Lästips: 9 tips för att skydda dig mot Facebook-bedrägerier

TkJ.se – Teknik, antivirus & säkerhet, Windows och datorer

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 594 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 899 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dar!
Pris: 645 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 400 kr.

Feedburner

TkJ RSS

Entreprenörskap

Sveriges publicister går samman för att stoppa annonsblockerare

AdblockFlera stora publicister i Sverige har beslutat sig för att gå samman i en gemensam kamp mot annonsblockerareadblockers. Enligt en artikel på Digiday är det hela 90 procent av de största utgivarna som ska försöka lösa problemet med förlorade intäkter.

Annonsblockerare har funnits länge men det var först när Apple öppnade för stöd för tilläggen i iOS som branschen fick panik. Förlaget MittMedia säger i artikeln att 20 procent av deras läsare blockerar annonser på sina datorer, och 5 procent på sina smartphones.

Jag har skrivit en del om adblockers tidigare. De siffror som branschen lägger fram påstår att det rör sig om enorma summor pengar som går förlorade i och med att så många använder verktyg för att stoppa annonser i sina webbläsare.

Personligen är jag inte helt övertygad om att problemet är så extremt allvarligt som det påstås. Visst är det många som blockerar annonserna på webbsidor, men att branschen förlorar 6,8 miljarder kronor varje år på grund av verktygen är jag tveksam till.

IAB (Interactive Advertising Bureau) hävdar att 30-50 procent av svenska surfare blockerar webbannonser. Om det vore sant borde jag märkt av det på intäkterna. Inte för att jag kan jämföra mig med Aftonbladet, men ändå.

Vad tycker dina vänner om adblockers? Det här är värt att diskutera, om de svenska tidningarna på webben skadas.

 

Svenska sajter stoppar surfare med adblockers

Vad de svenska publicisterna tänker göra, är att genomföra ett omfattande test. Man kommer till exempel att hindra besökare som kör adblockers från att se det redaktionella innehållet. För att komma åt sajtens innehåll får du antingen stänga av din annonsblockerare eller betala en summa pengar.

Även om jag inte tror riktigt på siffrorna som rapporteras, så ser jag att det finns problem med att många använder annonsblockerare. När annonsintäkterna sjunker på en sajt, leder det ofta till att säljarna blir en smula mer desperata, vilket i sin tur leder till att annonserna blir större och mer påträngande.

En sådan spiral har vi kunnat se i flera år, där webbannonser blivit mer och mer jobbiga. Och när annonserna blir för jobbiga, installerar surfarna annonsblockerare. Moment 22, alltså.

Adblockers stoppar annonser
image-24351

Hur många svenskar använder egentligen Adblockers och hur mycket pengar förlorar branschen på det?

En framtid med köpt innehåll

Det största problemet jag ser som resultat av annonsblockerare, är att mediasajter börjar sälja reklam på redaktionell plats. När banners och andra vanliga annonsformat inte fungerar, finns risken att reklamen hittar in i det redaktionella materialet.

Jag menar inte bara redaktionella annonser, när artiklarna är märkta med ”annons”, utan när sajterna låter annonsköpare styra det redaktionella innehållet. Tyvärr är det så att när tidningar behöver spara pengar, drar man ofta ner på kostnaden för produktion av redaktionellt innehåll.

Det går inte att pressa kostnader för tryck, distribution och webbservrar hur mycket som helst. Den dyraste posten är då produktion av innehåll. Vi har redan sett hur tidningar gjort sig av med fotografer.

Det är därför som vi ofta ser så kallat ”klickbete” i form av billiga och banala artiklar som drar mycket trafik. Och om mediahusen börjar ta betalt för att skriva artiklar inom ämnen som annonsköpare väljer, riskerar våra sajter att bli väldigt dåliga – och framför allt oroväckande vinklade…

Källa: Breakit, Digiday

Fler artiklar om adblockers

Vad tycker du? Diskutera! Skriv kommentar!

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande sajter om datorer och Internet. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
Just nu är jag sjukskriven: läs mer om diagnosen bipolär
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på FacebookTkJ på Vine

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing

Följ oss på Facebook

Sponsorer

Arkiv

augusti 2016
M T O T F L S
« Jul    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

FS-Data Mycket kompetent och stabilt webbhotell för professionella användare. Har funnits sedan 1997!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick