TkJ. se – En av Sveriges ledande teknikbloggar!

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Radannonser

PrivateVPN
REA: Surfa SÄKERT med PrivateVPN!
En av världens STÖRSTA och SNABBASTE VPN-tjänster! Skydda dig mot avlyssning och spårning. Säkra dina lösenord på publika WiFi. NU HÖG TkJ-RABATT!
Testa - pengarna tillbaka om inte nöjd >>

PureVPN Världens snabbaste VPN! Passar för dig som laddar ner mycket. Skydda dig på öppna WiFi, använd BitTorrent anonymt, titta på amerikanska Netflix, kryptera all din trafik och göm ditt IP-nummer! Testa idag - pengarna tillbaka inom 31 dagar!

NordVPN Populär VPN som håller hög hastighet! Superenkel att använda, för både Mac och PC och smartphones.
Börja surfa säkert! >>

CyberGhost VPN Över 3000 servrar världen över, upp till 7 enheter och funkar på alla plattformar! Testa idag!

VILFO - Router med VPN! Med routern Vilfo går all din trafik via VPN - supersmidigt, skydda dig automatiskt på alla datorer, surfplattor och smartphones! Undvik geoblockering på alla enheter - Netflix USA via Google Chromecast!
Läs mer om Vilfo...

KÖP NYA BATTERIER! Alla former av batterier, BILLIGT! Vanliga, till datorer och mobiler, verktyg och andra prylar.

Vill du annonsera här?
Läs mer här!

Annons

Feedburner

TkJ RSS

Intervjuer

Spotify: Därför begränsar vi gratistjänsten

Skribent:
Publicerad: , 10:16
Respons: 17 kommentarer

Spotify gratis-tjänstSpotify har som bekant infört nya regler gällande gratistjänsten Spotify Open, där man begränsar lyssningen till maximalt tio timmar per månad och högst fem lyssningar per specifik låt. Spekulationerna har varit många om varför de gjort det här.

Jag tog kontakt med Spotify för att få ett svar på det här. Personligen tror jag att kravet kom från antingen musikindustrin eller investerarna för att de vill få fler att betala för tjänsten. Spotifys svar är naturligtvis en smula luddigt, men…

Idag har Spotify tio miljoner användare och över en miljon betalande kunder. Bara i Sverige har företaget två miljoner användare.

Som jag skrev imorse har många bloggare och användare varit väldigt kritiska mot införandet av begränsningarna i Spotify Open/Free. Hur har Spotify själva upplevt kritiken?

– Det har varit blandade reaktioner, men vi är mycket tacksamma för det support vi fått från våra användare kring att även fortsatt kunna erbjuda en gratistjänst, säger Sofie Grant, European PR Manager på Spotify.

På frågan om huruvida det är musikindustrin som har utövat påtryckningar på Spotify för att få igenom de nya reglerna, hänvisar Sofie till ett officiellt uttalande (översatt av undertecknad);

Som med alla unga företag tittar vi hela tiden på vår affärsmodell för att se till att den bäst möter allas behov (både användare och aktieägare). Att både erbjuda en grundläggande gratisversion och en omfattande betaltjänst har spelat en stor roll i att vi blivit så populära, och vi har arbetat riktigt hårt med att se till att du kan fortsätta använda Spotify, men det här har inneburit att vi måste sätta upp vissa gränser.

Ken Parks, Spotifys Chief Content Officer har också gjort ett uttalande (översatt):

Vår högsta prioritet är att behålla gratistjänsten, vilken gjort Spotify så populär. Vi är ett företag vars primära ambition är att erbjuda hela världens musik till alla, samtidigt som vi ska skala och bredda affärsområdet och vår användarbas till flera gånger dagens storlek. Vi har hela tiden visat att tjänsten fungerar extremt bra både vad gäller popularitet och de stora intäkter vi betalar tillbaka till musikindustrin, men som saker är behöver vi anpassa tjänsten för att se till att alla får tillgång till legal musik.

Kommentarer?

Gillade du artikeln? ⇨ Dela gärna på Facebook & Twitter!

Kommentarer

17 kommentarer

  1. Anders2011-04-16 at 14:06Reply

    Tror inte att företaget kan kan överleva på 10% betalande kunder.
    Krävs nog ett större antal betalande kunder om musikindustrin
    ska bli nöjda.
    Själv använder jag gratisvarianten på 20 tim i månaden.

  2. Johnny2011-04-16 at 12:31Reply

    ”Spotify har aldrig handlat om idealism, ”musik till folket” eller att hålla ”musikpamparna” stången. De är ett företag som tillhandahåller en tjänst, och de måste tjäna pengar och kunna leverera till sina leverantörer.”

    Givetvis… Det jag tycker är trist är att man inte ens vågar/vill testa den affärsidé (reklamintäkter + premiumabbonemang) som skivbolagen i sverige/europa hyllar och som faktiskt verkar ha funkat… (+ att jag anser att fördelningen ska förändras, det är främst för låtskrivarna jag vill betala för min musik.)

    Det handlar ingenting om att Spotify inte ska tjäna pengar, klart de ska göra det. Men inget tyder på att affärsmodellen de haft inte funkar…Snarare tack vare det som det blivit sådan succé.

    Warner, Sony, Universal: ”Spotify är idag en av våra absolut viktigaste återförsäljare av musik i landet. De fyra största skivbolagen i Sverige är eniga – i år kommer Spotify att bli den enskilt största intäktskanalen. Viktigare än både iTunes, Åhléns, Statoil och Cdon.com”” Källa: Nyhetskanalen.se 2010

    Det är exakt samma bolag som hyllat dom i Sverige, som varit emot detta i USA hela tiden. (främst Warner). Spotify själva verkar ju ha velat lansera den Spotify-variant som finns här även i USA, eftersom de kämpat över 1-2 år för att få med sig bolagen där också. Än en gång är det skivbolagen som styr över hela industrin, själva kostnaden bryr jag mig inte i.

    Spotify hade mer än gärna fått kosta över 200 kronor/månad för min del om jag visste att pengarna fördelades bättre.

  3. Emil2011-04-16 at 11:37Reply

    Tydligen är inte ”reklam radio” på nätet lönsamt nog.
    Ändå klarar sig traditionell radio med reklam utmärkt med ett mycket mindre antal lyssnare.
    Märkligt?!

  4. Pedro Alvarez2011-04-16 at 08:26Reply

    Jag förstår inte riktigt hur folk tänker… Jag är boende i Spanien och har betal-versionen som kostar 49 Kr (4,99€ här)
    Man gnäller över en kostnad månadsvis som är lägre än 3 kaffe, 2 öl osv. Även om man inte som mig sitter framför datan varje dag, utan bara använder datan sporadiskt, säg 1h om dagen och då är uppkopplad till spotify så blir kostnaden 1,60 om dagen. Jag kan tänka mig att de flesta som läser Tommys blogg sitter betydligt längre tid framför ”burken”… Så sluta klaga och var tacksam för detta utbud till denna låga kostnad

  5. theblackjacker2011-04-15 at 18:51Reply

    Jag tror man skjuter sig i foten på sikt. Spotifys existensberättigande var gratisversionen som skulle ta marknadsandelar bland piratanvändarna.

    Nu försöker bossarna på skivbolagen tvinga in användarna i fållan och det tycker i regel inte användare om.

    Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det dyker upp en piratvariant. Någonting i bittorrentstil som streamar musikfiler mellan användarna så du slipper ha allting själv. När spotify fanns, fanns det inget syfte för något sådant. Nu gör det, det. Och utbudet skulle bli överlägset.

  6. Key2011-04-15 at 18:08Reply

    Vad som retar mig är att när jag gick från gratisversionen till Unlimited, så försvann en jäkla massa låtar!!??

  7. Ken2011-04-15 at 16:16Reply

    Förstår faktiskt inte varför det ska vara så hemskt att betala för det hela, nog för att jag just nu har gratisversionen men för fyrtionio kronor i månaden eller runt dryga sex hundra kronor per år tycker jag inte det är mycket att klaga över.

  8. Jonas2011-04-15 at 16:06Reply

    Föresten gäller detta även spotify free?
    Förlåt för dubbel post

  9. Jonas2011-04-15 at 16:05Reply

    Synd att se en musik tjänst till att få stora begränsningar, last.fm är ett annat exempel. Jag kommer inte forsätta använda det. För mig är det mycket billigare att köpa låtarna på itunes.

  10. Anders Nordberg2011-04-15 at 15:45Reply

    Det jag tror är helt givet är att detta var oundvikligt. Gratisplanens dagar var alltid räknade; den var ren marknadsföring. För oss som redan betalar tycker jag inte detta är odelat positivt, utan det blir mer av ”do or die” – antingen blir tjänsten vi betalar för bättre, eller också försvinner den.

    Däremot har jag svårt att förstå naiviteten hos folk som blir upprörda över detta. Spotify har aldrig handlat om idealism, ”musik till folket” eller att hålla ”musikpamparna” stången. De är ett företag som tillhandahåller en tjänst, och de måste tjäna pengar och kunna leverera till sina leverantörer. Det kommer inte att hålla annars. Att kräva någon slags altruism från vinstdrivande företag är och har alltid varit hopplöst…

  11. Elias2011-04-15 at 14:33Reply

    Konstigt att inte fler sätter upp egna streaming-tjänster. Det finns t ex en programvara som heter Subsonic. Jag har installerat en sådan server hemma, rippat alla mina CD, lagt in all musik jag har tankat ned och kan nu strömma all min musik till alla datorer och telefoner som har internetuppkoppling – gratis och utan reklam!

    49 kr/mån i ett år blir 588 kr. För den summan kan man få 3-10 CD beroende på prisnivå. I bättre ljudkvalitet, med omslag, ripbart, som man kan lyssna på hur många gånger som helst. Om man har tillräckligt smal musiksmak så är det självklart bättre och mer ekonomiskt.

  12. Pentti2011-04-15 at 12:57Reply

    Personligen tycker jag det är värt att betala hundringen varje månad. Men om jag hade varit ”gratislyssnare” så hade jag definitivt gått över till Grooveshark efter dessa förändringar.

    Innan jag betalade så använde jag naturligtvis gratistjänsen ett tag. Reklamen störde inte ett dugg faktiskt (annars är jag närmast en reklamfobiker)
    Men sen ville jag kunna ha låtar offline och linuxversionen.
    Jag ansåg att detta att allt är så löjligt enkelt var värt pengarna.

    Men kanske är det som Henrik Ponten & Co anser; att den typiske användaren ska ha allt gratis, och om inte skivbolagens begränsningar fanns så skulle alltför få betala?

  13. Anders2011-04-15 at 12:51Reply

    There´s no thing such as free lunch.
    @Sebastian, bra skrivit!
    @Kenny. Är nyfiken på samma fråga som Sebastina skrev.

  14. Johnny2011-04-15 at 12:25Reply

    Cirka 3-4 procent sägs gå till låtskrivarna, är väl upp till var och en om man tror att det är för deras skull man förändrar ett (vinnande) koncept eller inte.

    Som affärsidé verkar det ha funkat i Europa iallafall. Snarare så har skivbolagen de senaste två åren hyllat tjänsten och sagt att inkomsterna har gått om fysisk försäljning… (Det har iallafall inte varit någon kritik efter att skivbolagen köpte in sig i Spotify för en billig peng)

    Ska bli intressant att följa hur det går iallafall.

  15. Johan2011-04-15 at 11:50Reply

    1. De har svårt att få det att gå ihop och ändå (2) så är inte musikindustrin nöjd med utbetalningarna o (3) de måste visa för nordamerika att de har en mer pengavänlig plan så att de kan få till stånd lite avtal även där.
    Om de kan få ännu fler skivbolag med på tåget genom att få fler betalande kunder så är iaf jag nöjd.

  16. Sebastian2011-04-15 at 11:43Reply

    Jag tror att det är väldigt hög andel människor som lyssnar på POP och ”gamla klassiker”, som är Spotify användare.

    49:- kronor i månaden klarar i stort sett ALLA (som har en dator och använder Spotify mycket( av att betala. Problemet med betalningen ligger förmodligen i sådana fall på just det, själva betalningen. Kreditkort på nätet är fortfarande något som är antingen ”farligt” eller ”jobbigt” för många vardagliga användare.

    Summan av detta tror jag blir att en stor del av de som verkligen använder sig av Spotify dagligen, kommer att köpa (minst) 49:- abonnemang.
    Jag tror vidare att det ”som vanligt” sitter massa människor framför sina datorer och kräver allt gratis. Av dessa personer kommer säkert några köpa abb. ändå, men fortsätta klaga på att det nu kostar.

    Se det positivt istället, ni slipper reklamen :)

    Personligen tycker jag att 49:- (eller 99:- för stora abb.) inte alls är särskilt farligt för att få tilltgång till all musik jag kan tänka mig. Den musiken som saknas hade jag ändå innan och kan lägga in i Spotify som musikfiler. (Ni som klagar på att inte Metallica finns, hur lyssnade ni på dem innan?)

    Kenny: Vart köper du förresten din lilla samling låtar för under 49:- ? Du menar väl inte att du verkligen lyssnar på SÅ få låtar så det inte kostar mer ? ;)

  17. Kenny2011-04-15 at 10:31Reply

    ”According to an unnamed music industry rep speaking to the Financial Times, that may indeed be the case, but with a slight twist. The music labels reportedly ”encouraged” Spotify to cut back its free offerings by presenting data suggesting that the business model wouldn’t hold up otherwise. ”[Spotify] desperately want[s] to show labels high levels of conversion and will get higher levels of conversion by ratcheting back free,” the anonymous source said.”

    http://arstechnica.com/media/news/2011/04/pressure-from-big-labels-seen-driving-spotify-free-music-cutbacks.ars

    Jag själv har bara använt Spotify till att lyssna på en liten samling låtar så dessa nya begränsningarna innebär att jag omöjligt kan fortsätta använda tjänsten. Att betala 49:-/mån är helt enkelt inte värt det när jag kan köpa all musik jag lyssnar på för en spottstyver under den månadskostnaden.

    Löjligt, och som det ser ut nu så är jag tvungen att gå över till en konkurrent för att fortsätta lyssna på min musik utan begränsningar i antalet spelningar.

Skriv gärna en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande teknikbloggar. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing
”Advanced

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

Inleed från 19 kr/mån! Webbhotell med bl a 2 GB lagring, 50 GB trafik, obegränsat antal domäner - samt ordentligt backup-system!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dagar!
Pris: 490 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.