Windows 8.2 återinför startmenyn – ännu mer fokus på skrivbordsläget | TkJ.se

TkJ.se – Teknik, antivirus & säkerhet, Windows och datorer

Gratis nyhetsbrev

Missa inte TkJ.se nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan. Prenumerationen är gratis!


Topplista appar

Annonser

Bank Norwegian Låna pengar snabbt! Privatlån mellan 5.000 och 500.000 kr till vad du vill!

Fello Mobilabonnemang Inga anslutningsavgifter eller öppningsavgifter och bäst av allt inga bindningstider. Välj surfnivå!

Storytel Gillar du ljudböcker så kommer du älska Storytel! Njut av tusentals bra ljudböcker och e-böcker direkt till din telefon, surfplatta eller dator.

Nextory Marknadens största utbud av ljudböcker & e-böcker!

Ad: Antivirus

Priserna varierar beroende på hur många enheter du vill köra säkerhetspaketen på. För kompletta prisuppgifter och information, läs mer om antivirusprogrammen.

Norton Det mest populära säkerhetspaketet. Komplett, enkelt att använda, resurssnålt - rekommenderas!
Pris: 599 kr.

Panda Kraftfullt säkerhetspaket, tar väldigt lite minne i datorn.
Pris: 425 kr.

ESET Smart Security Väldigt resurssnålt och mycket omtyckt säkerhetspaket, också känt som NOD32.
Pris: 742 kr.

Kaspersky Bra val för alla användare, massor av inställningar och utmärkt skydd.
Pris: 669 kr.

F-Secure Stabilt och tystlåtet skydd mot allt, håller sig bakgrunden, rekommenderas! Prova gratis 30 dar!
Pris: 490 kr.

McAfee Lättskött och snabba uppdateringar för effektivt skydd.
Pris: 445 kr.

Bullguard Väldigt snabbt och resurssnålt, lätt att använda. Testa gratis 60 dagar!
Pris: 300 kr.

Feedburner

TkJ RSS

Windows 8

Windows 8.2 återinför startmenyn – ännu mer fokus på skrivbordsläget

Skribent:
Publicerad: , 12:14
Uppdaterad: 2014-01-27, 22:24
Respons: 16 kommentarer

Startmenyn i Windows 8.1När Microsoft lanserade Windows 8 hade man ett helt nytt gränssnitt att visa världen. Det som tidigare kallades för Metro, men som idag bara går under namnet Windows 8 eller Modern UI, var skapat med pekskärmar och framför allt surfplattor i åtanke. På vanliga datorer, som du styr med mus och tangentbord, fungerade det dock inte helt smärtfritt.

En av nyheterna i Windows 8, som också har blivit det som fått utstå mest kritik, var att man plockat bort startmenyn. Till en början försvarade Microsoft beslutet, men sedan började företaget ge med sig och i uppdateringen Windows 8.1 införde man en nerskalad variant av startmenyn. Den räckte dock inte för att minska kritiken. Därför verkar det nu som om kommande Windows 8.2 hämtar tillbaka den klassiska startmenyn.

Personligen tillhör jag dem som inte saknar startmenyn. Redan i Windows 7 hade jag i stort sett slutat att använda mig av startmenyn, för att istället fästa mina favoritprogram till aktivitetsfältet. Jag tycker att det är betydligt smidigare, för min personliga åsikt om startmenyn är att den är klumpig.

Bakgrunden till att Microsoft dumpade startmenyn i Windows 8 var att man tittat på statistik från användare, där det visade sig att många gjort som jag – det vill säga slutat använda startmenyn. Men även om många användare rent procentuellt sett har lämnat startmenyn till sitt öde, hade Microsoft nog inte räknat med den väldigt hårda och högljudda kritik som de övriga framfört.

Exempel på hur en designer tycker att startmenyn ska se ut i Windows 8

Gränssnittsdesignern Joseph Machalan har gjort förslag på hur startmenyn skulle kunna se ut i Windows Threshold.

Riktig startmeny i Windows 8.2?

Enligt Paul Thurrott, välkänd Windows-expert, kommer Microsoft att återinföra den ”vanliga” startmenyn i och med uppdateringen Windows 8.2 (arbetsnamn Threshoold). Den kommande versionen är ännu inte spikad att heta Windows 8.2. Microsoft har inte heller kommenterat ryktena om startmenyn eller sagt när Windows 8.2 lanseras. Någon gång i början av 2015, verkar det som.

Redan i Windows 8.1 tog Microsoft tillbaka startknappen, som du använder för att snabbt växla mellan hemskärmen i Windows 8 och skrivbordsläget. Högerklickar du på startknappen får du fram ett gäng olika genvägar till populära program. Överlag går det dock inte att jämföra lösningen med startmenyn i exempelvis Windows 7.

Bilden här ovan är skapad av gränssnittsdesignern Joseph Machalan, som har skapat ett helt koncept för hur Windows 8 skulle kunna se ut, framför allt med en ny startmeny. Machalan har så vitt jag förstått ingen koppling till Microsoft, utan projektet är något han har pulat själv med hemma i kammaren.

Spontant tycker jag att det är ett riktigt snyggt alternativ, där Machalan har lyckats kombinera Modern UI med den traditionella startmenyn. Nu är det här så klart inget annat än en idé av en fristående designer, så Microsofts lösning lär se annorlunda ut.

Windows 8-appar i skrivbordsläget

En annan nyhet i Windows 8.2 är enligt ryktena att det ska vara möjligt att köra Windows 8-applikationer, alltså de appar som körs i det nya gränssnittet, i ett vanligt fönster i skrivbordsläget. Tillsammans med funktionen från Windows 8.1, som låter dig starta systemet direkt till skrivbordet istället för hemskärmen, betyder det att du i princip aldrig behöver vara inne i Modern UI.

Windows 8 - Starta direkt till skrivbordet

För att starta Windows 8.1 direkt till skrivbordet, högerklicka på aktivitetsfältet och välj Egenskaper, följt av fliken Navigering. Kryssa i ”Gå till skrivbordet…”.

Om det här stämmer måste det ha varit ett rätt tungt beslut från Microsofts sida. De har så klart hoppas att användarna ska ta till sig det nya gränssnittet. Windows 8 har setts som den första versionen i en helt ny generation av Windows.

I och med uppdateringen Windows 8.1, har Microsoft gjort det enklare att arbeta i Modern UI, även om du saknar pekskärm. När den första officiella versionen av Windows 8 lanserades fick gränssnittet mycket kritik, bland annat på grund av att användarna tyckte det var svårt att arbeta i det med mus och tangentbord. Det är avsevärt bättre i version 8.1.

Men med det sagt kan jag konstatera att jag själv, på min bärbara arbetsdator med Windows 8.1, i princip aldrig är inne i det nya gränssnittet. Jag bootar upp direkt till skrivbordet, och det är här jag använder datorn. Jag gillar visserligen Modern UI och tycker att det är ett utmärkt gränssnitt – när jag använder min surfplatta med Windows 8. När jag jobbar gör jag dock det i skrivbordsläget.

Windows 8 är inte ”värdelös skit”

Jag hör ofta väldigt aggressiv kritik angående Windows 8, om att det är ”skit, ”värdelöst” och ”oanvändbart”. Det håller jag inte med om. Allra minst håller jag med om det när kritiken kommer från användare som baserar sina åsikter på skärmdumpar och andra användares kritik, utan att själva ha givit Windows 8 en chans.

Jämför jag Windows 8 i skrivbordsläget med Windows 7, vinner det förstnämnda. Windows 8 är helt enkelt stabilare, snabbare, mer resurssnålt, säkrare och har en uppsättning nya funktioner som är riktigt bra.

Windows 8, skrivbordsläget

Så här ser Windows 8 ut på min arbetsdator.

Samtidigt förstår jag varför många är så extremt negativt inställda till Windows 8. I de allra flesta av fallen tror personen som sågar operativsystemet att Windows 8 innebär Modern UI. När jag diskuterar detta med läsare och andra, står det väldigt ofta klart att personen inte är medveten om skrivbordsläget och möjligheten att uteslutande köra det.

Problemet – om det nu egentligen är ett problem – är att Windows 8 och Modern UI är milsvis ifrån gränssnittet i tidigare Windows-utgåvor. Sedan Windows 95 har vi vant oss vid det gränssnitt som numera ersatt av ett utseende som ser ut som på en smartphone. Det är inte ett dugg konstigt att så många användare är väldigt kritiska. Det kommer att ta många år innan vi har vant oss.

Ett gemensamt gränssnitt rätt väg

På sikt är jag övertygad om att Microsoft är inne på rätt väg. Skälet till det är att vi går allt mer mot att arbeta i molnet och använda webbapplikationer. Det klassiska skrivbordet passar främst när du har en och samma dator, när programvarorna installeras på hårddisken och det är även här alla filer finns.

DropboxSå fungerar det fortfarande i många fall, men utvecklingen pekar bort från det här. Hur många av oss använder inte Dropbox, SkyDrive eller Google Drive för att lagra våra arbetsdokument?

Förr skrev vi allting i till exempel Word och hade våra dokument sparade på hårddisken någonstans (när Microsoft lanserade de speciella biblioteksmapparna – Mina Dokument, Mina Bilder och så vidare – var syftet att vi inte skulle behöva tänka på sökvägar), men idag skriver vi i Google Docs, Office Web Apps, Evernote och andra verktyg som lagrar dina dokument i molnet.

En annan väsentlig skillnad i hur vi arbetar med våra datorer idag, jämfört med för tio år sedan, är att vi idag inte bara har en dator. Numera har vi ofta fler än en dator, tillsammans med surfplatta och smartphone. Då underlättar det om applikationerna vi använder oss av ser ut och fungerar ungefär likadant.

Microsoft lobbar hårt för att utvecklare ska bygga sina applikationer i webbstandard, istället för att skriva ett unikt program för varje specifik plattform.

För att sammanfatta tror jag att Modern UI på längre sikt är rätt väg att gå. Men det kommer att ta ett tag innan användare börjar utnyttja det mer än idag. Fram tills dess gör Microsoft rätt i att ta ett par steg tillbaka, lyssna på kritiken och göra det möjligt att välja skrivbordsläget istället för det nya gränssnittet.

Det är nästan 20 år sedan Windows 95 lanserades och därmed det skrivbords-gränssnitt som vi än idag använder oss av i Windows. 20 års vana kan inte ersättas över en natt.

Källor: IDG.se, PC World, Übergizmo

Gilla oss på Facebook, så missar du inget nytt!

Vad tycker du? Diskutera! Skriv kommentar!

WINDOWS 10: Uppgradera din PC!

Microsoft Surface Pro 4 Större, lättare och bättre! 12-tumsskärm, bättre tangentbord. Surface Pro 4 en suverän kombination av laptop och surfplatta. Läs mitt test av Surface Pro 3.

  • Sten

    Du skriver att du slutat använda Startmenyn och kör dina prgrm via Aktivitetsfältet vilket du anser vara ”bättre”?. I den gamla startmenyn fanns allt samlat inte bara de prgrm man ofta kör utan även skrivarinställningar, favoriter, tidigare öppnade dok, kontrollpanelen, körmenyn mm, dvs ALLT man kan tänka sej behöva samlat på ett ställe, varför skulle det vara sämre? I 8:an ska man leta efter allt detta på olika ställen! var ligger fördelen?? Och varför finns det olika sätt att stänga fönster?? Var ligger förenklingen? Och varför kan jag köra IE+Flash via tex SVT Play-genväg på skrivbordet men inte när jag går in direkt på SVT Play?? Fantastisk systemutveckling! Det finns några fördelar också i ärlighetens namn, bla stabiliteten men 8:an verkar ha varit en leksak för ”coola” programmerare.

  • Mikael Svensson

    Efter att ha kört win8 och jag skulle installera om datorn. Då föll valet på win 7. Mest för att man ”hört fåliga rykten om hur dåligt win8 är). Jag körde win 7 någon dag, men efter att ha kört det så insåg jag hur mycket bättre win8 är i desktop läget än win7. Så jag installerade win8 igen. Stabilare, snabbare så länge man bara undviker metro-läget så är det en fröjd att arbeta i. Det var andra saker(som jag inte kommer ihåg) som också gör win8 mycket bättre i min smak. Jag tror aldrig datorn har hängt sig en enda gång(möjligtvis något enstaka program). Köper jag en platta så blir det nog en med win8 (ej RT) då funkar nog metro bra tror jag..

  • Mikael

    ”Men med det sagt kan jag konstatera att jag själv, på min bärbara arbetsdator med Windows 8.1, i princip aldrig är inne i det nya gränssnittet. Jag bootar upp direkt till skrivbordet, och det är här jag använder datorn.”

    Du är nog inte ensam om detta och här finns också den grundläggande orsaken till allt negativa som sägs om Windows 8/8.1. Om en desktop användare (Person med dator som har mus och tangentbord, ingen pekskärm) nästan aldrig är inne i Modern UI, då fyller det nya gränssnittet ingen funktion, Jag köper koncentet för surfplatta och smartphone, men det är obegripligt varför MS tror att detta gränssnitt även ska vara till hjälp för de med mus och tangentbord.

    ”I de allra flesta av fallen tror personen som sågar operativsystemet att Windows 8 innebär Modern UI. När jag diskuterar detta med läsare och andra, står det väldigt ofta klart att personen inte är medveten om skrivbordsläget och möjligheten att uteslutande köra det”

    All reklam för Windows 8/8.1 visar skärmbilder från Modern UI. När MS berättar om nyheter i Windows 8/8.1 handlar det huvudsakligen om Modern UI. MS ser helst att alla ska använda Modern UI och det presenteras också som det nya sättet att arbeta på. Inte så konstigt då att det skapar mycket negativa åsikter från de som inte vill ha det nya gränssnittet. MS får skylla sig själva som har skjutit sig själva i foten genom detta agerande.

    ”På sikt är jag övertygad om att Microsoft är inne på rätt väg. Skälet till det är att vi går allt mer mot att arbeta i molnet och använda webbapplikationer. Det klassiska skrivbordet passar främst när du har en och samma dator, när programvarorna installeras på hårddisken och det är även här alla filer finns.”

    Jag är själv övertygad om att MS är inne på helt fel väg. Inte nog med att man har problem med att slå sig in på marknaden för smartphones och surfplattor, man håller dessutom på att stöta bort den grupp av användare som hittills stått för intäkterna, dvs. desktop användare. Varför ska det vara så svårt att göra ett OS för telefoner och surfplattor och ett för desktop datorer?

    Att vi arbetar mer mot molnet och webbapplikationer har ingenting med gränssnittet att göra. Det hela handlar om att samma data ska vara åtkomlig oberoende av om jag kör dator, surfplatta eller smartphone. Detta innebär inte alls att gränssnittet ska vara detsamma på alla enheter. Som exempel på detta är Modern UI som är anpassat för små skärmar upp till 10″, men som inte är speciellt bra på stora skärmar som vi ofta har vid datorer.

    Det finns en anledning till varför vi inte vill ha ett gränssnitt anpassat för desktop datorer i en telefon eller surfplatta. Det är inte anpassat för detta. Av samma anledning är det inte bra att ha ett gränssnitt anpassat för smartphone och surfplatta i ett desktop OS som körs på en stor skärm.

    Varken MS eller någon annan heller för den delen har lyckas förklara varför Modern UI är bättre än desktop läget i en PC som har mus och tangentbord, men ingen pekskärm. De har heller inte kunnat förklara vad som är så bra med att alla appar körs i fullskärmsläge. De har heller inte förklarat varför det är så fantastiskt att kunna köra upp till 3 appar i bredd i Modern UI. För en desktop användare tillför Modern UI väldigt lite, vilket du själv också indirekt medger, då du uteslutande arbetar i desktop läget.

    Om MS kom med en version där det gick att välja att helt avinstallera Modern UI och dess appar för att få en rent desktop OS, då skulle det troligen få mer positiv respons. Då kunde användaren själv anpassa sitt OS efter egna behov. De som bara vill köra Modern UI kan göra det, de som vill ha både Modern UI och desktop kan göra det och de som vill ha ett rent desktop utan Modern UI kan göra det. MS skulle få fler nöjda kunder. Tyvärr tror jag Modern UI har kommit för att stanna. MS är i desperat behov av att komma in på marknaden för smartphones och verkar vara beredda att offra desktop användarna i sin strävan att nå dit.

  • När jag hittade Classic Shell till windows 8 började jag använda den. Jag kunde inte begripa hur MS tänkte när de trodde att folk med en PC skulle använda ett gränsnitt som är utvecklat för att köras på en pekplatta med fingrarna – men framförallt är det helt obegripligt att användaren själv inte fick välja vad han vill ha!
    Ubuntu gjorde ju exakt samma misstag ett par år innan.

    Att de böjt sig är ju positivt, men jag misstänker starkt att man inte kommer att få välja hur man vill ha det i framtiden heller. T.ex. genom att kunna välja bort metro helt och hållet på en PC.

  • Pingback: Windows 8.2 återinför startmenyn &nd...()

  • GormCh

    Du skriver att Windows 8 är mindre resurssnålt än Windows 7. Är det verkligen så? Är det inte tvärtom, dvs mindre resurskrävande eller mer resurssnålt med ditt ordval?

    • Mindre resurskrävande är nog mer korrekt eftersom de skalat ner GUI’et ganska rejält.

      I kommande versioner kommer de lägga till mer lull-lull och slå på stora trumman för hur snyggt nya WIndows är och då kommer det se ut som Windows 7 ;)

      Detsamma kommer väl ske med införandet av Startmenyn och möjligheten att köra appar i vanliga fönster – de kommer få det att låta som att det är nya häftiga funktioner – som i själva verket funnits sedan Windows 3 :)

    • Det är jag som har skrivit fel, du har helt rätt. Har fixat till det. Tack!

  • Dana Murzyn

    Microsoft har bränt sin chans kring windows 8. Det har fått så mycket kritik att det går inte markandsföra det längre. Det kommer alltid vara förknippat med problem och missnöje.
    De måste snabbt ut med windows 9. Våren 2015 verkar det komma.

  • Wzzo

    Kritiken mot Win8 handlar egentligen väldigt lite om startmenyn. Det är klart att det var dumt att ta bort den men det jag verkligen ogillar är att man kastas in i ”Metro” titt som tätt även om man är i desktopläget. Dessutom fungerar inte samma program likadant i de olika gränsnitten. Skräckexemplet är IE11 som har olika favoriter i de olika miljöerna, hur tänkte man här? (eller ”tänka” är kanske fel ord). Till sist är Win8 otroligt fult även i desktop. Jag vill ha ett mjukt, varmt och välkomnande gränssnitt som i Win7. Win8 ser ut som en dystropi från 80-talet – apfult!
    Ge oss Win7-gränssnittet med alla nya fördelar från Win8 kompletterat med möjligheten att köra appar för den som vill.

    • Det du skriver, att man kastas in i Metro titt som tätt, har ju med startmenyn att göra. Att den vanliga startmenyn inte finns utan att man skickas in i Modern UI istället. Jag som inte använt startmenyn sen Windows XP har inte det problemet, men för gemene man är det här ett irritationsmoment.

      Det kräver en hel del justeringar innan man kommer undan Modern UI helt och hållet – om man nu vill det. Jag har det så på min arbetsdator, där jag inte vill ha det gränssnittet. Jag ser aldrig Modern UI. På min surfplatta med Windows 8 tycker jag däremot det fungerar fint.

      Vad gäller din åsikt om att Windows 8 är fult i skrivbordsläget håller jag inte med. Men det är ju trots allt bara en fråga om personlig smak. :)

      • Wzzo

        Det har inte alls med startmenyn att göra utan att standardprogrammen för t.ex. bildvisning är i ”Metro”. Om jag dubbelklickar på en bild i desktop så kastas jag in i en helt främmande miljö helt utan menyer och där en vanlig användare inte har en aning om hur man ens tar sig ur (tro mig, jag har fått hjälpa flera). De flesta vill inte veta av Metro alls men tvingas in i det av Microsoft.

        Vad gäller utseendet så är det mycket riktigt personlig smak så varför kan man då inte få välja sin personliga smak längre utan tvingas använda det nya, i mångas tycke fula, utseendet?

        • Men det problemet är ju lätt löst genom att byta standardprogram. Byt från Windows 8-appen till någon annan bildvisare som körs i skrivbordsläget, så slipper du det problemet.

          • Wzzo

            Standardsvaret på alla Win8-problem: Det är lätt löst, det är bara att konfigurera, ändra, fixa, välja… *suck*

          • Det gäller alla operativsystem, inte bara Windows 8. Vill du att systemet ska fungera på annat vis än originalinställningarna, så behöver du konfigurera om det. Det spelar ingen roll om det är Windows 8, OS X, Android, iOS, Amiga OS eller TOS.

  • I december 2012 skrev jag lite om mina funderingar kring Windows 8-gränssnittet/apparna – http://www.spix.nu/it/windows-8-appar-jamfort-med-klassiska-program/ – och tyckte att de borde köras i vanliga fönster, så man kan anpassa storleken och dessutom kunna ha flera appar synliga samtidigt.

    Önskade även tillbaka startmeny, trots att jag inte använder den speciellt ofta, men när jag väl använder den, så tycker jag den är väldigt smidig. Åtminstone smidigare än Modern UI, som Legogränssnittet numera kallas för.

    Med lite tur, så blir det verklighet av bäggedera framöver och då finns det en chans att även jag går över till Win 8 :)

Erbjudande mars 2017

Om TkJ.se

TkJ.se är en av Sveriges ledande sajter om datorer och Internet. Den startades 2007 av mig, Tommy k Johansson, som arbetat som IT-skribent sedan 1996. Från och med 2010 är TkJ.se mitt heltidsjobb, finansierat av annonser på sajten.
Utgivare: TkJ Media AB, Smålands skogar.
TkJ på TumblrTkJ på InstagramTkJ på TwitterTkJ på Facebook

Sponsorer

City Cloud - Cloud Computing

Sponsorer

Följ oss på Facebook

Arkivet

Ad: Bra webbhotell

City Network 1000 GB trafik! Förberett för WordPress, lätt att komma igång med egen domän, rekommenderas!

FS-Data Mycket kompetent och stabilt webbhotell för professionella användare. Har funnits sedan 1997!

Surftown Storfavorit bland billiga webbhotell

Loopia Stort webbhotell, fritt antal domäner, installera WordPress med ett klick