IDG granskar fildelningsförsäkringar och Ipred-skydd
IDG har skrivit en artikel om de så kallade försäkringarna mot Ipred- och fildelningsåtal. Det finns ett antal sådana här tjänster, där man som konsument kan betala en summa pengar för att få en slags försäkring mot att bli åtalad för fildelningsbrott. I teorin ska det göra att man kan fildela hur mycket man vill utan att vara rädd för dyra rättegångskostnader om man åker fast.

Så visar det sig inte fungera i praktiken. I artikeln hos IDG får vi nämligen veta att det inte alls är säkert att bolagen bakom tjänsterna har ekonomi att betala en rättegång. Det framgår också av de avtal som finns. Mediabot.se, som intervjuas i artikeln, säger till exempel att de bara garanterar att medlemmarna får de pengar de själva betalat in. Bolagen finansieras enbart av medlemsavgifter, och med tanke på att rättegångar är väldigt kostsamma processer, lär man inte ha ekonomi att lösa en sådan tvist.
Det verkar också ytterst tveksamt om man kan försäkra sig mot att drabbas när man sysslar med brottslighet, vilket det i grund och botten handlar om. Några riktiga försäkringsbolag är det inte heller, eftersom de inte är godkända av Finansinspektionen.
– För att en verksamhet ska vara försäkringsrörelse, vilket kräver tillstånd och övervakas av Finansinspektionen måste den ha ett lagligt syfte, inte som i det här fallet försäkra personer som blir dömda för ett brott.
De tjänster som tas upp i artikeln är Mediabot.se, Delaut.se, Tankalugnt.nu och Internetförsäkring.se (som inte fick kalla sig så, då det inte är en riktig försäkring).
Om du gillade det här inlägget, läs det här!
| Annonser |
|
|











Dot Guinevere
sa,
maj 7, 2009 @ 18:25 | Svara
Ja,det där är ju riktiga bluffmakare som kör sånt.De spelar på folks rädsla och okunnande och tjänar mycket pengar på detta,rent ocker.
Tack för en riktigt bra blogg,mycket lärorik.
Janne
sa,
maj 7, 2009 @ 20:03 | Svara
Bra om man kollar upp fakta innan man skriver som du.
Endast en av dem du nämner räknar sig som en försäkring. De andra som förening eller fond tex.
Mediabot har aldrig sagt att de kommer betala några rättegångskostnader. Kravbrev m,m.
Tycker det är bra att man garanteras sina inbetalda pengar MINST.
Ta reda på fakta innan man skriver trodde jag var nåt man gjorde.
Jimmy J
sa,
maj 7, 2009 @ 20:30 | Svara
Det står ingenstans på mediabots hemsida att dom betalar rättegångskostnader, men däremot skadestånd & böter,
Viktigast av allt är att du förlorar aldrig pengar som medlem eftersom du garanterat ”minst” får tillbaka det du betalat in till kassan ifall du skulle få en bot eller skadeståndskrav
Dgtlx.com
sa,
maj 7, 2009 @ 22:13 | Svara
Dessutom räcker det för musik- och filmindustrin att en domstol dömer till deras fördel i ett antal fall, sedan lär alla andra rättegångar sluta på liknande vis eftersom dom första blir praxis. Isf kommer alla rättegångar med stor säkerhet sluta med att fildelaren får pröjsa både för nedladdade skivor/filmer och rättegång. Nej, försäkringarna är inte en hållbar lösning om det inte finns så många ”försäkringstagare” och så mycket pengar i potten att domstolarna inte hinner med alla ärenden inom 100 år. Här tror jag faktiskt att fildelarna drar nitlotten. Musik- och filmindustrin har nog råd att vänta om dom bara vet att utfallet i tillräckligt många fall blir till deras fördel.
Om jag har förstått saken rätt så är man bara skyldig att betala vad varorna kostar, right? Dvs nedladdning av 3 DVD-filmer kommer max kosta en fildelare just kostnaden av 3 DVD-filmer? Isf räcker det att man bara laddar ner det man annars skulle ha köpt och sätter in pengarna på ett sparkonto utifall att musik- och filmindustrin hör av sig.
Funderar du på att köpa en ny DVD eller en CD, så kan du låta bli och tanka ner gratis istället. Pengarna som du sparar sätter du in på banken. Det blir sedan en kul överraskning om musik- och filmindustrin kräver dig på pengar eller om du har råd att åka på en semester till nästa sommar.
Vad händer om en person inte har möjlighet att betala, blir det fängelse då? Nä, knappast va? Isf är det ju bara för en person medmiljonskulder att skaffa en jäkla massa internetabonnemang och låta andra använda abonnemangen. Typ 1000 personer står på 100 000 bredbandsabonnemang. I ersättning får dom pengar ”i näven” och drar in sköna slantar. När musik- och filminduistrin kräver ersättning så säger dom bara till industrin att ta sig i brasan, här finns inte en spänn att hämta!
Det kanske inte fungerar så i praktiken? Visst skulle en person med mångmiljonskulder dra in massa pengar på att stå som ansvarig (och ersättningsskyldig) på en jäkla massa abonnemang?
Äh, jag bara spekulerar lite, men nog ska det gå att ”knäcka” IPRED?
Dgtlx.com
sa,
maj 7, 2009 @ 22:20 | Svara
Förresten, hur måste informationen som operatörerna lämnar ut se ut? Är det ok att lämna ut ip-nummer och personuppgifter på en fildelare i krypterade filer utan lösenord? Här har ni fildelarens namn och adress i en hårdkrypterad fil? Är det klart och tydligt angivet i lagen? Det här kan ju annars vara ytterligare ett sätt att förhala IPRED i väntan på en lösning som kringgår lagen. Ok, i en domstol skulle en operatör förlora, men vad är det värt för bredbandsoperatörerna att driva en sådan process så långt det går för att vinna tid?
TkJ
sa,
maj 7, 2009 @ 22:34 | Svara
Janne & Jimmy: Ja, det är ju tryggt att man iaf får tillbaka pengarna man betalat in… Då är det ju bättre att spara de pengarna på banken.
Dot Guinevere
sa,
maj 8, 2009 @ 01:02 | Svara
Allvarligt,är ni så här jävla dumma? Janne/Jimmy.. Läs det finstilta innan ni ingår ett avtal…..Framförallt så borde ni två gå en kurs i läsförståelse.
Janne
sa,
maj 8, 2009 @ 08:36 | Svara
Ja, vad står det i det finstilta, berätta för mig som inte förstår…
Magnus
sa,
maj 8, 2009 @ 10:52 | Svara
Jag tänkte att det var på plats att jag lämnade en kommentar eftersom jag både startat och lagt ner den första kassan av det här slaget. Jag har alltså själv inget att göra med någon av de kassor som är aktiva idag.
IDG och Adamsson har fel på många plan, till att börja med så finns det prejudikat som säger att det här är fullständigt laglig verksamhet (man kan tycka att en specialist på immaterialrätt borde ha koll på det). För det andra så har man samma säkerhet när man registrerar sig hos en sån här kassa som när man gör affärer med vem som helst. Folk generellt sett tror att man kan scamma folk hur som helst på Internet men det är helt enkelt inte sant, man ansvarar på samma sätt som i alla former av affärer och om man inte har aktiebolag är man personligt ansvarig.
Samma resonemang går att applicera på om du till exempel köper en bil av Henrik Pontén, vad har du för garantier att du faktiskt får bilen? Ska man behöva stå i varsin ända av en bro och skicka över pengarna samtidigt som en oberoende part kör över bilen till andra sidan?
Sedan att de knappast kommer kunna täcka kostnaderna låter som nonsens i mina öron. Så länge man bara accepterar privatpersoner så blir det inga stora summor det handlar om. Om man Googlar lite så kommer man fram till att Pontén sa just de här sakerna om mitt företag för två år sedan. Han sa att det var medhjälp till upphovsrättsbrott osv men av någon outgrundlig (!?) anledning valde han att inte agera rättsligt utan istället bara uttala sig en massa i pressen, om det hade varit lätt att stänga ner min verksamhet kan man ju tänka sig att han borde gjort det.
Björn Zettersten
sa,
maj 13, 2009 @ 16:07 | Svara
Jag tycker deras idé är bra. Men de har inte kört igång än, finns ytterligare en sajt som ”tar ledningen” med en mer öppen sajt som förklarar mer. iprenumerera.se. Jag är för detta och visar intresse. Fler som tycker som jag?