Nyhetsbrevsskolan: Rätt ärende på brevet är guld | TkJ.se

TkJ.se – Teknik, antivirus & säkerhet, Windows och datorer

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Annonser

Bank Norwegian Låna pengar snabbt! Privatlån mellan 5.000 och 500.000 kr till vad du vill!

Fello Mobilabonnemang Inga anslutningsavgifter eller öppningsavgifter och bäst av allt inga bindningstider. Välj surfnivå!

Storytel Gillar du ljudböcker så kommer du älska Storytel! Njut av tusentals bra ljudböcker och e-böcker direkt till din telefon, surfplatta eller dator.

Nextory Marknadens största utbud av ljudböcker & e-böcker!

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dar!
Pris: 490 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.

Feedburner

TkJ RSS

Skapa nyhetsbrev

Nyhetsbrevsskolan: Rätt ärende på brevet är guld

Skribent:
Publicerad: , 19:08
Uppdaterad: 2014-05-13, 05:56
Respons: Skriv en kommentar!

nyhetsbrevsskolanEn majoritet av de nyhetsbrev jag får via e-post har en rubrik (subject-rad) som bara innehåller namnet på nyhetsbrevet och datumet, eller ännu värre – bara rubriken ”Nyhetsbrev”.

Det är kasst. Så ska man inte göra inom e-postmarknadsföring. Och nu ska jag förklara varför och visa hur viktigt det är…

För att ta två exempel på en dålig och en bra rubrik, så kastade jag ett öga i min inkorg och tog de första bästa jag hittade. Exemplet på hur man sätter en dålig rubrik på ett e-postnyhetsbrev är från sajten Resoner.nu:

Veckans nyheter från Resoner.nu

Jag ska strax förklara varför det är dåligt, men först ska vi jämföra med en bra rubrik. Den kommer från Nyttforetag.com och lyder:

Så finslipar du ditt eget varumärke

När man ser det så här, är det ganska uppenbart varför den andra rubriken är bättre än den första. Som utskickare av nyhetsbrev har man massor av brus att slåss med i mottagarnas inkorgar. De flesta av oss får massor av e-post och många hinner inte klicka upp och läsa allting.

Fler läser ditt nyhetsbrev

Om rubriken är intressant ökar naturligtvis chanserna enormt mycket för att mottagaren verkligen ska klicka upp nyhetsbrevet. Något annat som påverkar är vem som är avsändare. Känner man som mottagare igen avsändaren, är oddsen också högre att man klickar upp brevet. Har du ett inarbetat varumärke ligger du alltså bra till. En kombination av en bra avsändare och en slagkraftig rubrik är således guld värt.

Som jag skrev i min första artikel om nyhetsbrev via e-post – Så startar du ett eget nyhetsbrev via e-post – berättade jag att jag sysslat med nyhetsbrev sedan 1997 och att jag har fått lite erfarenheter på vägen.

Bäst ärende subject rubrik på nyhetsbrev

Mycket har jag lärt mig via att läsa statistik, och en sak som jag kan garantera är att ärendet på brevet påverkar mycket. Lyckas du sätta en riktigt bra rubrik på brevet, kommer öppningsfrekvensen, det vill säga hur många av mottagarna som öppnar nyhetsbrevet, att öka markant.

Jag har skrivit om rubriker tidigare, fast då handlade om att sätta en bra rubrik på blogginlägg. Principen är dock densamma för nyhetsbrev, så läs mitt inlägg Så skriver du bäst rubriker för att lära dig mer om hur du skriver slagkraftiga rubriker.

Ett nyhetsbrev som inte har något jättestarkt varumärke och som skickas ut med tråkiga rubriker kan ha en öppningsfrekvens på så lite som 10 procent. Ett bra genomfört nyhetsbrev med en slagkraftig rubrik som ärende, kan mycket väl ligga på 80 procent. Så mycket skiljer det sig faktiskt! Om ditt nyhetsbrev har 10000 prenumeranter, skulle du inte hellre vilja att 8000 personer läser brevet istället för 1000?

Nyhetsbrevsskolan:

Prenumerera på mitt gratis nyhetsbrev!

Gilla oss på Facebook, så missar du inget nytt!

Vad tycker du? Diskutera! Skriv kommentar!

STARTA NYHETSBREV: Sponsrade länkar

Vill du starta ett eget nyhetsbrev? Prova Get a Newsletter! Mycket lättanvänd tjänst som du kan prova helt gratis!

Erbjudande mars 2017

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande sajter om datorer och Internet. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing

Sponsorer

Följ oss på Facebook

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

FS-Data Mycket kompetent och stabilt webbhotell för professionella användare. Har funnits sedan 1997!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick