Skapa nyhetsbrev
Nyhetsbrevsskolan: Rätt ärende på brevet är guld
Publicerad: 2009-10-06, 19:08
Uppdaterad: 2014-05-13, 05:56
Respons: Skriv en kommentar!
En majoritet av de nyhetsbrev jag får via e-post har en rubrik (subject-rad) som bara innehåller namnet på nyhetsbrevet och datumet, eller ännu värre – bara rubriken ”Nyhetsbrev”.
Det är kasst. Så ska man inte göra inom e-postmarknadsföring. Och nu ska jag förklara varför och visa hur viktigt det är…

För att ta två exempel på en dålig och en bra rubrik, så kastade jag ett öga i min inkorg och tog de första bästa jag hittade. Exemplet på hur man sätter en dålig rubrik på ett e-postnyhetsbrev är från sajten Resoner.nu:
Veckans nyheter från Resoner.nu
Jag ska strax förklara varför det är dåligt, men först ska vi jämföra med en bra rubrik. Den kommer från Nyttforetag.com och lyder:
Så finslipar du ditt eget varumärke
När man ser det så här, är det ganska uppenbart varför den andra rubriken är bättre än den första. Som utskickare av nyhetsbrev har man massor av brus att slåss med i mottagarnas inkorgar. De flesta av oss får massor av e-post och många hinner inte klicka upp och läsa allting.
Fler läser ditt nyhetsbrev
Om rubriken är intressant ökar naturligtvis chanserna enormt mycket för att mottagaren verkligen ska klicka upp nyhetsbrevet. Något annat som påverkar är vem som är avsändare. Känner man som mottagare igen avsändaren, är oddsen också högre att man klickar upp brevet. Har du ett inarbetat varumärke ligger du alltså bra till. En kombination av en bra avsändare och en slagkraftig rubrik är således guld värt.
Som jag skrev i min första artikel om nyhetsbrev via e-post – Så startar du ett eget nyhetsbrev via e-post – berättade jag att jag sysslat med nyhetsbrev sedan 1997 och att jag har fått lite erfarenheter på vägen.
Mycket har jag lärt mig via att läsa statistik, och en sak som jag kan garantera är att ärendet på brevet påverkar mycket. Lyckas du sätta en riktigt bra rubrik på brevet, kommer öppningsfrekvensen, det vill säga hur många av mottagarna som öppnar nyhetsbrevet, att öka markant.
Jag har skrivit om rubriker tidigare, fast då handlade om att sätta en bra rubrik på blogginlägg. Principen är dock densamma för nyhetsbrev, så läs mitt inlägg Så skriver du bäst rubriker för att lära dig mer om hur du skriver slagkraftiga rubriker.
Ett nyhetsbrev som inte har något jättestarkt varumärke och som skickas ut med tråkiga rubriker kan ha en öppningsfrekvens på så lite som 10 procent. Ett bra genomfört nyhetsbrev med en slagkraftig rubrik som ärende, kan mycket väl ligga på 80 procent. Så mycket skiljer det sig faktiskt! Om ditt nyhetsbrev har 10000 prenumeranter, skulle du inte hellre vilja att 8000 personer läser brevet istället för 1000?
Nyhetsbrevsskolan:
- Så här startar du ett eget nyhetsbrev!
- Använd alltid dubbel opt-in
- Rätt ärende på brevet är guld
- Gör det lätt att avregistrera
- Skicka nyhetsbrevet vid rätt tidpunkt!
- Varför betala för e-postmarknadsföring?
Prenumerera på mitt gratis nyhetsbrev!
♥ Gillade du artikeln? ⇨ Dela gärna på Facebook & Twitter!
Vill du starta ett eget nyhetsbrev? Prova Get a Newsletter! Mycket lättanvänd tjänst som du kan prova helt gratis!