Nyhetsbrevsskolan: Följ statistik och vinn läsare | TkJ.se

TkJ.se – Teknik, antivirus & säkerhet, Windows och datorer

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Annonser

Topplista appar

Annonser

Bank Norwegian Låna pengar snabbt! Privatlån mellan 5.000 och 500.000 kr till vad du vill!

Fello Mobilabonnemang Inga anslutningsavgifter eller öppningsavgifter och bäst av allt inga bindningstider. Välj surfnivå!

Storytel Gillar du ljudböcker så kommer du älska Storytel! Njut av tusentals bra ljudböcker och e-böcker direkt till din telefon, surfplatta eller dator.

Nextory Marknadens största utbud av ljudböcker & e-böcker!

Feedburner

TkJ RSS

Skapa nyhetsbrev

Nyhetsbrevsskolan: Följ statistik och vinn läsare

Skribent:
Publicerad: , 08:36
Uppdaterad: 2014-05-13, 05:59
Respons: Skriv en kommentar!

E-postmarknadsföringBra system för att skicka och hantera nyhetsbrev levererar statistik från dina utskick. Kvaliteten och mängden på denna skiljer sig enormt mycket.

Oavsett det är det viktigt att följa upp statistiken för att göra din e-postmarknadsföring mer framgångsrik. I den här delen av Nyhetsbrevsskolan går jag igenom viktiga punkter i statistiken att hålla koll på.

Hur många läser nyhetsbrevet?

Den mest grundläggande statistiken som presenteras är hur många brev som har skickats ut, samt hur många av prenumeranterna som har öppnat nyhetsbrevet. Detta ska tjänsten kunna leverera.

Jag har tidigare skrivit om vikten av att skriva bra ärende på dina nyhetsbrev, att hitta rätt tidpunkt när du ska skicka ut brevet, och att se till att avsändaren känns igen för att fler ska öppna och läsa brevet. För att du ska kunna följa upp det här måste du givetvis ha statistik över hur många som öppnar brevet.

Fler läsare av nyhetsbrev

Systemen för att skicka nyhetsbrev har som regel två alternativa siffror. Antingen presenterar man bara en procentandel av hur många som har öppnat breven, eller så får man, förutom procenten, även reda på vilka av prenumeranterna som har öppnat.

Fördelen med den sistnämnda är att du kan göra sorteringar för att skicka ut riktade brev mot dessa läsare. Har du skickat ut ett nyhetsbrev från din e-butik med ett erbjudande om externa hårddiskar i ärendet, så kan du vara rätt säker på att de som har öppnat brevet är intresserade av externa hårddiskar. Ett nytt utskick med specialerbjudande och rabatter på relevanta produkter kommer att ge bra genomslag.

Däremot ser jag ingen relevans i att använda sådan statistik för redaktionella nyhetsbrev som mitt eget. En del prenumeranter har säkert åsikter om att deras intressen analyseras på det här viset. Jag har själv aldrig utnyttjat dessa metoder av just detta skäl.

Hur som helst, när du kan börja jämföra statistik mellan breven, kan du relativt enkelt se vilken typ av ämne som är hetast. Om du är riktigt entusiastisk kan du prova att dela upp prenumeranterna i tre delar, och göra ett utskick på morgonen, ett vid lunch och ett på kvällen. Då får du nämligen även statistik om när på dygnet det är bäst att skicka.

Vilka nyheter i brevet är intressanta?

Lyckas med e-postmarknadsföringSystemen mäter som regel hur många som klickar på en viss länk i ditt nyhetsbrev. Hos tjänsten Get a Newsletter, som jag använder, sköts detta automatiskt. Alla länkar ersätts med speciella mätlänkar så att jag kan få ordentlig statistik.

Genom att använda länkar i samband med dina nyheter och texter i breven så kan du utläsa vad som är mest intressant för dina läsare. Driver du en e-butik är det här ännu viktigare. Om du i ditt nyhetsbrev listar ett antal produkter så får du snabbt reda på vilka av dessa som är mest intressanta för läsarna.

Den här statistiken bör du ta med dig till framtida nyhetsbrev. Nu vet du vilken sorts material läsarna tycker om, och vad som inte är spännande. Sålla bort det ointressanta och fortsätt skriva om det som prenumeranterna klickar på. Det kommer att öka antalet läsare och responsen på dina utskick. Garanterat.

Nyhetsbrevsskolan:

Prenumerera på mitt gratis nyhetsbrev!

Gillade du artikeln? Här kan du visa ditt stöd!

http://blogg.tkj.se/nyhetsbrevsskolan/
STARTA NYHETSBREV: Sponsrade länkar

Vill du starta ett eget nyhetsbrev? Prova Get a Newsletter! Mycket lättanvänd tjänst som du kan prova helt gratis!

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande sajter om datorer och Internet. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing

Följ oss på Facebook

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

FS-Data Mycket kompetent och stabilt webbhotell för professionella användare. Har funnits sedan 1997!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.