Så hanterar ditt företag negativ kritik i bloggar | TkJ.se

TkJ.se – Teknik, antivirus & säkerhet, Windows och datorer

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Annonser

Bank Norwegian Låna pengar snabbt! Privatlån mellan 5.000 och 500.000 kr till vad du vill!

Fello Mobilabonnemang Inga anslutningsavgifter eller öppningsavgifter och bäst av allt inga bindningstider. Välj surfnivå!

Storytel Gillar du ljudböcker så kommer du älska Storytel! Njut av tusentals bra ljudböcker och e-böcker direkt till din telefon, surfplatta eller dator.

Nextory Marknadens största utbud av ljudböcker & e-böcker!

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.

Feedburner

TkJ RSS

Bizniz

Så hanterar ditt företag negativ kritik i bloggar

Skribent:
Publicerad: , 18:24
Uppdaterad: 2010-10-04, 10:21
Respons: 5 kommentarer

negativ-blogg-kritik
image-10560
Vad gör du om ditt företag har drabbats av negativ kritik i bloggar? En stor del av svenskarna har egna bloggar och många av dem är inte sena med att posta aggressivt negativa bloggposter om företag som de anser sig blivit illa behandlade av. Dessa bloggposter hamnar inte sällan långt upp i sökresultaten hos Google och Bing.

Det är väldigt enkelt att publicera ett argt blogginlägg när man tycker sig blivit illa behandlad. I många fall har bloggaren säkert inte tänkt till lite extra innan han lagt upp sin bloggpost. Så vad gör du då som företagare om du är drabbad?

Om nu olyckan är framme finns det en hel del du kan göra för att rätta till det – och lika mycket som du inte ska göra. En snabb och ogenomtänkt reaktion kan lätt slå bakut och göra allt mycket värre. Här har jag samlat ihop 6 tips om hur du kan gå tillväga för att göra saker och ting rätt igen.

1. Kontrollera uppgifterna

Vad ligger bakom kritiken? Är det kunden som har överdrivet eller har ert företag verkligen gjort fel? Många gånger handlar kritiken om att företaget inte hanterat kundens problem på ett bra sätt. Det kan vara att någon på kundtjänst varit ohövlig och arrogant, eller att ingen tagit tag i problemet.

Ta reda på bakgrunden så att du vet vad det handlar om. Och se naturligtvis till att få bukt på det eventuella problem som finns inom företaget.

2. Kontakta bloggaren

När du fått en bild av problemet och hittat en lösning på det, ta kontakt med bloggaren. Här ska du vara försiktig. Det dummaste ett företag kan göra är att på något sätt lägga skulden på kunden, eller försöka få bloggaren att plocka ner inlägget. I sådana här fall kan du utgå från att bloggaren kommer skriva en uppföljare och göra saken mycket värre. Var trevlig, var personlig och framför allt se till att lösa problemet! Om det behövs, erbjud gärna någon form av kompensation.

Återigen – försök inte att få bloggaren att ta bort eller på något sätt ändra inlägget. Försök inte påverka vad bloggaren skriver. Gör du honom eller henne nöjd, är oddsen höga att det kommer en positiv uppföljare på bloggposten, men låt bloggaren ta detta beslut utan att du påpekar det på något sätt.

3. Skriv kommentar till bloggposten

Kommentera gärna angreppet på bloggen, men gör det på ett personligt och trevligt sätt. Har ni gjort fel, be om ursäkt och förklara varför det blivit som det blev. När du skriver kommentarer på bloggar, gör det under ditt namn så att du gör företaget personligt. Om du bara använder företagets namn blir det väldigt anonymt och opersonligt, och bloggar är väldigt personliga.

4. Få mer positiv kritik publicerad

Ett sätt att få bort tyngden på den negativa bloggposten i sökmotorerna, är att få nya bloggposter och artiklar publicerade. Om den negativa artikeln har fått kommentarer av andra bloggar, kan det vara en idé att kontakta dessa genom att läsa deras bloggar och skriva kommentarer utifall att de också har nämnt ert företag.

Det finns massor av sätt att få publicitet på webben. En rätt logisk lösning är att skriva pressmeddelanden. Newsdesk är en väldigt bra tjänst för att lägga ut pressmeddelanden om ditt företag. Ni har säkert några nyheter att publicera? Eller varför inte skriva ett offentligt svar på den ursprungliga bloggposten, förklara er och be om ursäkt?

5. Kontra med en egen blogg

Att starta en egen blogg är väldigt enkelt. Det enda du behöver är tid att uppdatera den. Ska du ha en blogg, behöver du publicera i alla fall ett par inlägg i veckan för att det ska vara en seriös satsning.

Det är inte nödvändigt att du besvarar kritiken i bloggen. Du kan istället skriva nyheter, tips och annat som har med er bransch att göra. Detta gör att ni skapar er ett namn i bloggvärlden och som ett litet plus matar du sökmotorerna med bra material, som bland annat driver trafik till er sajt.

Läs om att starta en blogg.

6. Lär dig synas i sociala medier

Bloggar är väldigt sociala sajter. De flesta bloggare hänger även på Facebook och Twitter. Det finns flera företag som fått ett klart bättre rykte efter att ha satsat på sociala medier.

SJ är ett utmärkt exempel på hur ett företag kan använda Twitter för att på ett personligt sätt besvara frågor och eventuell kritik. Men om du vill göra ditt företag tillgängligt på Twitter, se till att verkligen vara aktiv. Läs och svara på tweets som har med ditt företag att göra.

Som ett sista bonustips kan du anlita SEO-konsulter som hjälper dig att städa bort negativ kritik från Google. Ponera att en väldigt aggressiv bloggpost hamnar överst i Google om man söker på ert företagsnamn – då kan det vara en god idé att vända sig till en expert. Jag kan varmt rekommendera Nikke Lindqvist, som är väldigt kompetent och har en tjänst han kallar för Google-städning.

E-BÖCKER FÖR BLOGGARE: Sponsrade länkar

Har du en blogg? Missa inte mina e-böcker för bloggare! Tjäna pengar på din blogg och Skriva för bloggar finns att köpa hos de flesta återförsäljare till låga priser. E-böckerna har fått väldigt mycket beröm från kunder och är populära bland såväl nybörjare som proffs inom bloggande. Köp och ladda ner direkt – till dator, smartphone och surfplatta (iOS, Android, Windows).

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande sajter om datorer och Internet. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing

Följ oss på Facebook

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

FS-Data Mycket kompetent och stabilt webbhotell för professionella användare. Har funnits sedan 1997!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick