TkJ. se – En av Sveriges ledande teknikbloggar!

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Radannonser

PrivateVPN
REA: Surfa SÄKERT med PrivateVPN!
En av världens STÖRSTA och SNABBASTE VPN-tjänster! Skydda dig mot avlyssning och spårning. Säkra dina lösenord på publika WiFi. NU HÖG TkJ-RABATT!
Testa - pengarna tillbaka om inte nöjd >>

PureVPN Världens snabbaste VPN! Passar för dig som laddar ner mycket. Skydda dig på öppna WiFi, använd BitTorrent anonymt, titta på amerikanska Netflix, kryptera all din trafik och göm ditt IP-nummer! Testa idag - pengarna tillbaka inom 31 dagar!

NordVPN Populär VPN som håller hög hastighet! Superenkel att använda, för både Mac och PC och smartphones.
Börja surfa säkert! >>

CyberGhost VPN Över 3000 servrar världen över, upp till 7 enheter och funkar på alla plattformar! Testa idag!

VILFO - Router med VPN! Med routern Vilfo går all din trafik via VPN - supersmidigt, skydda dig automatiskt på alla datorer, surfplattor och smartphones! Undvik geoblockering på alla enheter - Netflix USA via Google Chromecast!
Läs mer om Vilfo...

KÖP NYA BATTERIER! Alla former av batterier, BILLIGT! Vanliga, till datorer och mobiler, verktyg och andra prylar.

Vill du annonsera här?
Läs mer här!

Annons

Feedburner

TkJ RSS

Bizniz

Media Markt har inte dåligt samvete över OnOff

Skribent:
Publicerad: , 09:57
Respons: 14 kommentarer

OnOff i konkursIgår meddelade elektronikkedjan OnOff att man försätter bolaget i konkurs, och man lägger skulden på det priskrig som råder mellan elektronikkedjorna. TT frågar Media Markt rakt ut om de känner sig skyldiga för OnOffs konkurs, vilket de svarar nej på.

Priskriget har säkert en del att göra med konkursen, men det är med största säkerhet inte det enda felet. Bland kommentarer på nätet framgår det som jag själv upplevt när jag varit på OnOff; att deras service har varit hopplös och att utbudet varit dåligt jämfört med konkurrenterna.

Som tekniknörd har jag så klart spenderat massor av tid i elektronikbutiker landet runt. Besök på OnOff har ofta resulterat i ren irritation. Jag håller med signaturen ratex på IDG, som skriver:

Jag kommer sakna Onoff, jag gillade verkligen deras unika koncept med dåligt utbud, dålig service och höga priser.

Att få hjälp på OnOff har alltid varit hopplöst, och om man lyckats få en säljares uppmärksamhet har denne – som Henrik Löwenhamn så klockrent kommenterar på Twitter – bara sagt att ”Ja, den här produkten är jättebra, jag har själv en sådan hemma!”. Den här arroganta attityden kan jämföras med Media Markt som (i alla fall i Växjö) ofta har förvånansvärt bra utbildade butikssäljare.

Något jag också märkt vad gäller OnOff, är att de ofta använt sig av lockvaror som sedan inte finns i lager. De har gått ut stenhårt i media med en väldigt prissänkt produkt, men när man kommer till butiken är den slutsåld (?) och man hänvisas till en dyrare modell.

Det är så klart lätt för OnOff att skylla på Media Markt och El-Giganten, men jag tror att det ligger betydligt mer bakom konkursen. Kunder tittar inte bara på prislappen. Tobias Cuthbert skriver:

Sanningen är trots allt mycket mer komplicerad, och efter man spenderat 20 minuter i en av deras butiker skulle man nog hellre beskylla den fruktansvärda servicen. Det tog alltid evigheter att få hjälp i deras butiker.

Det tror jag att Cuthbert har helt rätt i.

Daniel Goldberg på IDG lägger dock skulden helt på konkurrenterna.

Källor: DN, Expressen, SvD, IDG, Aftonbladet

Gillade du artikeln? ⇨ Dela gärna på Facebook & Twitter!

Kommentarer

14 kommentarer

  1. Att hjälpa till « skvitts2011-07-20 at 02:34Reply

    […] mellan elektronikjättarna blev för tuff. Alla kunde inte överleva. OnOff kunde det inte. Det är ju så det fungerar: Den enes död, den andres […]

  2. Ann-Christin Malmberg2011-07-14 at 11:05Reply

    Jag förstår inte kritiken, jag har alltid blivit vänligt bemött och fått bra service hos OnOff i Kristianstad. OnOff har varit en av mina favoritaffärer, jag kommer att sakna den.

    • TkJ2011-07-14 at 15:31Reply

      Ann-Christin: Tack för åsikten! Som sagt, det skiljer sig så klart väldigt mycket mellan butikerna. Mina erfarenheter är som jag skriver främst i Växjö.

  3. careface2011-07-12 at 16:26Reply

    Och ja, kan hålla med om att OnOff’s service är i det sämsta laget. Var inne på OnOff i Västervik här om dagen, jag fick stå och berätta för försäljaren att det;
    -Finns olika typer av Micro-USB kontakter.
    -Hur man fick fram ett IMEI-nummer på en mobiltelefon, skulle lämna in en mobil på service som jag köpte på rea för 1,5 år sedan.
    -Vad batteriet hette i min mobil (även fast han hade batteriet framför sig), skulle kolla vad ett nytt batteri kostade.

    I Uppsala är det andra roliga saker man får berätta för försäljarna;
    -Att en mini-pc med 1,6GHz processor inte klarar av att köra CoD.
    -Att ett batteri i en dator, nästan, aldrig håller så länge som det står på paketet.
    -Att det är osannolikt att samma försäljare har 4st olika routrar, 3st olika microvågs ugnar hemma och använder dom SAMTIDIGT (misslyckad försäljare).

    Pinsamt att en 15-åring har mer kunskap än deras s.k. försäljare!!!!!!!!!!
    Gillar MediaMarkt, saknar dock en hemsida med prisuppgifter på – men eftersom de har olika sortiment på alla varuhus förstår jag varför dom inte har det!

  4. careface2011-07-12 at 16:19Reply

    Varför klagar folk på Media Markts priser? De har prisgaranti på allt, finns varan billigare i en annan fysisk butik på samma ort får du den för det priset.
    Perfekt när man har en NetOnNet lagershop i närheten, bara in på prisjakt med mobilen när man är på Media Markt, är produkten dyrare visar man det och man går därifrån med samma pris – utan att behöva åka mellan alla olika butiker.

    Tyvärr är det svårare att kolla El Gigantens butikspriser, men ett samtal är lättare att göra än att åka till El Giganten för att inse att det är dyrare och åka tillbaka :)

  5. floodis2011-07-12 at 14:22Reply

    Det är en marknadsekonomi. Är konkurrenterna orsaken till Onoffs fall så har nåt gått rätt till. Det är så det ska fungera. Jag är mest förvånad att det tog så lång tid för dem att falla.

    Annars så stämmer det bra att Onoff sög på det mesta, men det gör alla andra elektronikkedjor också. Inte heller Media Markt eller Elgiganten är speciellt bra på priser eller service. Nuförtiden köper jag allt på nätet och i undantagsfall på Netonnets lagerbutiker.

  6. Roland2011-07-12 at 13:19Reply

    Jag har blivit mycket väl bemött på OnOff (i Stockholm) och köpt telefoner, TV mm billigare än på något annat ställe i landet. Kunnigheten hos säljarna har iof brustit en del.

    Hos Elgiganten och MediaMarkt har jag däremot upplevt snorkiga, ointresserade säljare och deras priser imponerar inte heller.

  7. Anders Nordgren2011-07-12 at 12:52Reply

    Tycker att personalen (generellt) på alla de stora elektronikkedjorna är helkassa. Visst är väl huvuddelen oftast trevliga MEN det är inte ofta de kan ngt om produkterna. Dvs inte mer än man själv kan :-).
    Datorer väljer jag själv ut på nätet och handlar jag inte online så blir det i en datorbutik.

  8. Mackan2011-07-12 at 12:20Reply

    konstigt, allt som du skrivit i din artikel stämmer faktiskt väldigt bra med mina erfarenheter av elgiganten.

  9. Empy2011-07-12 at 12:10Reply

    MediaMarkt är väl inte heller duktiga på service? Personalen står och läser från de handskrivna produktlapparna under produkten

    • TkJ2011-07-12 at 12:15Reply

      Empy: Det varierar så klart mycket mellan butiker och försäljare, men i Växjö tycker jag att de är kompetenta. Ofta har jag ställt rena testfrågor till dem, för att se vad de svarar, och de har nästan alltid varit imponerande påläsa (för att vara säljare, that is). Men som sagt, det finns säkert många kassa anställda där. Jämfört med OnOff, där samtliga verkar vara både okunniga och oförskämda, är det bra betyg. Det här är dock mina högst subjektiva erfarenheter.

  10. Magnus Hedstrom2011-07-12 at 11:42Reply

    Har valdigt svart att forsta att man over huvud taget anklagar konkurrenter for ett foretags daliga lonsamhet. Nu upplevde jag inte att OnOff gorde det. Vad jag forstatt sa har de sagt att priskriget mellan MediaMarkt och Elgiganten var en stor ANLEDNING till foretagets daliga resultat. Vilket givetvis ar korrekt.

    TT’s fraga till MediaMarkt kanns obehaglig i sammanhanget. Ovriga intressenter i branchen borde rimligen bli glada om nagon konkurrent kan forsvinna. Det ar ju i mangt och mycket det som pris- och kvalitetskrigen gar ut pa. Locka kunderna till sin egen butik.

    Kan inte lata bli att smale nar jag laser ”Ja, den här produkten är jättebra, jag har själv en sådan hemma!”. Jag rakade ut for samma sak pa OnOff for en tid sedan. Lamnade butiken pa stort.

  11. Stefan tipsar – 12 July, 20112011-07-12 at 10:43Reply

    […] Media Markt har inte dåligt samvete över OnOff […]

  12. Jörgen2011-07-12 at 10:42Reply

    Bra artikel, håller med alla kommentarer man läser.
    OnOff får skylla sig själva, urusel service och outbildad personal som dessutom är jätte otrevliga.

    Ett exempel var när en kompis föräldrar skulle köpa en LED tv, de ville ha utskrivit info om en viss tv och fick svaret att det orkar han inte, bara en sådan sak….

Skriv gärna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande teknikbloggar. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing
”Advanced

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

Inleed från 19 kr/mån! Webbhotell med bl a 2 GB lagring, 50 GB trafik, obegränsat antal domäner - samt ordentligt backup-system!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.