TkJ. se – En av Sveriges ledande teknikbloggar!

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Radannonser

PrivateVPN
REA: Surfa SÄKERT med PrivateVPN!
En av världens STÖRSTA och SNABBASTE VPN-tjänster! Skydda dig mot avlyssning och spårning. Säkra dina lösenord på publika WiFi. NU HÖG TkJ-RABATT!
Testa - pengarna tillbaka om inte nöjd >>

PureVPN Världens snabbaste VPN! Passar för dig som laddar ner mycket. Skydda dig på öppna WiFi, använd BitTorrent anonymt, titta på amerikanska Netflix, kryptera all din trafik och göm ditt IP-nummer! Testa idag - pengarna tillbaka inom 31 dagar!

NordVPN Populär VPN som håller hög hastighet! Superenkel att använda, för både Mac och PC och smartphones.
Börja surfa säkert! >>

CyberGhost VPN Över 3000 servrar världen över, upp till 7 enheter och funkar på alla plattformar! Testa idag!

VILFO - Router med VPN! Med routern Vilfo går all din trafik via VPN - supersmidigt, skydda dig automatiskt på alla datorer, surfplattor och smartphones! Undvik geoblockering på alla enheter - Netflix USA via Google Chromecast!
Läs mer om Vilfo...

KÖP NYA BATTERIER! Alla former av batterier, BILLIGT! Vanliga, till datorer och mobiler, verktyg och andra prylar.

Vill du annonsera här?
Läs mer här!

Annons

Feedburner

TkJ RSS

Konsument

Forskare: Därför går elektronikkedjorna i konkurs

Skribent:
Publicerad: , 23:12
Respons: 14 kommentarer

Priskriget som dödar elektronikkedjornaPå relativt kort tid har två stora elektronikkedjor till synes plötsligt sats i konkurs – först OnOff och sedan Expert, vilka faktiskt köpte upp en del av OnOffs nerlagda butiker. Konsumenterna har vant sig vid ständiga prispressar och de obefintliga prismarginalerna gör att siffrorna lyser rött hos elektronikkedjorna.

Kvar på marknaden finns idag Siba, Elgiganten och Media Markt, och analytikerna spekulerar i vilken av kedjorna som blir nästa att kasta in handduken. Forskaren Erik Modig förklarar i en artikel hos SvD varför kedjorna gräver sina egna gravar.

Om du tittar på reklam från valfri elektronikkedja ser du att det löper en röd tråd genom allt; priset. Det är det enda som samtliga kvarvarande butikskedjor konkurrerar med – att ha det lägsta priset.

Konsumenterna har vant sig vid att inte längre ta med andra faktorer i sina val, utan man tittar enbart på grundläggande specifikationer samt prislappen. För gemene man spelar det exempelvis inte längre någon roll vilket märke produkterna har, eller vilken sorts service respektive butik erbjuder.

Pris, pris och pris

Är man på jakt efter en ny platt-TV tittar man på storleken i tum – och priset. Huruvida produkten kommer från Sony eller från något helt okänt märke är sällan relevant, förklarar Erik Modig, som är forskare i konsumentmarknadsföring vid Handelshögskolan.

– Hela branschen har fastnat i en kommunikationslösning som är kortsiktig. Om man sänker priserna, får man kunder som köper varor. Men sedan etableras en medvetenhet på en ny nivå, och då måste man sänka ytterligare för att få nästa kortsiktiga köpboost. Och alla aktörer i branschen har i princip använt enbart den kommunikationen.
[Källa: SvD]

Problemet att bara konkurrera med priserna, är alltså att det är väldigt kortsiktigt. Med den strategin är det så gott som omöjligt att bygga någon form av lojalitet gentemot kunderna.

Apple sticker ut

Elgiganten, Media Markt, Siba - bildkällor: WikipediaEtt undantag finns, och det stavas Apple, säger Erik Modig. Apple har lyckats skapa ett varumärke som är starkt kopplat till kvalitet och design. När konsumenter vill köpa en Apple-produkt är de inte lika fästa vid själva prislappen.

Jag skulle personligen vilja lägga till Samsung i kategorin smartphones med Android. Är man på jakt efter den bästa Android-mobilen på marknaden är det många som styr blicken åt Samsung Galaxy S-serien. Det är visserligen inte på samma nivå som Apple, men det är ändå värt att nämna.

Vilka tror du försvinner?

Du kan ju testa dig själv – vad är det du tittar på när du ska köpa en platt-TV, en extern hårddisk eller något annat? Är det priset, designen, återförsäljaren eller tillverkaren som väger tyngst?

Jag undrar också vilken kedja som du tror blir nästa att kasta in handduken? Själv gissar jag på Elgiganten, som ägs av brittiska Dixons. De har redan stängt ner butiker och varit kritiska mot den svenska marknaden. Jag vet att en del tror på Siba (som också lagt ner butiker), men det som talar emot Sibas nedläggning är att de till skillnad mot Elgiganten inte bara kan lägga ner i ett land. Siba är ju en svensk kedja. Dessutom verkar de fortfarande ha en hel del ekonomiska resurser att ta av.

Läs vidare:

Källa: SvD Näringsliv

Gillade du artikeln? ⇨ Dela gärna på Facebook & Twitter!

Kommentarer

14 kommentarer

  1. Magnus O2012-11-28 at 16:06Reply

    Jag jobbar själv i branschen (dock inte hos någon av de stora)
    För att sammanfatta det hela så är där ingen inom elektronikförsäljning i fysiska butiker som går med någon vidare vinst.

    Utan det är som skribenten skriver, att allt är röda siffror.

    Det tragiska är ju att som ni resonerar är att man ska köpa ALLT på nätet ALLTID för det är bra, smidigt och billigt. Förklaringen ligger ju i att nätbutiker har lägre av allt. Låga personalkostnader, låg lokalhyra, låg elkostnad, kort och gott. Det man behöver för att driva en nätbutik förutom ett intresse för elektronik (i detta fallet) är lagerplats (garaget) och bredbandsuppkopling.

    Tänk när fysisk handel är död, var ska du prova kläder eller se vad TVn klarar rent kvalitetsmässigt.

    Om inte tala om arbetslösheten som följer, man får äta upp det för eller senare när snålheten är större än visheten.

    Man visst handla över internet, inte det jag säger, men tänk lite längre.

    Handla fysiskt ibland, det är trevligare, det lovar jag. Om man kommer och snackar med mig så får ni en trevlig pratstund och en ärlig säljare som inte försöker lura er med KAMPANJPRISER och REA-skyltar. Men var jag befinner mig berättar jag inte!

    Glöm inte Euronics, vi som har kunskapen. Men man räknas väl inte som stor om alla affärer inte har 1000kvm butiksyta, fyllt med studerande som knäcker extra som inte har något intresse av hur elektronik fungerar utan bara för att sälja volymer.

  2. Pentti2012-11-24 at 00:52Reply

    Ska väl lägga till att jag alltid köper från en lokal handlare med liten butik, det är milsvida skillnad på servicen och bemötandet jämfört med de stora kedjorna. Och inte minst kunnigheten hos personalen.

  3. Pentti2012-11-24 at 00:50Reply

    När det gäller platt-TV så är det tekniken i första hand (plasma) och priset i andra hand. Märket, eller strömförbrukning fdd, har ingen större betydelse, det är bildkvalitén som är det avgörande för mig, men även enkelheten att strömma till TVn är viktig.

    Med alla strömmande tjänster som nu kommer (TiVo, Netflix HBO) så önskar jag att framtidens TV har knappar klara (gärna så att man kan programmera dem själv) för dylika tjänster så att man slipper bläddra igenom smart-TVns menyer.

  4. Mikael2012-11-11 at 17:05Reply

    Det är dystert att många väljer det absolut billigaste så ofta, och sällan tänker på nackdelarna med att köpa just på det stället.

    Kvalitets-grejer köper jag alltid på fysiska affärer.
    Lösa datordelar är dock ett undantag (moderkort, ram, cpu osv…). Affärer som har sådant verkar ju knappt finnas längre, inte i mina trakter iaf. Då räknar jag inte Mediamarkt som har typ 4-5st grafikkort att välja mellan ;-)

    Ett exempel. En person beställde en telefon på ett billigt ställe. Denna visade sig vara Tysk och hade inte svenskt stöd i alla funktioner… Han fick skicka tillbaka den och vänta på någon form av lösning. Vänta?! Är väntan värt det lägre priset?
    Då jag hade problem med en ny datorskärm åkte jag till SIBA och fick den utbytt på direkten, trots att Samsung egentligen inte hade den sortens pixelgaranti (död pixel). En sådan service är guld värt. Jag hade blivit vansinnig av att få skicka i väg den och vänta på en ny. Det fick jag göra med en skärm för länge sedan… 19-tums skärm, CRT-skärm, och GÅ med till Ica för att skicka den ;-) För er som inte bärt på en sådan så kan jag säga att jag blev trött! Sen visade det sig att de hittade en repa på min skärm, så jag fick GÅ och skicka tillbaka min ersättningsskärm som var lika kass den också…

  5. Slugslinger2012-11-10 at 15:16Reply

    Siba kommer nog bara ha kvar sina butiker med Internet priser snart och resten kommer nog gå över till det eller byggas om till netonnet ”lager” shopar.

    Och om man ska se på hur ekonomin ser ut så är det nog Media Markt som kommer försvinna näst, för dom har visat en kapital förlust på miljoner i flera år och det ser ut som om deras mode företag inte vill ha kvar dom svenska butikerna för dom har ingen vinst på dom och det har även börjat gå sämre för dom i tyskland nu, medans Elgiganten är inne på sitt första eller andra år med röda siffror som skadar deras total kapital.

    medans om man kollar på hur butikerna är upplagda så gå alla Elgigantens och Media Markts butiker undersamma ekonomi(under respektive koncern) men Siba har varje butik fristående.

  6. jakob2012-11-09 at 20:08Reply

    Du skriver att Dixons äger elgiganten vilket inte stämmer då Dixons har blivit ”uppköpta” av Currys PC World.

  7. Daniel2012-11-09 at 12:13Reply

    Tror ingen av de tre lägger ned men jag tror Siba som även äger Netonnet kommer dra ner butikerna och satsa mer på näthandeln. Kanske att kvarvarande fysiska butiker blir lagershoppar.

  8. Ken Johansson2012-11-08 at 13:12Reply

    Måste säga att jag håller med Elias, priset är inte jätteviktigt för mig heller (även om jag inte tänker sticka under stol med att det är trevligt när det är lite billigare), i alla fall inte i första skedet. Sen föredrar jag själv att köpa i fysiska butiker, oftast MediaMarkt av någon anledning.

    Om någon butik kommer att lägga ner så tror jag ganska starkt på ElGiganten, de kan ju som sagt helt enkelt dra sig ur Sverige och fokusera sina resurser på andra marknader istället vilket, förmodligen, kan verka tämligen lockande för företagen.

  9. Anders Nordberg2012-11-08 at 10:46Reply

    Ingen alls, är min teori. Det har funnits plats på marknaden för tre större aktörer tidigare, och det tror jag det fortsätter att göra.

  10. Carsten Lassen2012-11-08 at 06:34Reply

    Har inte handlat på dom 3 stora på åratal. Jag har 2-3 nätbutiker som jag är ”stammis” på. Och har alltid fått bra pris och bra support. Sen kollar jag bara efter kvalité’. Priset kommer i andra hand.

  11. Elias Bröms2012-11-08 at 04:29Reply

    ”även om priset är litet högre” skulle de va

  12. Elias Bröms2012-11-08 at 04:29Reply

    ”Är det priset, designen, återförsäljaren eller tillverkaren som väger tyngst?”

    Funktionaliteten, användarvänligheten och designen i första hand, priset inte lika viktigt. Jag jämför olika produkter på nätet och bestämmer mig för en eller ett par modeller. Sen söker jag efter lägsta pris på Pricerunner t ex. Billigast vinner, oavsett om säljaren är postorderfirma eller fysisk butik. Men ibland väljer jag hellre postorderfirma även om priset är litet lägre, eftersom det är bekvämare. DÄR har vi en annan stor förklaring – näthandeln.

Skriv gärna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande teknikbloggar. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing
”Advanced

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

Inleed från 19 kr/mån! Webbhotell med bl a 2 GB lagring, 50 GB trafik, obegränsat antal domäner - samt ordentligt backup-system!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.