄKERT med PrivateVPN!
En av världens STÖRSTA och SNABBASTE VPN-tjänster! Skydda dig mot avlyssning och spårning. Säkra dina lösenord på publika WiFi. NU HÖG TkJ-RABATT!
Testa - pengarna tillbaka om inte nöjd >>

PureVPN Världens snabbaste VPN! Passar för dig som laddar ner mycket. Skydda dig på öppna WiFi, använd BitTorrent anonymt, titta på amerikanska Netflix, kryptera all din trafik och göm ditt IP-nummer! Testa idag - pengarna tillbaka inom 31 dagar!

NordVPN Populär VPN som håller hög hastighet! Superenkel att använda, för både Mac och PC och smartphones.
Börja surfa säkert! >>

CyberGhost VPN Över 3000 servrar världen över, upp till 7 enheter och funkar på alla plattformar! Testa idag!

VILFO - Router med VPN! Med routern Vilfo går all din trafik via VPN - supersmidigt, skydda dig automatiskt på alla datorer, surfplattor och smartphones! Undvik geoblockering på alla enheter - Netflix USA via Google Chromecast!
Läs mer om Vilfo...

KÖP NYA BATTERIER! Alla former av batterier, BILLIGT! Vanliga, till datorer och mobiler, verktyg och andra prylar.

Vill du annonsera här?
Läs mer här!

Annons

Feedburner

TkJ RSS

Allmänt

Paperton: ”2012 har en betydande del av befolkningen skaffat surfplatta”

Skribent:
Publicerad: , 00:06
Uppdaterad: 2012-05-17, 15:31
Respons: 2 kommentarer

Läsa tidningar på iPadPaperton är en tjänst där man kan köpa digitala versioner av diverse magasin och tidningar, för läsning både på dator, iPad eller Android-enheter. Eftersom papperstidningarna ständigt kämpar mot sjunkande upplagor är det många i branschen som följer utvecklingen för denna och liknande tjänster med stor spänning.

Jag  tog kontakt med Paperton och fick till en intervju via e-post med vdn Nima Samimi.

Berätta lite om Paperton och er tjänst! Hur startade företaget, hur fungerar er tjänst och vilken är er primära målgrupp?

Idén till Paperton uppkom 2009 som en spin-off på ett contact-center som jag och en av medgrundarna drivit sedan 2004. Genom contact-centret har vi jobbat med försäljning och kundtjänst åt några av sveriges största förlag. I dialogen med ett antal marknads- och produktchefer på förlag förstod vi att de traditionella sätten att marknadsföra och sälja tidningar inte riktigt passade den digitala världen och att det fanns en lucka. Vi workshoppade lite kring detta och resultatet blev embryot till Paperton.

Paperton är en tjänst där vi erbjuder läsare att ta del av tidskrifter och magasin digitalt. Målet är att vi ska finnas på alla relevanta plattformar och att vi ska kunna erbjuda alla intressanta titlar som marknaden efterfrågar. Kort och gott handlar det om att möjliggöra för läsare att kunna läsa vilken tidning hon vill, var hon vill och hur hon vill.

Tjänsten har två sidor, en sida för förlag och en för läsare. För läsarsegmentet innebär vårt uppdrag främst att tillgängliggöra magasinen på alla relevanta digitala plattformar. Självklart handlar det även om att göra den digitala läsupplevelsen så aptitlig som möjligt. Det är här den stora utmaningen ligger men jag vågar säga att vi inom kort kommer att presentera några väldigt trevliga överaskningar för våra läsare…

För utgivare handlar det om att vi ska erbjuda konstadseffektiva lösningar där våra kunder får tillgång till plattformsoberoende digital publicering utan att själva behöva ta för stor ekonomisk risk. Genom att vi sköter den digitala publiceringsprocessen slipper utgivare i dagsläget anställa ny personal för att kunna hänga med i den snabbrörliga och unga marknaden. Under det andra kvartalet i år kommer vi även att kunna erbjuda utgivare en mer avancerad publiceringsform. Detta kommer att medföra klick- och länkbarhet samt möjligheten att bädda in olika typer av media direkt i tidningarna.

Hur många tidningstitlar har Paperton idag? Har det varit svårt att få med publicister med tanke på att era priser på tidningar är lägre än i butik, och med tanke på att Apple tar 30% av all försäljning?

Idag har Paperton ca 120 svenska tidningstitlar. Vi för dialog med flera större förlag och förväntas landa på c:a 200 titlar under april. Det har inte varit särskilt svårt att få med förlag. Digitala tidningar har varit i ropet ända sedan första iPad-släppet och de flesta förlag är väldigt positiva till vår modell. Många är medvetna om att det gäller att ha sitt varumärke representerat i flera digitala kanaler och visa på progressivitet samt göra sitt material tillgängligt.

Om man sneglar på musikbranschens migration till den digitala världen verkar de numera vara medvetna om att det handlar om att distribuera sitt content på så många platser som möjligt. Man kanske tjänar lite mindre pengar per marknadsplats, men ökar totalt sett volymen och varumärkeskännedomen.

Era tidningar baseras på PDF, ett format som fått kritik från iPad-användare som inte tycker att det utnyttjar plattformens möjligheter. Vilka fördelar finns det med detta format, bortsett från att det är enkelt för förlagen?

Precis som du säger är det ju enkelt för förlagen. Det är även enkelt för användare att känna igen sig i hur materialet är paketerat samt att tidningar med PDF-bas är mellan 20-60Mb medan vissa interaktiva tidningar är tröga att ladda ned p.g.a filstorleken. Som jag nämnde tidigare kommer vi att under detta kvartal kunna presentera funktionalitet som gör de s.k print-replikorna mer interaktiva samtidigt som vi anpassar läsbarheten till de olika enheter som vi finns på.

Eftersom Paperton är en molntjänst som finns på flera plattformar (iPad, Android-plattor och -telefoner samt web) så gäller det att kunna göra materialet tillgängligt på alla dessa plattformar utan att det ska behöva anpassas det manuellt för varje plattform. För publicister vill vi på sikt skapa automatisk och kontrollerad content-distribution på alla signifikanta nätanslutna enheter och PDF:er är då ett smidigt format att hämta råmaterialet från. Vår branschkollega Zinio har använt sig av print-replikor (PDF-tidningar) i flera år och sålt över 150 000 000 digitala upplagor.

Det finns inte heller något självuppfyllande i att använda så mycket processorkraft som möjligt innan vi vet vad läsaren faktiskt efterfrågar. Som det verkar i dagsläget finns det inget som tyder på att läsupplevelsen nödvändigtvis blir bättre av att det går att scrolla åt olika håll eller att någonting snurrar. En powerpoint-presentation blir nödvändigtvis inte intressanta av att varje rubrik snurrar in i bild, även om plattformen klarar av det galant. I slutändan är det det faktiska contentet som läsaren vill åt och det handlar här om att presentera det på sätt plattformsoberoende sätt som helt enkelt optimerar läsbarheten.

Har ni några titlar som enbart ges ut i digital form? Har ni märkt något intresse från förlag som vill ge ut titlar i enbart digital form?

Vi har inga titlar som enbart ges ut i digital form för tillfället. Men vi har märkt intresse och jag tror att vi kommer se ett par testlanseringar av nya titlar som enbart kommer ske digitalt.

Hur ser fördelningen ut bland läsare – är det främst iPad-användare som köper digitala tidningar?

En knapp majoritet är iPad-läsare än så länge. Android-läsningen blir större för varje vecka och en hel del B2B-tidningar läses av webbanvändare.

Vilka titlar säljer mest?

Just nu är det ”Allt om Android”, ”Allt om Canon” och ”CIO Sweden” tätt följda av ”MacGuiden”, ”Allt om Hobby” samt ”RES”.

En fördel med att köpa tidningar via exempelvis Paperton, är att det är lätt att även köpa tidigare utgåvor. Det kan jämföras med printvärlden, där försäljning av tidigare nummer är en rätt bökig process. Hur vanligt är det att era kunder köper baknummer?

Det beror på vilken titel det är. Bland res- och inredningstidningar säljer vi en betydande del baknummer, medan vi i stort sett bara säljer senaste numret av IT-tidningar.

Apple lanserade för ett tag sedan en betallösning för prenumerationer. Är det något ni använder, så att det är möjligt för konsumenter att köpa prenumerationer istället för bara lösnummer?

Vi har smyglanserat prenumerationer på vår webb för ett fåtal titlar. Vi jobbar just nu med att få in fler prenumerationserbjudanden och siktar att ha det på ca 100 titlar under april. Förmodligen använder vi inte Apples betallösning för prenumerationer till att börja med.

Ni lanserade nyligen en Android-version av er applikation. Är det surfplattor med Android ni hoppas på, eller riktar ni er främst mot användare av Android-mobiler?

Det är främst surfplattor med Android vi siktar på i denna version. Men appen finns även tillgänglig för Android-mobiler med adekvat skärmstorlek. Vi kommer skicka upp en uppdatering inom kort som kommer att anpassa Android-appen till samtliga android-enheter och samtidigt förbättra läsbarheten på dessa.

Slutligen, tror ni att 2011 blir året då svenska folket skaffar surfplattor?

Om man ser till en tech-trendkurva så tror jag att vi är i början av early-majority kurvan i Sverige. Under 2011 tror jag att 550 000 – 650 000 surfplattor kommer att cirkulera i Sverige. I slutet av 2012 tror jag däremot att en betydande del av befolkningen har skaffat en surfplatta.

Mer läsning

Paperton tar tidningarna till Android-enheter

Paperton säljer svenska tidningar för din Ipad

 

Gillade du artikeln? ⇨ Dela gärna på Facebook & Twitter!

 

Apple iPhone!: Sponsrade länkar

Tillbehör för iPhone 8 Här hittar du massor av tillbehör; headset, skal och så vidare…

Kommentarer

2 kommentarer

  1. Fredde2011-04-07 at 08:39Reply

    Tidigare trodde jag inte att papperstidningar skulle försvinna, jag vill bläddra i min tidning. Men efter läst artiklen och provat surfplatta tror jag att papperstidningar kommer dö ut med tiden, tråkigt men det blir nog så.

  2. wordord2011-04-06 at 02:43Reply

    Paperton är helt OK. Bara tidningarna hade levande länkar, som Zinio (åtminstone i datorversionen). Gärna skulle det också få finnas nåt sätt att bokmärka intressanta artiklar. Det är viktigare än bling-bling som animationer och sånt, anser åtminstone jag.

Skriv gärna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande teknikbloggar. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing
”Advanced

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

Inleed från 19 kr/mån! Webbhotell med bl a 2 GB lagring, 50 GB trafik, obegränsat antal domäner - samt ordentligt backup-system!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.